• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Page

BS, nu fattar jag inte. Har vikten något med vilket BB man får vara på?

• _koko_

Jag har inte heller hört något bestämt namn från cicci.

BS - Vi blev erbjudna det denna gång, men tackade nej eftersom det kändes lite onödigt (både för att det är så tätt och för att jag ändå redan vet allt tack vare er i tråden ).

Jag vill veta säkert var jag ska föda och tycker att det är positivt att det ser ut som ett sjukhus och inte "hemmamiljö", därför föredrar jag vanliga förlossningen framför BB sthlm. Sen var min BM förra gången heelt fantastisk, så jag tänkte beställa henne igen.

• Blivande fru L

Här i tråden pendlar det som vanligt mellan hopp och förtvivlan. Jag håller mig i kulisserna och tänker ofta på hur det går för er.

I helgen var jag på vårt sommarställe utan dator och tänkte på Nenne flera gånger om dagen. Det hjälpte tydligen inte. Kram på dig!

Kram till och alla andra som behöver lite kvinnlig ömhet så här på förmiddagen!

• _koko_

Page - BB Sthlm tar inte emot några "riskförlossningar", och jag gissar att de anser att övervikt är en risk. De tar inte heller emot om graviditeten varit komplikationsfylld och gör inga igångsättningar.

• Telis

BS, det var ju för förstagångsföräldrar så dom vill väl vara snabba med att informera om att man inte ska dricka vin eller äta mögelostar som gravid men att det är viktigt med folsyra. Det är ju inte alla som är så pålästa tyvärr.

Jag blev så förvånad också när dom började prata om att det var så långt till det första ultraljudet i vecka 12. Jag är så helt insnöad på IVF:er att jag inte fattat att inte alla gör UL i vecka 8. Tänk att det är en massa människor som blir gravida genom helt vanliga SAMLAG.

• Telis

Jag har lite problem med maten just nu men om jag råkar vara hungrig och inte illamående just på fredag (det är sånt man inte vet förrän ca 10 minuter innan) så kommer jag gärna med på lunchen!

• Page

Telis, tänk på den gamla goa tiden då det räckte med sex!

Koko, aaaah, då fattar jag!

• Blivande fru L

Ore förresten: jag tror också på lågt Hb, såg att du fick alla möjliga bra tips om järnrik kost redan. Det behöver i och för sig inte vara något konstigt att vara trött mitt i natten men det är bra att kolla Hb hos BM nästa gång eftersom det sjunker som mest i mitten av graviditeten. Hoppas du mår bra i övrigt!

• _koko_

telis - Och då får ändå många i sverige fortfarande vänta till v18 innan de får göra sitt första och enda ultraljud!! Känns ju helt orimligt!
    Jag har ju haft lite svårt att acceptera att barnet jag väntar nu kan vara helt friskt eftersom det inte kommit till under övervakning i ett provrör... Får ofta påminna mig själv om att de allra flesta barn föds friska oavsett hur de blivit till.

• Telis

Det var förresten en blivande pappa igår som frågade hur man vet om fruns symptom är äkta eller fejkade igår. Jag tror att alla tjejer där, inklusive barnmorskan, var på väg att hoppa på honom.

Svar på tråden Livets stora och små frågor