• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • sweetstreet

Nenne!
    Vad jag blir glad av att se att du ändå lyckas se den lilla ljusglimten trots att det måste varit och ÄR en oerhörd besvikelse efter plusset. Men EXAKT som du skriver tänkte jag, n har du iallafall ålussat vilket är BRA! Det visar att du KAN bli gravid. Att sedan inte Pricken ville fästa var oerhört sorgligt och hemskt men jag tycker ändå att det var positivt att ni lyckades få det där plusset innan.
    Men tungt är det ju och ja, jag kan inget annat göra än att berätta att jag tänker på dig. Massor!!!
    Skickar en hel drös med kramar!!

Mrs B
    jag hade totalt missat detta med din man!
    Gumman det låter verkligen läskigt. Har han scannat huduvet. Alltså ahr de kollat ifall han ev skulle ha ng lien anerysm?
    Hr länge ska han stanna på sjukhuset?
    Vilka undersökningar kmmer att göras?
    Jag hoppas så att han snart känner sig bättre och helst att de kommer på vad som orsakade detta. OCH att det visar sig vara ngt alldeles ofarligt.

Du har ni förresten fästingar där nere i Skåne? Alltså fästingar som kan bära på Borrelia och/eller TBE?? Borrelia vet jag kan orsaka en massa olika symptom som faktiskt kanv ara allvarliga. MEN det går att bota med antibiotika. BARA MAN VET att det är borrelia man har.

STOR kram till dig också gumman!
    och hopas hoppas hoppas verkligen att det blir bra för er snart!

• Ore

Nenne: Det är helt makalöst bra att ni så snabbt kan blicka framåt, och se plusset som den framgång det är!!! Även om det förstås är tungt också...

MrsB: Usch vad otäckt att maken föll ihop så... KRAM till hela familjen, och hoppas att läkarna hittar en orsak, och att den som Sweet säger är helt ofarlig...

• Mrs  B

Sweet
    De scannade makens huvud redan i fredags när det hände och det visade inget ovanligt. Sjuksystern skojade och sa att det var tomt i hans hjärna.
    Lite får man ju skoja om i allt det tragiska......

Vet inte hur länge han ska vara på sjukhuset. Får ev reda på något mer idag när läkaren har varit hos honom igen.
    Ögat kollas regelbundet, ekg har han hela tiden, blodtrycket kollas men sen vet jag inte mer.

Makens syster frågade också om han fått ett fästingbett eller något rejält slag från en hockeymatch, men inget vad vi kan komma ihåg.
    Här finns gott om fästingar och vet en del som varit drabbade av borelia. Men har verkligen inget minne av att maken någonsin fått ett fästingbett.

Tack för alla kramar!!!!

• Lapinette

Mrs B - läskigt att han bara föll ihop så där. Hoppas han får komma hem snart.

Ego - har haft värsta psykbrytet nu på morgonen. Först och främst så låg tempen något för högt ... dvs det kunde vara så att jag haft ÄL. Gick ut och gjorde ÄL-testet och gissa vad ... det blev error. Inget resultat och telefontid hos CvL mellan 10.00-10.30. F'n! Hoppade i säng igen och "övade" inför ev. ägglossning. Frukost på balkongen, läst en massa tidningar och höll mig i fyra timmar för att göra ett nytt test och vad visar det jo ... HARICOT! Satan men samtidigt skönt för annars skulle jag undra vad i hela friden den har tagit vägen.

Har nu ringt CvL's telefonsvarare, tänker även maila dem och självfallet ringa imorgon förmiddag. Det borde inte vara något problem men vi får väl se.

• snaily

Lappis, grattis till böj! Tur att den kom till slut, efter lite dramatik!

MrsB - fy så otäckt med maken!! Hoppas verkligen han kryar på sig nu! Bra att alla prover är normala, men samtidigt jobbigt att inte veta vad det berodde på kan jag tänka mig. Skickar kramar!

