• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Lapinette

Ore - det är väl inget att fundera på ... mer än storleken. Köp! Jag har en liknande klänning som jag köpte på rean i vintras och ett par storlekar för stor. Den blir utmärkt OM jag någon dag blir gravid. Den funkar även nu eftersom det är en "pösig" modell men är en anings för stor över bysten.

• BrudSommar2006

Dystra tankar här idag men det betyder att det bara kan gå uppåt förhoppningsvis!

Lapinette, synd på grannarna!

Grr, när jag skulle åka hem från jobbet idag, åkte förresten redan vid två och har nu sovit ett par timmar, så hade en SUV parkerat så när att jag inte kom in i min bil och magen är ju stenhård så jag kunde inte hålla in den det minsta mer heller. Jag har tidigare försökt klättra in från förarsätet men inte lyckats eftersom vi har Iris bilstol där men under mycket besvär lyckats klättra fram från baksätet så hade jag ingen lust att upprepa det utan tryckte förardörren så mycket det gick in i skitbilen bredvid (synd att det inte blev något märke)och lyckades faktiskt pressa mig in till sist, fast nu har jag som ett blåmärke i ryggslutet som strålar ner i vänster ben, aj!

Jaja, nu ska jag hämta Iris så får man väl annat att tänka på än illamående och ont ett tag!

• BrudSommar2006

Ore, det ser ju onekligen ut som att man kan vara rätt så gravid i den klänningen! Fast tänk på att magen förmodligen är rätt stor i åttonde månaden och att du förmodligen måste gå upp en storlek då.

• Lapinette

BS - vilka idioter det finns! Man kan väl faktikskt tänka på andra än sig själv? Något min make ständigt blir superirriterad på, inte bara gällande parkeringar men på folk i största allmänhet som tror att de är ensamma i världen.

• fru AM

Ore: med risk för att vara tråkig måste jag nog säga att det är lite riskabelt att köpa vanlig klänning som gravidklänning - om du kommer vara i 8.e månaden och klänningen inte är stretchig ... Risken är stor att magen får klänningen att krypa uppåt och bli väldigt kort framtill.

Kolla på 4mom.se eller på HM:s mamaavdelning. Bättre kanske att köpa en enkel mammaklänning som funkar för magen och sedan pimpa den med smycken + sjal osv

• Ore

BS: Irriterande! Kan inte folk med stoooora bilar lära sig att de MÅSTE parkera ordentligt...

Tack för input om klänning! Brukar kunna ha XS på klänningar av den här typen, denna fanns bara i stl S, så jag hoppas att den ska funka. Annars får jag väl försöka fixa det hjälpligt för det första bröllopet (om knappt 3 veckor), och hoppas att den blir perfekt i storlek till det andra bröllopet (början på oktober, 6 veckor innan BF)

Den funkar ju säkert nu i alla fall, men visst är det som AM säger inte säkert att den funkar när magen blivit större (funderade också över risken att den blir väldigt kort framtill...) I värsta fall får jag kanske ge mig på litet symaskinseskapader, på något vis, även om jag då riskerar att göra den till en inbiten gravidklänning, så den blir för lång framtill om man inte är gravid...

Eller så ska jag leta vidare... Fortfarande litet beslutsångest

• BrudSommar2006

Ore, det är ju dessvärre nästan omöjligt att ha samma kläder i början av graviditeten som de sista månaderna. Svårt att föreställa sig hur stor man kommer att bli. Eller så blir det som för Cicci att man bara går upp typ sex kg, omöjligt för mig att föreställa sig!

• fru AM

Ore: du kanske kan köpa Kängus klänning som hon hade på bröllop häromsistens?

• Fru E

Ore-min gravida tjejkompisen köpte en smart klänning/tunika med resår över ryggen så att klänningen följde med när magen och brösten växte. Under hade hon ett par leggings

Akupunkturen var faktiskt uthärdlig idag och kändes inte alls lika mycket som det brukar göra konstigt nog......däremot ska jag nog stilla min törst och hoppa på maken ikväll igen

BS-du kan inte jobba 50% fram tills dess att du mår bättre? En annan tjejkompis gjorde det eftersom hon inte mådde bra alls under några veckor.

Nenne-jag brukar mest deppa ihop i slutet av cykeln då spottingsen börjar eftersom det är signal på att tanten kommer....så denna månaden har jag varit på topphumör hela tiden eftersom de inte visat sig alls förutom två minigånger så otroligt skönt!!!

• Fru E

AM-har du något tips på var man kan hitta bra amningstoppar? Tänkte skicka lite bra länkar till tjejkompisen

Svar på tråden Livets stora och små frågor