• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Frejis

Hör också till dem som inte orkar med BT just nu... Hoppas att de fixar hemsidan för att det här är liiite jobbigt.

Nenne - tycker att det är jättebra att du testade och fick plusset. Blev jätteledsen i helgen att det inte ville vara kvar, men vad bra att ni redan nu har en plan. Stora stora stödkramar till dig!

Mrs_B - läskigt med makens svimningsattack. Sweets förslag när det gäller borrelia låter rätt bra eftersom det som hon skrev kan ge en massa otäcka besvär. Hoppas att maken snart blir bättre och att läkarna hittar orsaken till att han svimmade bara så här. Stor kram till dig med!

Lappis - håller tummarna att embryona klarar upptiningen och fortsätter att dela sig till på lördag. Kommer CvL att sätta in en eller två stycken den här gången? Måste säga att det låter väldigt spännande med långtidsodling fast nervöst redan nu...

Brudsommar - Iris två år, grattis i efterskott. Vad tiden ändå går fort!

Vinkar till Sweet måste kika på bloggen och det fina som du skrivit

Här är det som vanligt, lite ont, mindre ont. Har tagit några minipromenader i solen, ätit lunch ute, fikat - det är skönt. Och magen växer (enligt maken)

• fru AM

Angående bebisutseenden: Väldigt få bebisar är söta på riktigt (så där blöjpaketsöta). Men de är ju fina och gulliga och roliga just för att de ser ut som små gubbar och gummor ... Och har oproportionerligt stora ögon och skrynkliga små sladdernackar ... Så tycker jag. Att säga att ett barn är fint går väl lika bra som att säga att det är sött ...

Hektor har vid olika tillfällen av av varandra oberoende källor fått höra att han är "snygg" och "ovanligt vacker för att vara bebis". Förmodligen omskrivningar för att han ser ganska vuxen ut (som en liten gubbe - fast inte skrynklig) ... Jag vet i alla fall vad jag vet: att han är min snyggaste bebis (alltså det barn som varit snyggast på bebisstadiet) - sedan får man ju se hur han utvecklas ...

Kul att få ett livstecken från Frejis! Hurra att magen växer och att du kan ta promenader! Kram!

Lappis: visserligen en god egenskap att inte kunna ljuga men lite opraktisk. Vita lögner är bra att träna på!

• fru AM

Med det jag skrev ovan: "Jag vet i alla fall vad jag vet: att han är min snyggaste bebis (alltså det barn som varit snyggast på bebisstadiet) - sedan får man ju se hur han utvecklas ..." menade jag alltså att "jag vet vad jag själv tycker" ... Är fullt medveten om att större delen av övriga världen har andra glasögon på sig när de tittar på Hektor

• Mrs  B

Nu är maken äntligen hemma!!!!

Hämtade hem honom vid halv fyra. Han fick en stelkrampsspruta och har pencillin med sig hem. Ska göra något balanstest till och någon koll på vårdcentralen. Annars inget mer.
    Men de var väldigt fundersamma till hans låga vilopuls. Men kom fram till att han bara var vältränad.
    Annars har de inte hittat något.

Lappis
    Hur låg/hög är din vilopuls, du som också tränar mycket?????
    Lycka till på onsdag och gör som AM sa, skyll på kräksjukan då vill ingen komma i närheten av en.
    Blir det syskon av de äggen som är kvar eller????

BS
    Redan 2 års kalas.....oj vad tiden går.
    (Fast Max blir ju 5 år i dec.....)

Liten
    Nej, tyvärr ingen skorv här.

• Telis

kängu, bara ett par veckor kvar! Så spännande!

Mrs B, vad skönt att han fått komma hem igen. Hoppas att dom inte hittar något för att det beror på att det inte finns något att hitta.

Page, på torsdag är det dags.

Frejis, skönt att höra ifrån dig och att du inte verkar ha haft så där akutont i helgen!

Idag har vi varit på infogruppmöte hos barnmorskan. Men jag visste redan allt, tack vare er här.

Illamåendet går lite upp och ner men ojojoj, vad jag är trött. Jag brukar vara kvällstrött i normala fall men jag visste inte att man kunde vara så här trött.