Här har det regnat heeeela dagen. (Hört att det varit fint i Sthlm bland annat, avis!) Har bakat både bröd och bullar och dessutom trotsat regnet och gått en tvåtimmarspromenad; blev nästan lika blöt som igår. Varit och röstat också såklart! Sen blev jag lat och orkar inte åka och träna ikväll...

Imorgon är det blodprovsdags, känns skönt att bli kollad nu, har länge tänkt kolla mina sköldkörtelvärden då både min syster och mamma har underfunktion.

• viktualia

Bra att EA förklarade.. jag hann inte mer då i fredagskväll....

Och MrsB - KRAAAAM på dig!!!!! Hoppas att maken kryar på sig och kommer hem snart!!!

Nenne - en ny kramstorm från mig!

Ego - hade superlattjo på festen igår, var grymt stilig i 70-talsklädsel! Och kan inte låta bli att fascineras över att man kan åka kollektivt utan natttaxa el liknande genom hela Sthlm mitt i natten! *najs*

Dagens ilandsproblem av värsta slag: Vi köpte gardiner och jag skulle lite käckt sy upp dem. Det blev verkligen FÖR korta... aaaaaaaaaaaaa får se om jag köper nya och låter maken göra om försöket.. för japp, visst klippte jag av dem också... *suckar* men som sagt... ilandsproblem av värsta slag!

• fru AM

MrsB: Så läskigt med makens svimning/fall/olycka! Läskigt dels för att det kom så oväntat och dels för att han var ensam hemma med barnen! Hoppas verkligen de kommer på varför han svimmade (om det nu inte bara hände en gång och aldrig mer). Kram!

(det är verkligen en av mina största skräcker - om man nu kan skriva så - att jag ska vara ensam hemma med barnen och så händer det mig något som gör att jag blir t ex medvetslös. Usch jag kan inte ens skriva om det ...)

Nenne: Jag har tänkt på dig/er hela helgen! Hoppas du mår ok i alla fall! Kramkram

Lappis: bra att ni fångade in böjen! Är det tidsmässigt du är rädd att det blir problem med CvL?

• Telis

Nenne, åh vad jag har tänkt på dig och P i helgen! Skönt att det kändes lite bättre igår. Du har ju helt rätt, har det gått en gång så ska det gå igen, så det så!

Mrs B, uuuj, vad läskigt! Hoppas att det bara var stress eller blodtrycksfall eller något så banalt! Kramar!

Lappis, grattis till böjen.

• passionsblomman

*prövar att skriva ännu en gång*

Idag har jag haft ett totalt bryt. Det var när jag såg på nyheterna om dagiset i Mexiko och branden. Små små kistor...

När de sa att desperata anhöriga försökt köra hål i husväggen med bil för att få ut dem, alla 142 barnen mellan 3 månader och 3 år..näää då bara gick det inte att stå ut.

Mitt hjärta brister..

• Telis

Jag är hemkommen efter en helg med besök på Kolmården och en slottsweekend på Mauritzbergs slott med maken och ett par kompisar. Sååååååååå himla mysigt och trevligt och gott.

Kan verkligen rekommendera Mauritzberg! Vi fick afternoon tea, vin och fruktkorg på rummet, fyrarättersmiddag och en jättefin hotellfrukost (med våfflor!!), allt i ett underbart 1600-tals slott med havet precis utanför fönstret.

Jag hade förvarnat om att jag inte kunde äta vad som helst och precis före varmrätten kom servitrisen och sa "du vill väl ha ditt kött genomstekt?" och då kunde jag bara inte säga nej, trots att jag hade tänkt äta det rosa (det var helstekt biff). Jag blev nästan gråtfärdig när dom andra fick in mört, vackert ljusrosa kött och jag fick in ett par gråa skosulor. Men jag är verkligen gift med världens bästa så han tog några av mina skosulor och delade med sig av sitt fina kött. Så det ordnade sig och middagen var fantastisk (halstrade pilgrimsmusslor, helstekt biff med potatisterrin och portvinssky, assiett med lokala ostar och fläderblomsmarmelad och sist en vaniljparfait på sockerkaksbotten och färska jordgubbar. Mmmmmmmmums!).

Svar på tråden Livets stora och små frågor