• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • fru AM

fru AM skrev 2009-06-09 13:17:12 följande:

BS: Detta tillskott är det senaste för gravida - en variant fram till och med v12 en annan variant fr v 13 och till avslutad amning. JAg har så dåligt minne så jag tar inga tabletter (fast jag har dem hemma) - har fullt sjå med att komma ihåg Hektors AD-droppar och magdroppar ...
    Och här är länken till det rätta tillskottet ...
    www.femibion.se/pregnancy/patent.html
  • fru AM

Angående eget rum eller ej på BB så avgörs det nog i första hand hur stor anstormningen är. Telis ska föda i januari/februari och då är det ju lugnare än i april/maj/juni ...

• _koko_

Ja, telis ligger ju ganska exakt i tid med mig och conny, och jag varken såg eller hörde en enda annan förlossning under tiden vi var där...

BS - Födde du på KS sist?

Har hittat en ny vagn som jag nog måste klämma lite på.
    www.icandyuk.com
    Har inte bestämt mig för om jag tror den är bra eller inte (ser lite trångt ut och jag kan tänka mig att det är många steg innan man fått ihop vagnen och båda barnen på plats), men det känns väldigt tilltalande med en normalstor vagn med plats för två barn och där ena barnet inte behöver släpa i marken som med phil&ted... Plus att det finns adapter för maxicosi babyskydd, som vi har.

• Telis

koko, jag har bara fortsatt med det jag åt innan med det undantaget att jag bytte ut mina Omega 3/Omega 6-tabletter mot en sort speciellt för gravida. Så nu tar jag en multivitamin (inte Mitt Val utan den där andra sorten dom har på Apoteket), en Omegatablett och en B-vitamin komplex. Jag hoppas att det inte är något som man inte borde ta. A-vitamin är väl det enda som är riktigt dåligt att få för mycket av?

Ja, det där med BB Stockholm och DS är ju lite hypotetiskt för mig efter jag *vägrar* att föda vaginalt. Men i vilket fall som helst så finns det ju läkare på BB Sthlm och det ligger på ett sjukhus med närhet till operation osv så jag skulle nog inte tveka på att föda där. Om det nu var aktuellt alltså.

• muggles

Telis: ang folsyra så fick jag höra av läkaren på MVC att det är viktigast att ta det innan man blir gravid. Jag antar att ryggmärgsbråcket uppträder tidigt i grav(?), och det var viktigt att inte ha låga halter av folsyra för att slippa det. Men återigen - vad vet jag?! BlivFru - du kanske vet mer?
    Vad spelar det förresten för roll om ett symptom är inbillat??? Förstår inte alls... Det känns ju lika mkt iaf!

EA&MJ skrev 2009-06-09 11:18:36 följande:

blivande Fru L-berätta gärna vad läkaren säger om spottings redan på dag 14 jag hade ju så förra månaden med spottings nästan varje dag....
    [/citat]
    Här är en till som vill veta!!!

Blivande fru L skrev 2009-06-09 11:05:29 följande:
    [citat]
    Kram till och alla andra som behöver lite kvinnlig ömhet så här på förmiddagen!
    [/citat]
    Har precis läst i Amelia att Bromance (Brotherhood+Romance) är det nya från Hollywood nu. Det ovan får väl nämnas Wromance (Womanhood+Romance) då eller??? Wrrrrrrrrrooooooomance! Låter bra iaf...

Koko: jag skulle säga att hästar känner av om man är rädd etc ännu bättre än hundar! Man får verkligen inte utstråla det för de börjar de konstra direkt.
    kängu skrev 2009-06-09 11:54:46 följande:
    [citat]
    Page, håll dig borta från hundforumen!!! Det huserar mycket galningar där!!! Jag tycker Cesars metoder är bra, delvis, gillar inte allt men man kan plocka ur "russinen". Läs gärna hans bok som Snaily tipsade om!
    [/citat]
    Byt ut Cesar mot Anna W och jag håller med! Fostra barn och hundar är nog ung samma - man kanske inte behöver byta ut Cesar mot AW? Hehe
    BrudSommar2006 skrev 2009-06-09 13:12:23 följande:
    [citat]
    Vad gör man förresten på måndagkvällar om man inte tittar på Cesar???Äter också MittVal men inget mer, får nog åtgärda det, och förresten, sedan några dagar tillbaka äter jag ju inte ens det.
    Tittar på sin SATC-box! Det är iaf min måndagstradition medan maken tränar.

koko: är det inte omega6 som vi får för mkt av redan genom kosten? Har för mig att jag hört ngt sånt...

Förtydligande: jag är inte nojig över att jag är för gammal pga att vi inte lyckats på 4 försök utan pga att jag har en massa konstiga spottings genom hela cykeln precis som Snaily och EA. Det är inte alls som det var förut, innan jag fick barn. Och sedan när jag läste Snailys gynsvar om att det tydde på ÄL-problem så blev jag alldeles kall... Men jag ska testa med stickor ordentligt nästa gång så får vi se (gjorde jag inte denna gång). Jag lär väl få inhandla ett par paket eftersom jag itne har en aning om när dag 1 är och det följdaktligen är lite lurigt att räkna ur när jag ska börja med stickor.
  • muggles

Jag har precis räknat ut att om jag väljer att ta den första minispottingen (var som en nidis ung) som början på mensen så var min cykel 21 dagar denna gång. Och väljer jag snarare det jag själv känner är starten på mensen (fast smygande) så är det i söndags och då blir det 24 dgr. Det var också då jag kände mensvärk, var edgy mm. Så vad tror ni?! Man ska väl testa med stickor från dag 10 va? Ska jag räkna med att cykeln var 21 dagar?
    El ska jag räkna den "förblödningen" som inte tillhörande mens? GAH!
    Och var det inte så att om man har en cykel på 21 dagar så var det för kort för att det ska hinna fästa?

• _koko_

muggles - Jo, det stämmer! Men det var något speciellt med foster/bebisar har jag för mig som jag har glömt nu... Att jag tog omega 6 förut var för att det ska vara bra mot endon.
    Har förresten hört samma om folsyra, 3 månader innan grav och fram till 12e veckan, sen ska det spela mindre roll.

telis - snitt görs ju inte alls på BB sthlm, så isf behöver du ju inte fundera över det. Men du borde väl "tillhöra" SÖS eller södra BB (= BB sthlm på sös), eller?
    Och du kan vara lugn när det gäller vitaminerna, låter det som.

Någon som kan upplysa mig om vad som kan hända om man får i sig för mycket a-vitamin? Vet att det inte är bra, men kan inte hitta info om VARFÖR det är inte är bra...???

• BrudSommar2006

Men Lapinette, vet du inte vem min idol Cesar är! Om han inte bodde i USA och var så kort så skulle jag lätt byta ut maken mot honom! Men efter att ha provat på att bo utomlands, och iofs stod jag ju ut i tio år, så vet jag att min hemlängtan är för stark och jag får hålla mig hemma!

AM, vad mysigt med skolavslutning!

Muggles, ja det är nog bra att köra med stickor en omgång så att man vet att man i alla fall får utslag där.

Telis, så du tänker tjata dig till ett snitt? Själv är min rädsla för att bli uppskuren större än min övriga förlossningsfobi tror jag.

Svar på tråden Livets stora och små frågor