• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Lapinette

Ego - själv började jag kissa på sticka imorse. Ingen böj men det hade jag inte förväntat mig än heller. Känns onekligen lite kusligt att man närmar sig FET med stormsteg. Min akup tittade på min tempkurva som de senaste dagarna har börjat dala till normal temperatur och vårt samtal lät mest som jag = negativ, hon = positiv. Hon undrade om jag kände mig laddad inför FET och jag ryckte på axlarna, sa att det mest gick på rutin och att jag försöker hålla mig cool. Fast det vet vi ju hur det brukar gå för en spattig kanin.

• snaily

Oj vad lugnt det var här idag...

Nenne, hoppas och tror som alla andra att det är positivt att det inte är färskt blod, och hoppas tiden fram till test går SNABBT så du slipper undra och noja och spekulera och oroa dig så länge till...

Liten, vad spännande, när tror du du får besked om jobbet?

Tinga, lite choklad säger jag aldrig nej till *slurp*

Mer ego, enligt parollen Livets SMÅ frågor...
    Igår hade jag som jag skrev typ inga spottings alls, och bara för jag skrev det, och samtidigt började hysa fåfänga förhoppningar, så har de kommit igång idag, lite ljusbrunt hittills. Så jag slipper inte undan det där läkarbesöket imorgon... Är redan jättenervös och orolig för att han inte ska vara bra eftersom det inte finns några andra alternativ (landstinget i och för sig men lät som de har lång kö och krånglig utredningsgång).

Ni andra som har utretts - vad är det vanligast att man gör vid första besöket??

• snaily

Lappis, normal temp låter bra! När tror du det är dags för böj? Vi andra laddar så det räcker för dig också!

• Lapinette

snaily - det var så hiskeligt länge sen men jag har för mig att man då gör VUL och kollar hur dina äggstockar och folliklar ser ut. Sen blir det att skickas iväg och lämna blodprov HCG-prov och göra kontraströntgen av livmodern. Jag gjorde dessutom sekretprov ... fast för tidigt så det sa i princip ingenting.

• Lapinette

snaily - troligen böj fredag, kanske? ÄL tror jag infaller på söndag eller måndag.

• passionsblomman
    Lapinette skrev 2009-06-03 11:17:00 följande:
    passionsblomman - vi är många och flera av oss har hängt ihop i snart 3 år. Vi har fått klagomål innan på att det är svårt att komma in men det tror jag mest beror på att man som ny blir förskräckt över att det skrivs så himla mycket så det är svårt att hänga med.
    Ja, det var ju länge!

Dert blir ju så, i de här "umgåstrådarna" så är det i "mina" sådana ocks¨å, man har en miljon grejor att prata om .

Det är väldigt många som kämpar och längtar i bebisvärlden här iallafall...

Vilka är det som håller på med ivf?
    Nenne och du iallafall väl?

Det är MÅNGA här som jag aldrig sett i någon annan tråd ens..hihi! Som en egen liten värld i bt-världen att se alla era olika nick och avatar.
  • Ore

BS: Nej, inget köns-UL för oss, som vi känner nu. Första barnet, vi kommer bli lika glada oavsett, och jag vill nog gärna ha "moroten" att när jag väl har fött ut barnet så kommer jag iaf få veta vilket kön det är...

• MSW

Lappis: Skönt att tempen lagt sig till rätt igen, nu när det börjar närma sig! Hoppas verkligen att det är nu det tar sig!

Snaily: Hoppas doktorsträffen går bra imorgon! Vilken tid är det?

Och passionsblomman: har nog inte sagt hej till dig! Så hej! Och ja, vi är en hel del.. Och det är lätt att man blandar ihop, även om man hängt här ett tag.. (även om jag inte tillhör "de gamla rävarna"!)

• Lapinette

passionblomman - själv hänger jag på 3 trådar på BT och går inte in någon annanstans. Det var lite mer förut då man planerade bröllop (för 3 år sedan).

Vi som IVFat på tråden är:
    Koko - som lyckades på första försöket och nu väntar på nummer två, naturlig väg
    Telis - som gjort 3 IVFer och nu är gravid genom ÄD
    Frejis - som gjort 1 IVF och 1 FET (har jag för mig) och nu är gravid på naturlig väg
    gosnosen - som gjort 3 IVFer och väntar på ÄD (hon tittar inte in här så ofta just nu)
    nenne - som gjort sin första IVF och har testdag vilken dag som helst

Och så jag då som har gjort 3 IVF + 1 FET och ska snart plocka in en ny eskmiå dvs FET nr 2.

• passionsblomman

Oj vilken bra sammanfattning Lapinette!

Betyder ÄD äggdonation eller?
    Och IVF att man plockar ut ägg, provrörsbefruktar och så sätter tilbaka, och FET att man sparar ägg i frysen? (kan fortfarande inte fatta att man ens kan göra så)

Har jag fattat rätt då?

Svar på tråden Livets stora och små frågor