• Svar på tråden Tantvarning 5
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2009-09-26 22:06:04 följande:
    Solde, vad trevligt med välkomnande och fika!Det måste kännas jättekul att bli mottagen så på ett nytt jobb.
    Ja, det känns härligt. Först blir det ett officiellt mottagande i kyrkan när gudstjänsten börjar.
  • Heloise

Panzer skruvar fortfarande på datorbordet, neverending story verkar det som.
    Jag har tagit en promenad samt gjort mat tills imorron, jobbar heldag imorgon

Har lite funderingar men vet inte om jag ska posta dem( i vänta med sex tråden)vill inte stöta mig med ngn men är nyfiken på hur det där vänta med sex med hänsyn till gud och åktenskapet fungerar. Alltså jag förstår att man itne har sex, så långt är jag med men sen då? Om man skiljer sig är nästa äktenskap mindre värt då, eftersom man redan haft sex med någon annan?

• passionsblomman

Heloise, ja faktiskt.

Detta med att man ser det som att det finns EN man är avsedd för och ska leva sitt liv med innebär ju dels att man inte ska "sprida ut sig på alla håll och kanter". Konsekvensen av det blir ju hårt draget att även en skilsmässa i sig är fel och faktum är att man förr i tiden kunde bli utesluten ur sin församling. Glöm inte att skilsmässa allmänt i samhället sågs som ett riktigt misslyckande och att mnan som kvinna framförallt var rätt körd sedan. Det var ju nånstans på 70-talet som det plötsligt hände något där.

Man ser det också som att sex är en av Guds största gåvor som behöver äktenskapet som "ram". Där är det det finaste och närmaste man kan dela, medan allt som är utanför den ramen istället ses som att man missbrukar det Gud har menat som något fint.

Öht så ser manpå ganska mycket som att det både kan bli en välsignelse och en förbannelse i ens liv. Det gäller både sex, mat, pengar osv.
    Dvs allt kan brukas och behövs för ett liv i balans och harmoni-men allt kan också missbrukas eller bli något som istället förstör för en.

Det sista är ju helt sant förövrigt. Många människor hanterar ju verkligen både mat sex och pengar på ett sätt som mer förstör än berikar deras liv...

Men som sagt-tror an att det verkligen finns EN "Rätte" för en, då blir ju alla andra misslyckanden. Och man själv också.

Jag vill poängtera att det här inte är vad jag själv tycker och att det INTE är representativt för alla vare sig i friyrkorna eller SvK.

Jo, det om att aallt som är gott kan bli helt snett om det är det som blir ens syfte med livet-det får nog anses som ett allmänt vedertaget resonemang, inte bara i Kristendomen förresten. Men just synen på skilsmässor och det här med att vänta på en rätte och så, det har faktiskt förändrats väldigt mycket-precis som hela samhällets syn på vad som är ok och inte.

(tänk er insändarspalterna med samlevnadsfrågor idag i en av veckotidningarna på 50-talet... )

• passionsblomman

Bra Aleta!

Tyvärr toror jag diskussion egentligen bara är en täckmantel för sabotage i det specifika lurviga fallet...men kanske flyttar klumpe. Hoppas...

Aleta skrev 2009-09-27 10:21:23 följande:
    Nu har jag startat en ny religionstråd, hjälp till att skriva lite i den så att alla lockas över dit istället. www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3554429.htm...
  • Im yours

Hallå kära vänner!

Tänkte berätta om min dag i shoppingmeckat Ullared, o liksom kontra in med en del jag såg in real life. Häng med ....

Alltså, bussen rullar in på varuhusets parkering runt 06.30. Jag känner mig redo, o har makeupat mig i skydd av den tidiga timmens mörker Dessutom har jag intagit en regäl näringsrik medhavd frukost. Då jag går ur bussen säger jag till chaffören: Det är nu det börjar. Slinker ner en 5-krona, och får en egen varuvagn. Då jag färdas framåt möter jag folk som redan har packat med varor i sina varuvagnar.

Efter att verkligen gått i andras fotspår hamnar jag i en kö som bara är 75 m lång. Jag börjar småprata med bakom,o framåtvarande människor, (kvinnor). Man vill ju få en inblick i mysteriet shoppinghuliganer Somliga pratar m mig,o vi skrattar frisk åt hela situationen. Andra ser ut att vara helt inne i sig själv, spanar ivrigt framåt, o laddar järnet. Kön bakom oss är nu ca. 300 meter lång, o folk strömmar till hela tiden.

På pricken 7.00, går tåget, rassel, rassel. Det liksom hårdcore gnisslar då alla beger sig mot mål. Väl inne i Mecka blir jag stående i funderationer en stund, det är mycket info att ta in. Folk har skitlånga handskrivna inköpslistor i handen, o fixar effektivt sina kundvagnar m små blåa varukorgar. Så kallad pimp up your van.

