• Svar på tråden Tantvarning 5
  • Roisin Dubh
    Villemoa skrev 2009-09-29 14:57:06 följande:
    Och det är det som är lite problematiskt tycker jag. Förstår att det tar mycket tid, men om en medlem hämtar en moderator och ber den komma in i tråden och påpekar ungefär var i tråden problemen började uppstå, då kan ni väl läsa fler så att ni ser helheten? För det måste väl vara svårt att titta på ett anmält inlägg och sen se bara det i sitt sammanhang? Det där enda sammanhanget kan ju vara oerhört missvisande.Roisin Dubh skrev 2009-09-29 14:54:17 följande:
    Därför är det viktigt att vara tydlig när man anmäler. Att man anmäler rätt inlägg och är så konkret som möjlig när man förklarar vad man tycker är fel.

Inte så sällan kommer det in anmälningar som lyder "ja ni ser ju själva" men när man går in och kollar är det inte alls så uppenbart. De som befinner sig mitt i en hetsig diskussion är ofta starkt påverkade av situationen och kan ibland inte se riktigt objektivt på saken.

Det som är "självklart" är kanske inte lika självklart om man backar ett par steg och ser på saken med neutrala ögon. Det är där moderatorerna kommer in. Men vi måste som sagt få konkret information om exakt vad som ska granskas. Vi är inte tankeläsare.

• Roisin Dubh
    Soldemor skrev 2009-09-29 15:03:46 följande:
    Hur menar du?
    Du la fram ett påstående som inte stämmer.
    Soldemor skrev 2009-09-29 14:33:44 följande:
    Men det är helt ok när vissa andra är oförskämda och nedlåtande? Märkligt!

Reglerna gäller alla.

• Roisin Dubh
    Aleta skrev 2009-09-29 15:11:22 följande:
    Förresten, tack Roisin för att du diskuterar med oss! Det uppskattas.
    Tack själv. {#lang_emotions_smile}

/också lärare i grunden

• Villemoa

Absolut! Men jag tycker ändå inte man ska lämna pedagogiken åt sidan utan faktiskt försöka tala om när något inte är okej, om man gör det sakligt. Så jag kommer fortsätta anmäla, påpeka när något inte är okej och bara ge blanka fasen i det när jag känner att pedagogiken är på väg ut genom fönstret.

Roisin Dubh skrev 2009-09-29 15:16:11 följande:

Därför är det viktigt att vara tydlig när man anmäler. Att man anmäler rätt inlägg och är så konkret som möjlig när man förklarar vad man tycker är fel.

Inte så sällan kommer det in anmälningar som lyder "ja ni ser ju själva" men när man går in och kollar är det inte alls så uppenbart. De som befinner sig mitt i en hetsig diskussion är ofta starkt påverkade av situationen och kan ibland inte se riktigt objektivt på saken.
    Det som är "självklart" är kanske inte lika självklart om man backar ett par steg och ser på saken med neutrala ögon. Det är där moderatorerna kommer in. Men vi måste som sagt få konkret information om exakt vad som ska granskas. Vi är inte tankeläsare.
  • Soldemor

Roisin Dubh skrev 2009-09-29 15:18:28 följande:

Reglerna gäller alla.
    Där håller jag inte med, naturligtvis är det min uppfattning. Så tycker jag det är!
  • Heloise

nä jag glömmer inte uppsatsmolnet, men är på god väg att springa till köket och hämta en papperspåse att andas i!

Tentan verkade inte så svår tills jag började läsa frågorna mer noggrannt, nä den är inte så svår, den är skitsvår!!!!

Vad är det för fel på att strunta i tentor och go with the flow, det är väl mitt problem om jag inte kan nått och inte får något jobb? *gnäller*

Men jag ska lyssna på Rihannas Umbrella( den gör mig glad, trots att jag egentligen inte alls gillar den sortens musik)och ta mig i kragen. Ni kan alla få stå under mitt parasoll ladies det serveras rom och cola där, man kan röka och skaka rumpan så hela marken gungar!

• Roisin Dubh
    Villemoa skrev 2009-09-29 15:21:04 följande:
    Absolut! Men jag tycker ändå inte man ska lämna pedagogiken åt sidan utan faktiskt försöka tala om när något inte är okej, om man gör det sakligt. Så jag kommer fortsätta anmäla, påpeka när något inte är okej och bara ge blanka fasen i det när jag känner att pedagogiken är på väg ut genom fönstret.
    Var sak har sin tid och plats. {#lang_emotions_smile}

I vissa fall kan det passa att instruera någon som man tycker inte följer mallen för diskussionen. Men oftast leder det bara till att diskussionen störs av OT eller kanske t.o.m. tjafs, särskilt om man tillrättavisar någon på ett inte så pedagogiskt vis.

Det gäller helt enkelt att välja sina strider. Och även välja slagfält väl. Ibland kanske man hellre bör kontakta en medlem privat via ett meddelande istället för att störa diskussionen i tråden.

• Bobou

Moderator, då har jag en annan fråga...

Varför ingrep inte moderatorerna tidigare?

Jag anmälde Stefan väldigt tidigt, och säkert var det inte bara jag. Jag visste att det han skrivit då inte var skäl nog för åtgärd, men jag bad er att hålla ett öga på honom för i mina ögon var det tydligt att det skulle bli bråk runt omkring honom.

Självklart är var och en ansvarig för den det skriver, och jag räknar med att ni moderatorer hade era skäl att varna de som blev varnade. Skulden ligger inte bara på den som börjar bråket, utan även på den som fortsätter, javisst. Men är det inte moderatorernas uppgift att försöka undvika att det blir en sådan uppiskad stämning som får folk att skriva överilade inlägg?

Nu blev flera trådar tillfälligt avstängda, och flera personer varnade. Det tycker vi alla är tråkigt. Tror ni att det hade gått att undvika om ni ingripit tidigare?

• Villemoa

Precis som i mitt privatliv väljer jag mina strider väl, likaså här. När jag anser att något eller någon barkar uppåt väggarna ja då tänker jag åtminstone inte hålla tyst, det ligger inte i min natur. Skulle det vara så att det inte blir så pedagogiskt, ja då får någon anmäla mitt inlägg för det är väl så det ska funka?

Roisin Dubh skrev 2009-09-29 15:28:02 följande:

Var sak har sin tid och plats.

I vissa fall kan det passa att instruera någon som man tycker inte följer mallen för diskussionen. Men oftast leder det bara till att diskussionen störs av OT eller kanske t.o.m. tjafs, särskilt om man tillrättavisar någon på ett inte så pedagogiskt vis.
    Det gäller helt enkelt att välja sina strider. Och även välja slagfält väl. Ibland kanske man hellre bör kontakta en medlem privat via ett meddelande istället för att störa diskussionen i tråden.
  • Panzerfaust

Problemet är att det är surkukarna och gnällspikarna som sitter och anmäler folk till höger och vänster medan de som vill ha en levande debatt och ett levande forum konsekvent förpassas till botbänken.

Svar på tråden Tantvarning 5