• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • BrudSommar2006

Är det någon som vet hur det gått för Frejis? Är hon hemma och vilar upp sig fortfarande tro?

• BrudSommar2006

Vi har klarat av Iris tvåårskalas i helgen, hon tyckte att det var jättekul! Alla kom med presenter och det var så roligt att se henne slita av papperet.

• BrudSommar2006

Förresten, trött vid midnatt skulle jag vara gravid eller inte, det låter inte det minsta konstigt i mina öron!

• fru AM
    Ore skrev 2009-06-08 11:17:58 följande:
    Järnbrist hade jag inte tänkt på... Har tid hos BM nästa vecka, tills dess får jag försöka äta järnrik mat...Visst ska jordgubbar vara bra...?!
    Jag fixade till en hel lista med järnrik mat och järnupptagstips när mitt järnvärde dippade i januari. Jag inboxar den till dig, Ore!
    (fast det jag åt mest och som jag tror gjorde susen var masor av broccoli till lunch eller middag och apelsiner som mellanmål ...)

BS: kul att höra att Iris kalas var lyckat! Vad köpte ni till henne?
  • Page

BS, vad kul att Iris hade det trevligt på sin födelsedag!

AM, har du ont av dina åderbråck? Hur kommer det sig att man får sådana? Har själv märkt att ådrorna på benen har blivit tydligare när jag har blivit äldre.

Persilja, speciellt slätbladig funkar bra som salladsbas tycker jag. Men jag gillar i för sig persilja skarpt!

• passionsblomman

Ore, det är inget ovanligt attman kommer i en ny trötthetsfas fakiskt, även om man har bra järnvärden. Men att fylla på järndepåerna är däremot väldigt bra, för det är skönt att slippa de där järntabletterna, som då iallafall jag blev både illamående och förstoppad av.

Broccoli, massor av frukt och bär särskilt jordgubbar och hallon, och så ärtor är kanon Jag hade kalasbra värden förra graviditeten.

• Lapinette

Gör ett tredje försök att svara på BS frågor. Hur länge ska BT hålla på så här??!!! ARRRGGGHHH!!!

Frågade du vad som händer om fler än ett skulle klara sig?
    - nej, det gjorde jag inte men jag antar att man fryser in dem igen (har för mig att jag läst det någonstans).
    Hur är det, varför är det färre som klarar sig när man långtidsodlar?
    - för att det är embryon som inte fortsätter att utvecklas och dör utmed vägen
    Är det så att det egentligen sätts tillbaka en massa ägg som korttidsodlat som man vet inte kommer klara sig redan från början och att det bara är de som klarar en långtidsodling som har en chans egentligen? Eller är det så att man får fler chanser när man korttidsodlar för att det är fler ägg som har chans att klara sig?
    - vet inte om det här är ett svar på dina sista frågor men kvaliteten i sig blir inte bättre med långtidsodling men sannolikheten att välja ut det allra bästa ägget stiger. Samtidigt så kan man aldrig veta om de ägg som inte klarar sig i långtidsodling hade klarat sig i livmodern.

• passionsblomman

Har försökt få tag i ngn på kliniken utöver fruM som ju gått på semester, för att få bekräftat hur många progesteronsuppar jag egentligen ska ta. Det är u bara 20 jag har hemma totalt och hon sa att jag skulle ta dem tills jag vet om det tog sig eler ej. Jaha? men om jag då tar 2/dag som Telis sa, då är de ju slut redan dag 23-24 och det är ju lite tidigt?

• _koko_

Blir även jag TOKIG.

BS - Hade du bara en salt napp? Förstår att morötterna inte känns så lockande! Tänk att Iris fyllt två år...

Page - Jag är sämst i hela världen, men ska försöka bli lite bättre och få iväg brevet till dig snart... Vilken söt liten korv du har på bild förresten (flera Korvar i tråden!). Är det den som ska flytta in hos er eller vet ni inte vilken det blir ännu?

Passionsblomman - Knepigt, men du har ju lite tid på dig att få tag i någon som kan svara. Fortsätt du med två om dagen tycker jag, de får fixa ett nytt recept så du klarar dig hela vägen!

• _koko_

Så knäppt, när jag kommit ihåg ctrl-a, ctrl-c då funkar det minsann, men de gånger jag glömmer försvinner naturligtvis inlägget...

Svar på tråden Livets stora och små frågor