Jag å min sida vecklar ut min utskrivna karta över varuhuset, o krumbuktar mig framåt höger, framåt vänster o framåt rakt fram. Lovar mig själv att backning är förbjudet! Kollar tröjot åt sonen, Smillakläder, o kikar in på damavdelningen. Ganska lugnt ännu ..... behöver gå på toa, har ju kartan. Så fiffigt. Jag kör slalom dit, noterar att nu är det MYCKET folk i varuhuset. Då jag kommer in i ett av toabåsen ser jag en egendomlig människa i spegeln. Alltså jag har mascara även under ögonen, o den blåa ögonskuggan ...... tja den både finns,o inte finns. Lägg märke till att jag i denna minut är något fashionista-ego-skadad.

Tjapp, tjapp återvänder till platsen för shoppingmaraton, kollar in, lägger i vagnen. Vandrar, slingrar mig i nått jag tror är framåt. Plockar bort några nyss ilagda kläder,o undrar hur fanken jag tänkte för någon sekund sedan. Då jag fann dem, slet åt mig dem, o la (slängde) ner dem i varukorgen. Hjärnsläpp, el rent utav en ny klädstil

Jag kollar min klocka, 9.00 och skrattar lite åt tanken att jag denna tidiga timme shoppat i två hela timmar! Hahahaha.....
    Vi har fått "order" om att köpa gula mega jättestora ikealiknande påsbagar. Jag frågar en annan kund om var de finns o beger mig till motsatta sidan av GEKÅS enorma shopping kvadratmetrar. På vägen dit frågar någon var den barnoverallen fanns, ja den som alltså fortfarande ligger i min vagn. Någon annan vill ha råd ang storlekar. Jag svarar artigt, medan jag våldsvarvar mitt eget shoppingvagns- fordon som vid ett parallelslalom-lopp. Hittar till platsen för de berömda påsbagarna, bara en kvar, ibland har man tur!!!!!!! Jippie!

På vägen till en av femtiotalet kassor grabbar jag en flaska Ullareds eget framtagna kolsyrevatten. I´st that amezing! Shoppar chokladask till sonen, gardiner, och lite til Kommer välbehållen, slutkörd m på ett fullkomligt strålande humör ut ur varuhuet. Noterar hur TYST det är där ute. Andas in - blåser ut, och bara är tant Liz. Jag bestämmer mig för att äta, köper en sorts nachotallrik av småflirtande yngre män i en korvmojjebarack. Sitter ute och äter, noterar så många långa/korta, smala/tjocka, snygga/fula shoppingsugna människor. Halleluja fred till folket.

Då vi alla sitter i bussen, blivit kontrollräknade och är på väg hem. Tar jag på mig min medhavda fleecejacka, min medhavde fleecefilt, lägger fram min medhavda kudde. Tar av mig skorna från mina söndervärkta fötter inklusive ben. Stoppar i mig antala 2 ryggvärksmedusin och ler saligt. På hemvägen halvsover jag, ler, och tänker på allt jag fått se o uppleva denna dag i Ullared. Helt fuckin sanslöst galet! Men visst ska jag åka ner igen före jul. För det kan ju tänkas att det fortfarande finns några saker som har potensiell julklappsstatus kvar på GEKÅS hyllor.

Nu mina goa tantvänner är jag frukosthungrig och behagligt mystrött. Men leve shoppingen, hurra, hurra, o hurra!

Ha en bra dag!

• Aleta

Kopiera in ditt inlägg här ovan som bete.

passionsblomman skrev 2009-09-27 10:40:10 följande:
    Bra Aleta!Tyvärr toror jag diskussion egentligen bara är en täckmantel för sabotage i det specifika lurviga fallet...men kanske flyttar klumpe. Hoppas...
  • passionsblomman

Nej för tusan, jag vill slippa idioten!
    Det där med ärlor och svin du vet...

Aleta skrev 2009-09-27 10:56:14 följande:
    Kopiera in ditt inlägg här ovan som bete.
  • dfk

Heeej! Det här var det värsta på länge må jag säga. Fick kanonhög feber. Trodde att maken skulle pyssla om mig lite, när jag låg där och kände mig ynklig. Men det går ju troll i sånt här för på natten när jag feberyrade blev min man först magsjuk och sedan låg han där däckad i feber. Våra stackars barn fick hallonkräm, smörgås och mjölk till frukost, lunch och middag igår. Får se vad som bjuds på idag.
    Varje gång jag skulle upp för att hämta något till min ännumer sjuka man kändes det som golvet gungade. Barnen har fått tagit hand om sig själva här i helgen. Fy vilken helg. Nu klarar jag att sitta upp en stund.
    Jag har inte läst alla inlägg än, men jag skickar alla en kram
    och tycker om er hälsning! Det är så skönt att kunna komma hit och prata lite.

Svar på tråden Tantvarning 5