Nu ska jag ÄNTLIGEN få gå och lägga mig. Snoring Gonattkramar!

• Telis

Jo, just det ja, lycka till med långtidsodlingen, Lappis! Jag tror inte att du behöver oroa dig för att dom inte klarar upptiningen, det är ju toppkvalitet på dom och förra gången gick det ju alldeles utmärkt. Jag håller tummarna!

Jag fick förresten en undersökning per mejl där dom kollat effekterna av alternativmedicin (bla akupunktur) vid IVF som visade på 30% lägre graviditetsfrekvens bland dom som använt sig av någon alternativmedicin jämfört med dom som inte gjort det. Och det trots att "alternativmedicinarna" fick ut fler ägg som oftare blev befruktade än den andra gruppen. Det är en dansk studie från i år, säg till om du vill läsa den (det är bara ett sammandrag på ca tio sidor) så mejlar jag den.

• kängu

MrsB- skönt att maken är hemma igen!!

Telis, ja nu börjar det bli spännande Kul med första MVC-besök, även om du visste mest

Jag har testat min TENS-apparat (muskelstimuleringsgreja)... usch va obehagligt det var Men hjälpte iaf en del mot förvärkarna. Får väl se hur väl den hjälper sen under själva förlossningen.

• Vännerfan

Lappis, Då håller jag tummarna på onsdag att det blir långtidsodling! Så kan du gå på studentskivan också och så får du prova nåt nytt, som vi hoppas biter! Tycker själv ordet långtidsodling låter bra! Men vad segt att inte veta eller kunna påverka...

Liten, Skorv har Prinsen aldrig haft och det är nog lite tur det för han har inte mycket hår alls ens nu som 2-åring. Han har aldrig blivit klippt för det finns liksom inget att klippa. Lustigt, för både jag och maken har jättetjockt hår, men det kommer nog.

Frejis, Skönt att höra att du är ok! Minipromenader och lunch och fika ute låter bra och jätteskönt!

MrsB, Otäckt med din man, men skönt att han är hemma nu! Hoppas ni för svar på varför det hände!

Sov gott Telis! När jag var gravid hade jag en period när det var totalt omöjligt för mig att vara vaken hela dagen på jobbet. Helt totalt jädra omöjligt. Jag kunde somnat stående kändes det som. Men det går över med tiden och du gör helt rätt som verkligen går och lägger dig!

Kängu, Har helt missat: Har du förvärkar?

Ego: Om ni vill ha nåt mer att bita på naglarna om så kan jag berätta att jag tycker mig otroligt nog ha haft lite graviditetssymptom senaste dagarna. Dock har jag även haft/har en blödning också, så nu förstår jag vikten av att pappermuffa och jag förstår Telis som knappt vågade gå på toa. Det är inte brunt utan rosa-rött och det har kommit litegrann ända sedan i lördags kväll. Samtidigt har jag haft ömma bröst, varit superpigg på morgonarna (vi snackar tiiiiidigt här!) trots att jag teoretiskt sett inte borde varit det, haft gaser och så varit illamående på morgonarna. Och allt så mycket att jag inte tror det är inbillning. Så jag testar nog snart så får vi se vad som händer. To be continued...

• BrudSommar2006

Hej igen, det är helt otroligt vad uselt det gått att skriva här idag!

Lapinette, vad bra att de kan frysa äggen igen om det är mer än ett som klarar sig, hoppas så att det blir långtidsodling av så att du slipper kasta dig iväg på onsdag och sabba resten av din planering! Knepigt val att välja mellan kort- och långtidsodling nu när jag läst dina svar.

Frejis, skönt att allt verkar ok just nu, fortsätt ta det lugnt!

Telis, spännande med vul på gång, önskar att jag också hade det. Som det är nu har man ju ingen aning hur det ligger till! Jag ska i alla fall på inskrivning nästa vecka men vet inte om jag egentligen ser fram emot det, det var ingen höjdare förra gången minns jag. Hursom, ny BM, nytt ställe den här gången så vi får se.

Vänner, när är/var BIM då?

Svar på tråden Livets stora och små frågor