• Svar på tråden Tantvarning 5
  • TinkerBelle

*Hoppar upp och ner*
    Klart det inte gör...
    *viskar för mig själv up, upp, upp*

passionsblomman skrev 2009-08-27 13:21:33 följande:
    NU plingade första budet in.Utgångsbudet då såklart.Hjälp!Tänk om det tar stopp där....*bajsnödig*
  • Bobou

Jaaa, det är ju inte som att alla de där intressenterna på visningarna bara "Damn, var det någon som bjöd utropspriset?! Näe, då får det va..." De vet att det finns många intresserade som trissar upp priset och _ändå_ vill de vara med och bjuda!

TinkerBelle skrev 2009-08-27 13:35:13 följande:
    *Hoppar upp och ner*Klart det inte gör...*viskar för mig själv up, upp, upp*
  • Villemoa

Alltså vad förbannad jag blir!! Den där rektorn borde inte få vara rektor överhuvudtaget för det enda han tänker på i det här fallet är att spara pengar och inte på de enskilda individerna. Först och främst borde fröken på sexårs kontakta facket för det är helt obegripligt att hon inte har någon planeringstid!! Sen strider det mot förskolans läroplan att ta in en liten 10-åring i behov av särskilt stöd med sexåringarna för han behöver ju sin resurslärare till 100% därför att han är i behov av särskilt stöd. Sen strider det också mot förskolans läroplan om man ser till sexåringarnas behov för alla måste känna sig trygga och hur trygga kommer de känna sig om 10-åringen går bärsärkagång på sexårs??
    Jag tycker att du ska ta kontakt med Skolverket i den här frågan Sonja, förutom det med modersmålet. Säg vilken skola det berör för de på Skolverket brukar "forska" lite i saker och det är ingen rektor som vill ha Skolverket flåsandes i nacken!! Får han dem på sig angående modersmålet vill han inte ha ytterligare en sak till. Kanske skulle gå ihop med de andra föräldrarna i sexårs för om de också hör av sig till Skolverket om samma sak kommer de dra öronen åt sig.
    Fasen vad arg jag blir på inkompetenta rektorer som söker snabba lösningar!! Märks det att jag också är lite purken idag

Sonja68 skrev 2009-08-27 08:30:27 följande:

Morsning! Nu har man lämnat alla på skola och dagis. Fröken på sexårs dök på mig idag. Förvarnade om att det kan bli lite stökigt på eftermiddagarna i gruppen, att vi skulle höra av oss isåfall, helst till rektorn. Hon är ensam "fröken" på 12 barn. Liten grupp. Men hon får ingen planeringstid. Hon hade kämpat med rektorn för att få in en lärare på 20% att hjälpa henne på e.m. Jovisst, det gick han till slut med på. Men den läraren är hjälplärare/resurs till en kille i fyran med nån svår bokstavskombination. Han ska egentligen vara med honom på fritids på eftermiddagarna. Pojken får utbrott jämt och ständigt, river ner stolar, bord, bokhyllor, böcker i biblioteket osv. Flera gånger per dag. REktorn har nu kläckt idén att hjälpläraren kan ta med pojken och vara med honom hos sexåringarna istället på eftermiddagarna. Två flugor i en smäll. Men om något händer, vilket det gör flera gånger varje dag, vem/vad ska hjälpläraren prioritera, tioåringen som går beskärkargång eller tolv sexåringar. Nu jobbar jag inte i skolan, så jag vet inte hur man löser sånt här. Men jag blir förstås orolig... Låter ju inte alls som nån bra lösning i mina öron.Kan säga att det är samma rektor som dragit in modersmålsstöd i ryska för ALLA ryska förskolebarn i kommunen...
  • TinkerBelle

När det gäller modersmålet så måste det falla under rubriken diskriminering alt. kränkande särbehandling om nu de finska barnen får modersmålsundervisning.

