• Svar på tråden Tantvarning 5
  • Villemoa

Håller med dig fullständigt!

Duchess skrev 2009-09-29 14:40:59 följande:
    Det är kanske det som är ett underliggande problem här. Jag vet att många som skriver i bl a den här tråden är vana att diskutera på internetforum, och då också att försöka tala människor tillrätta hellre än att anmäla deras inlägg. Så funkar det alltså inte här, och då bör vi sluta med de pedagogiska försöken mycket snabbare och istället använda anmälningsknappen, även om det känns lite märkligt.
  • Roisin Dubh
    Soldemor skrev 2009-09-29 14:33:44 följande:
    Men det är helt ok när vissa andra är oförskämda och nedlåtande? Märkligt! Passionsblomman och Kjell är väl de som verkligen försöker svara märkliga inlägg på ett balanerat sätt!
    Svar: nej

Där kom just en sådan där egen slusats jag syftade på.

• Heloise

Nej jag ser det, en välkommen förändring
    Roisin Dubh skrev 2009-09-29 14:33:37 följande:

Det är nya moderatorer här sedan i somras. Upprätthållningen har ändrats en hel del. Framför allt har reglerna skrivits om och blivit mer humana.

Och den här moderatorn har inga problem med att svara på frågor.
  • Villemoa

Så kan det också vara och för egen del kan jag tala om att jag alltid har tänkt med eget huvud här på BT. Att jag sen har råkat ha samma åsikter som många av mina vänner här är väl ändå inte så konstigt?

Roisin Dubh skrev 2009-09-29 14:45:06 följande:

Vad jag menar är att det är väldigt lätt att bilda sig en gemensam uppfattning i grupp när man är ett tajt gäng av vänner sedan tidigare. Folk har en tendens att dela med sig av information som är starkt präglad av egna slutsatser och till sist blir det en gröt av "sanning" som kanske inte riktigt stämmer ihop med verkligheten. Och så startar rykten om ditten och datten.

Det enda jag ber om är att alla försöker tänka med eget huvud nu.
  • Roisin Dubh
    Villemoa skrev 2009-09-29 14:40:40 följande:
    Förvisso men det är faktiskt inte alltid så att man hetsar upp sig och går till angrepp. Mestadels klarar man faktiskt av att argumentera och ifrågasätta, att diskutera med andra ord.
    Självklart. Ok det är ju helt ok också. Argumentera och diskutera är ju precis vad forum är till för. {#lang_emotions_smile}

• Fjällbruttan

Villemoa skrev 2009-09-29 14:49:44 följande:
    Så kan det också vara och för egen del kan jag tala om att jag alltid har tänkt med eget huvud här på BT. Att jag sen har råkat ha samma åsikter som många av mina vänner här är väl ändå inte så konstigt?Roisin Dubh skrev 2009-09-29 14:45:06 följande:

Håller med dig fullständigt

Är väl det också som är mest fantastiskt med att ha vänner, ibland tycker man likadant och ibland totalt motsats, och då är det lite spännande, men inget som jag skulle offra en vänskap för Jag älskar min mna och mina vänner men iihhh så trist allt skulle bli och vi tyckte exakt samma sak, tysta middagar skulle det bli.....

• Roisin Dubh
    Duchess skrev 2009-09-29 14:33:00 följande:
    Jag har full försteåelse för att det är anmälda inlägg som granskas. Det skrivs mycket här, och att läsa allt är inte möjligt för en moderator. Min fundering är om moderatorerna läser inläggen runt de specifikt anmälda inläggen, för att på så vis se dem i ett större sammanhang?Jag drar också slutsatsen att jag (och kanske fler med mig) borde anmäla fler inlägg. Roisin Dubh skrev 2009-09-29 14:23:39 följande:
    Till en viss gräns läser vi omkringliggande inlägg också. Men vi har inte alltid tid att gå igenom hela trådar för att leta efter eventuella regelbrott utan fokuserar först och främst på det anmälda inlägget och att se det i sitt sammanhang.
  • Villemoa

Och det är det som är lite problematiskt tycker jag. Förstår att det tar mycket tid, men om en medlem hämtar en moderator och ber den komma in i tråden och påpekar ungefär var i tråden problemen började uppstå, då kan ni väl läsa fler så att ni ser helheten? För det måste väl vara svårt att titta på ett anmält inlägg och sen se bara det i sitt sammanhang? Det där enda sammanhanget kan ju vara oerhört missvisande.

Roisin Dubh skrev 2009-09-29 14:54:17 följande:

Till en viss gräns läser vi omkringliggande inlägg också. Men vi har inte alltid tid att gå igenom hela trådar för att leta efter eventuella regelbrott utan fokuserar först och främst på det anmälda inlägget och att se det i sitt sammanhang.
  • Roisin Dubh
    Aleta skrev 2009-09-29 14:41:20 följande:
    Sedan kan jag tycka att det är rätt att inte låta vad som helst stå oemotsagt. Det blir ju lite som att gå förbi en misshandel på gatan och titta åt andra hållet av rädsla för att bli skadad. Om man låter vilka åsikter som helst härja så kan ju någon som läser få för sig att alla håller med.
    Åsikter kan man med fördel bemöta på ett sakligt sätt. Det är sällan åsikter och argumentation som får en tråd att spåra ur. Det är när man drar ner det på pajkastarnivå och inte längre är saklig som det barkar hän.
  • Duchess

Tack för svaret. Jag förstår att ni inte alltid kan gå igenom andra trådar eller långa konversationer i sin helhet. Jag tror att många här har läst flera trådar och gästböcker där gårdagens stjärnskott skrivit, och lagt ihop det till en större bild.

Oavsett hur det gått till så tillhör jag de som måste lära mig att anmäla mer och lägga ner pedagogiken fortare, även om det känns konstigt till att börja med.

Roisin Dubh skrev 2009-09-29 14:54:17 följande:

Svar på tråden Tantvarning 5