• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • _koko_

Ååååh, jag måste nog snart gå hem! Har INGET gott att äta på jobbet förutom torkade aprikoser, och de kan man inte äta hur många som helst av (har jag tagit reda på den hårda (eller lösa ) vägen...), och suget är så stort att jag inte kan tänka på något annat!!

• Ore

Sid 497:

Haha, min man skulle också gärna vilja veta om mina symptom är äkta eller inte (han tyckte att jag överdrev litet med illamåendet, men efter att han sett mig rusa ut och spy så var han betydligt mer förstående...)

Blivande fru L: Jag satsar på järnrik mat. Var väldigt trött även söndagen och igår, så något är det tror jag...

• fru AM
    _koko_ skrev 2009-06-09 14:46:41 följande:
    AM - Tack! Det var ju riktigt allvarligt när det gällde fosterskador!!
    Men inte när det gällde a-vitamin i mat, va? Eller läste jag slarvigt?
    "Det finns inga fallbeskrivningar som kopplar ihop livsmedel med högt A vitamin innehåll med fosterskador. Det finns ett fåtal fallbeskrivningar som kopplar ihop mycket stora intag av kosttillskott med högt innehåll av vitamin A under graviditet med fosterskada. Men som alltid med fallbeskrivningar är det problem med att vara säker på om det finns ett äkta orsak-effekt samband, eller inte."
  • _koko_

Ore - Jag dricker juice och äter 2 mackor till frukost, sen äter jag en andra frukost på jobbet vid 10. Då brukar jag äta naturell yoghurt med müsli. Och sen är jag skithungrig vid halv 12 igen.

• _koko_

AM - Nä, precis! Jag menade att konsekvenserna var allvarliga. Men inget kosttillskott som det står kvinna eller gravid på lär innehålla för mycket a-vitamin.

• nennesjuttioåtta

prisa gud, jag har fått skatteåterbäringen!

• Ore

Puh, igenom alla sidorna...

Cicci: Namnen låter fina, alldeles oavsett vad ni väljer för tilltalsnamn. Jag röstar på Emelie, för att tjejen ska slippa stå i tullen i USA och nästan fräsa åt dem att det inte alls är olagligt att ha andra namn före förstanamnet (been there, done that...)

En liten söt historia: Min systerdotter (3 år) är jättefascinerad av att det finns en bebis i min mage, och min systers kille började säga att "det kanske är två, tre eller fem bebisar" varvid lilltjejen blir jätteupprörd och sa "nej, bara EN bebis" (och håller upp ett finger samtidigt). Han fortsatte retas "nej, det är säkert minst två". Detta gör att hon nu när som helst (t.ex. vid frukostbordet när jag är långt därifrån) kan säga till honom att "Det är bara EN bebis"... Undrar hur länge hon kommer ihåg detta?

• Ore

Oh, skatteåterbäring. Måste kolla mitt konto...

Wiihii, jag också! (Nästan 13000 kr... Shopping???)

• _koko_

Jag med. OHYGGLIGT mycket pengar som jag räntefritt lånat ut till staten... Men vad gör man när räntorna far upp och ner som värsta jojon?

Svar på tråden Livets stora och små frågor