Alltså vad förbannad jag blir!! Den där rektorn borde inte få vara rektor överhuvudtaget för det enda han tänker på i det här fallet är att spara pengar och inte på de enskilda individerna. Först och främst borde fröken på sexårs kontakta facket för det är helt obegripligt att hon inte har någon planeringstid!! Sen strider det mot förskolans läroplan att ta in en liten 10-åring i behov av särskilt stöd med sexåringarna för han behöver ju sin resurslärare till 100% därför att han är i behov av särskilt stöd. Sen strider det också mot förskolans läroplan om man ser till sexåringarnas behov för alla måste känna sig trygga och hur trygga kommer de känna sig om 10-åringen går bärsärkagång på sexårs??
Jag tycker att du ska ta kontakt med Skolverket i den här frågan Sonja, förutom det med modersmålet. Säg vilken skola det berör för de på Skolverket brukar "forska" lite i saker och det är ingen rektor som vill ha Skolverket flåsandes i nacken!! Får han dem på sig angående modersmålet vill han inte ha ytterligare en sak till. Kanske skulle gå ihop med de andra föräldrarna i sexårs för om de också hör av sig till Skolverket om samma sak kommer de dra öronen åt sig.
Fasen vad arg jag blir på inkompetenta rektorer som söker snabba lösningar!! Märks det att jag också är lite purken idag
Sonja68 skrev 2009-08-27 08:30:27 följande:
Morsning! Nu har man lämnat alla på skola och dagis. Fröken på sexårs dök på mig idag. Förvarnade om att det kan bli lite stökigt på eftermiddagarna i gruppen, att vi skulle höra av oss isåfall, helst till rektorn. Hon är ensam "fröken" på 12 barn. Liten grupp. Men hon får ingen planeringstid. Hon hade kämpat med rektorn för att få in en lärare på 20% att hjälpa henne på e.m. Jovisst, det gick han till slut med på. Men den läraren är hjälplärare/resurs till en kille i fyran med nån svår bokstavskombination. Han ska egentligen vara med honom på fritids på eftermiddagarna. Pojken får utbrott jämt och ständigt, river ner stolar, bord, bokhyllor, böcker i biblioteket osv. Flera gånger per dag. REktorn har nu kläckt idén att hjälpläraren kan ta med pojken och vara med honom hos sexåringarna istället på eftermiddagarna. Två flugor i en smäll. Men om något händer, vilket det gör flera gånger varje dag, vem/vad ska hjälpläraren prioritera, tioåringen som går beskärkargång eller tolv sexåringar. Nu jobbar jag inte i skolan, så jag vet inte hur man löser sånt här. Men jag blir förstås orolig... Låter ju inte alls som nån bra lösning i mina öron.Kan säga att det är samma rektor som dragit in modersmålsstöd i ryska för ALLA ryska förskolebarn i kommunen...