• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • _koko_

BS - Sjukt vad man glömmer fort, men jag minns faktiskt inte när de började bli bruna... Hmmm... Runt 7 månader tror jag förresten.
    Sugrör började vi med rätt tidigt till conny, vi köpte en sån här (den nedre):
    www.nuby.platformtwo.com/index.php&task=blogcategory&id=28&Itemid=44&lang=en på ica maxi och han lärde sig rätt automatiskt faktiskt. Den funkar dessutom även om han vänder den upp och ner (som man gör med pipmugg). Men det går säkerligen lika bra (eller dåligt) med ett vanligt glas och ett vanligt sugrör.

Det var gaviscon tuggtabletter som jag nästan kräktes av sist, så de testar jag inte igen (känner precis igen din beskrivning, BS)!! Det flytande ska man dock bara ta ett par teskedar av, så det tror jag ska gå bättre.

Telis - Vågen för din hamburgertallrik!! Men det är klart att det är läskigt att inte må illa när man gjort det så länge. Det kommer säkert tillbaka förr än du anar (och önskar).

• fru AM

BS: tror Livia var runt ett år när hon började dricka ur sugrör. Jag visade henne - sög in kinderna och var övertydlig, så gick det på första försöket (förmodligen bara tur)
    Jag knaprade Gaviscon den här senaste graviditeten. När man väl vant sig vid det bubbliga slemmet så var Gaviscon det enda som hjälpte.

Telis: tänk om det är så att illamåendets tid är förbi nu!? Är det inte v 11 eller ngt nu?

• Telis

Lappis, idag är det 9+1 tror jag, vilket borde betyda att jag är i v 10. *krafsar mig i huvudet*

• _koko_

snorkis - Jag har också nätshoppat lite idag. Några mössor på yorrik.se. De är egentligen helt orimligt dyra, men jag kunde inte låta bli (20% rea). Första shoppingen till nya bebisen!

• passionsblomman

Jag kunde inte låta bli att svara i den där tråden där man skulle tänka positivt...(inlägg i08 är det hon skriver det i) Nu visar det sig att hon visst säger sig jobba med infertilitetsbehandling...har de ni mött sagt åt er att tänka positivt?

www.brollopstorget.se/Forum-2-16/m3444045-11.html

Nu har jag NATURLIGTVIS tagit det på fel sätt men jag svarade visst igen...
    Jag borde kanske ignorera bara.

Mensvärk som fasen idag.

• Liten med Mindre

Hmm...sugrör - Mindre fick pröva smoothies vi köpte och efter ett par gånger funkade det fint. Nu är en favorit i picknick-väskan, smoothie från semper med mango-banan. Ett pyttigt sugrör som funkar det med. Fast ibland får vi klämma upp det igen.

Tragglar vidare med jobbet...

• Telis

När vi var på gruppmötet hos barnmorskan så sa hon att det *kan* hända, men att det är *väldigt* ovanligt, att fostret dör utan att man börjar blöda omedelbart. Men att man då ofta kunnat gå tillbaka efteråt och se när det hände för att alla symptomen plötsligt försvann över en natt. Väääääldigt opsykologiskt i mina öron.

• muggles
    Telis skrev 2009-06-23 14:08:34 följande:
    Jag har ätit världens hamburgertallrik, gud så gott det var! Idag har jag inte mått illa alls utan mår nästan oroväckande bra. Vaa, är det inte otroligt - oroar man sig inte för att man mår dåligt så oroar man sig för att man mår för bra. *suck*
    Så sant!!!

BS: Moa lärde sig förra sommaren tror jag det var. Det är bara att suga upp lite saft i sugröret så att själva rörmynningen smakar saft - sedan lär de sig snabbt Förmodligen råkar de suga upp det lilla som finns där och märker att det kommer mera.
  • Lapinette

passionsblomman - har mest mött folk/doktorer som säger "lev som vanligt" och typ "det finns INGET du kan göra utan det är sammansättningen av embryot som avgör om den vill växa eller ej".

• _koko_

telis - Nä, det var väl ungefär hur dumt som helst av henne att säga så!!! Jag tror att mitt (lilla) illamående med conny gick över ungefär där du är nu, men om det berodde på att jag faktiskt mådde mindre illa eller om det hade att göra med att jag låg på sjukhus och hade annat att fokusera på vet jag förstås inte...

Svar på tråden Livets stora och små frågor