Genom att vägra dina barn undervisning i Ryska tar rektorn ställnning för ett språk mot ett annat. Innebär det då att dina barns behov att kunna kommunicera med den ryska delen av sin släkt är mindre viktigt än de finsk talande barnen behov i komunen?

Ber en tacksam bön att lillans skola funkar så bra som den gör.

• Soldemor

Prästtanten meddelar att ett st dator är inköpt,skall nu bara få den att kommunicera med internet. Min internetkabel är från typ före äldre stenåldern, så den funkar inte! Men jag arbetar vidare på det, förhoppningsvis snart uppkopplad hemma också!

• TinkerBelle

Om du ahr en ny dator kanske trådlöst är en idee?
    :-P

Soldemor skrev 2009-08-27 14:39:23 följande:
    Prästtanten meddelar att ett st dator är inköpt,skall nu bara få den att kommunicera med internet. Min internetkabel är från typ före äldre stenåldern, så den funkar inte! Men jag arbetar vidare på det, förhoppningsvis snart uppkopplad hemma också!
  • passionsblomman

Och nu har ett annant par höjt med 25 tusen och den första tjejen svarat med 25 till. Två andra par ska återkomma med sina bud imorgon!

OCH nu har en tjej mailat om vagnen och hon tycker den är jättefin och vill komma och titta!

För jag sa väl att jag har fotat och lagt ut vår villavagn på Blocket också nu idag? Den behöver komma härifrån nu.

Vaddå allt på en gång? Jag förstår inte alls vad ni menar...imorgon blir det inseminarium och hämta bilen på verkstaden-igen, och fortsatt budgivning och kanske visa villavagnen på em-kvällen.

Just precis NU tror jag bestämt jag ska ta mig en kaka och en kaffe. Någon annan? *bjuder fatet varvet runt*

• Sonja68

Tack tanter för ert stöd ♥!
    Villemoa, det märks att du jobbar inom skolan Tack för fakta och tips, min vän.
    Jo, jag inväntar nu samtal från ryskaläraren vad rektorn sagt åt henne. Sedan ska jag ta reda på lite ang antal finska o ryska barn på förskolan som anmält sitt intresse för modersmålstöd och så ska jag prata med rektorn efter det. Ett litet brev till BOG i kommunen och så ska jag ringa Skolverket igen och fråga hur man går vidare. Nån sorts anmälan måste jag ju göra om inget händer.
    Ska vänta och se hur/om föräldrarna på sexårs reagerar, om de gör det ska jag be dem också ringa Skolverket eller om vi skriver ihop något (det blir väl jag som får göra det då...).
    Jag fattar inte, kommunen har fått hård kritik ang att det är så dåliga studieresultat mm, de har satt upp som mål att bli en av de ledande skolorna och förskolorna i landet och så gör man så här... Vi ska vara så multikulturella och interkulturellt tänkande ska genomsyra verksamheten i förksolan bla bla bla. Men vad gör man?!

• Sonja68
    TinkerBelle skrev 2009-08-27 14:37:52 följande:
    När det gäller modersmålet så måste det falla under rubriken diskriminering alt. kränkande särbehandling om nu de finska barnen får modersmålsundervisning. Genom att vägra dina barn undervisning i Ryska tar rektorn ställnning för ett språk mot ett annat. Innebär det då att dina barns behov att kunna kommunicera med den ryska delen av sin släkt är mindre viktigt än de finsk talande barnen behov i komunen?Ber en tacksam bön att lillans skola funkar så bra som den gör.
    Jo, jag tycker också att ang modersmålet så går de ifrån Läroplanen på flera punkter, detta borde absolut räknas som diskriminering eller särbehandling.
  • passionsblomman

Sonja: är det inte det ena så är det det andra sa flickan som blödde näsblod...

VARFÖR ska man behöva BRÅKA och krångla så mycket med en massa galenskaper jämt! Tycker du hade nog med de förbaskade hantverkarna...

Svar på tråden Tantvarning 5