• Svar på tråden Tantvarning 5
  • Aleta

Jag har varit sjuk, annars hade jag nog också fått sälla mig till Passionsblomman. Ibland är det svårt att hålla igen.
    Jag antar att det har rensats en del på den andra sidan också eftersom jag har märkt att flera inlägg med direkta anklagelser och påstående från en viss person har tagits bort.
    Vi får väl göra som moderatorerna säger och anmäla stötande inlägg istället för att försöka tala personen till rätta som vi brukar.

• Roisin Dubh
    Villemoa skrev 2009-09-29 14:26:44 följande:
    Vad skönt att tråden är öppen igen!! Helt fel att stänga ner hela tråden. Det är ju faktiskt inte så att vi tycker likadant 24 timmar om dygnet. Det är ju väldigt konstigt att när så många REAGERAR mot en person ja då anses det som att man är en mobb! Fattar ingenting faktiskt! Heja Blommis och alla andra!!
    Att någon "reagerar" mot en person är ingenting som har med reglerna att göra. Det är inte mot reglerna att vara impopulär. Däremot är det mot reglerna att angripa en person. Om man inte kommer överens med någon speciell bör man hellre ignorera och sitta på händerna istället för att hetsa upp sig själv och skriva inlägg man sedan får ångra.
  • Villemoa

Men vänta nu, är Blomman avstängd???!!!

Håller med Aleta om att vi bör anmäla stötande inlägg men man borde faktiskt också kunna få tala personen till rätta utan att för den sakens skull gå till personangrepp?

• Villemoa

Förvisso men det är faktiskt inte alltid så att man hetsar upp sig och går till angrepp. Mestadels klarar man faktiskt av att argumentera och ifrågasätta, att diskutera med andra ord.

Roisin Dubh skrev 2009-09-29 14:37:12 följande:

Att någon "reagerar" mot en person är ingenting som har med reglerna att göra. Det är inte mot reglerna att vara impopulär. Däremot är det mot reglerna att angripa en person. Om man inte kommer överens med någon speciell bör man hellre ignorera och sitta på händerna istället för att hetsa upp sig själv och skriva inlägg man sedan får ångra.
  • Duchess

Det är kanske det som är ett underliggande problem här. Jag vet att många som skriver i bl a den här tråden är vana att diskutera på internetforum, och då också att försöka tala människor tillrätta hellre än att anmäla deras inlägg. Så funkar det alltså inte här, och då bör vi sluta med de pedagogiska försöken mycket snabbare och istället använda anmälningsknappen, även om det känns lite märkligt.

Aleta skrev 2009-09-29 14:35:21 följande:
    Jag har varit sjuk, annars hade jag nog också fått sälla mig till Passionsblomman. Ibland är det svårt att hålla igen. Jag antar att det har rensats en del på den andra sidan också eftersom jag har märkt att flera inlägg med direkta anklagelser och påstående från en viss person har tagits bort.Vi får väl göra som moderatorerna säger och anmäla stötande inlägg istället för att försöka tala personen till rätta som vi brukar.
  • Soldemor
    Villemoa skrev 2009-09-29 14:38:32 följande:
    Men vänta nu, är Blomman avstängd???!!!Håller med Aleta om att vi bör anmäla stötande inlägg men man borde faktiskt också kunna få tala personen till rätta utan att för den sakens skull gå till personangrepp?
    Hon ser inte avstängd ut!

Håller med dig t fullo!
  • Aleta

Det är sant, och många gånger har jag skrivit inlägg som jag sedan raderar eftersom jag vet att de inte är korrekta, men det kändes skönt att bara få se det skrivet!

Sedan kan jag tycka att det är rätt att inte låta vad som helst stå oemotsagt. Det blir ju lite som att gå förbi en misshandel på gatan och titta åt andra hållet av rädsla för att bli skadad. Om man låter vilka åsikter som helst härja så kan ju någon som läser få för sig att alla håller med.
    Det tar ju ändå en liten stund innan ett anmält inlägg försvinner.

• Roisin Dubh
    Fjällbruttan skrev 2009-09-29 14:32:03 följande:
    Dock undrar jag lite med vad du menar att "vi" drar en massa  slutsatser, ev, baserade på någon annans felaktiga påståenden?
    Vad jag menar är att det är väldigt lätt att bilda sig en gemensam uppfattning i grupp när man är ett tajt gäng av vänner sedan tidigare. Folk har en tendens att dela med sig av information som är starkt präglad av egna slutsatser och till sist blir det en gröt av "sanning" som kanske inte riktigt stämmer ihop med verkligheten. Och så startar rykten om ditten och datten.

Det enda jag ber om är att alla försöker tänka med eget huvud nu.

• Fjällbruttan

Å andra sidan tycker jag att det är en fasansfull mobbing att igenorera och stöta bort en person! Och eftersom det är ett disskusionsforum så är det väl normalt att man disskuterar och ifrågasätter den person som man inte håller med?
    Vad är annars syftet?

Undra också som Duchess, läser moderatorn bara det inlägget eller läser ni alla runt omkring för att få en uppfattning om vad som händer, vare sig den nu som anmäler har rätt eller fel?

• Roisin Dubh
    Aleta skrev 2009-09-29 14:35:21 följande:
    Jag har varit sjuk, annars hade jag nog också fått sälla mig till Passionsblomman. Ibland är det svårt att hålla igen. Jag antar att det har rensats en del på den andra sidan också eftersom jag har märkt att flera inlägg med direkta anklagelser och påstående från en viss person har tagits bort.Vi får väl göra som moderatorerna säger och anmäla stötande inlägg istället för att försöka tala personen till rätta som vi brukar.
    Ett väldigt bra förslag. {#lang_emotions_smile}
Svar på tråden Tantvarning 5