• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • BrudSommar2006

Tinga, lycka till med försäljningen av lägenheten! Hoppas att ni får massor med pengar för den och en hysterisk budgivning!!!

• BrudSommar2006

Kängu, ja det har varit oroligt i tråden idag. Hoppas så att det vänder. Man blir ju väldigt påverkad själv av alla andras problem och önskar så att man kunde komma på någon mirakellösning på allt men det går ju inte.

• passionsblomman

Jag tänker vägra hitta nytt jobb och bli gravid ochh vara mammaledig istället!

När jag gjort det färdigt, tänker jag starta eget och därför har jag sökt en KomVuxtermin med starta eget-paket eller vad jag ska kalla det. Det är skola på fm och egenstudier på em.
    SGI baserad på gamla jobbet, kan jag HA en bättre plan?

Hit med mitt pluss så jag får som jag vill och får gå grvid och vara elev i höst!

Och så bygger vi ut stugan 20 kvm och gör ett loft. Simsalabim: egn vrå för sonen(loftet), riktigt kök med matplats och bättre soffhörna så folk kan hälsa på.
    Då kan vi ha garderober där sonens säng nu står och bebben ryms där med.

Senare bygger vi en aning till och får nytt badrum och tvättstuga och då får bebben gamla badrummet till sitt rum.
    Dessutom blir det entre på rätt sida huset och där den är nu får vi grovingång.

Hit med färdiga ritningar, bygglov och en liten postkodvinst så jag bara kan börja!

BrudSommar2006 skrev 2009-06-02 20:34:25 följande:
    Passionsblomman, trist med varsel och trångt boende. Kommer det att bli svårt för dig att hitta nytt jobb? Sitter maken säkert i alla fall? Snigeln, trist med spottings hela tiden men bra om lutealfasen håller sig på mattan den här gången i alla fall.
  • kängu

BS- Ja man önskar bara att man kunde göra så att allt blir bra för alla!!!

• viktualia

Passionsblomman - lurigt! Men du.. vill du ha tips inför bygglov får du säga till.. jag är bäst på att tolka vem som får bygga vad och vart...

• passionsblomman
    viktualia skrev 2009-06-02 20:50:34 följande:
    Passionsblomman - lurigt! Men du.. vill du ha tips inför bygglov får du säga till.. jag är bäst på att tolka vem som får bygga vad och vart...
    jag ska ha det i minnet!
  • sweetstreet

Men vad ni är gulliga!!!!

Känns sååå skönt att ha er att skriva av mig till! Och att ni stöttar!!!
    Passionsblomman, så ni bor också lite trångt med andra ord. Ja det låter som er plan för utbyggnad kommer bli toppen den dag den blir av!
    Kul att du hittat tråden och vill hänga med oss också!!!
    Ang pergo så tog jag likannde preparat förut. Chlomid tror jag det hette (här på amerikanska marknaden), men tror det var ungefär samma sak. Enligt min feritilitetsläkare skulle den också boosta ÄL även om jag hade ÄL själv. Vet inte ifall det stämde. Det lyckades ju till slut och det är vi glada för även om detta inebär att vi nu sitter och har trångboddshetsdiskussioner...!

Vickan,
    självklart är det ett val vi gjort också. Att ha flyttat hit menar jag! Om vi velat och hittat ngt i t ex Alabama skulle vi kansk kunnat bott i ett stort hus för samma månadskostnad som vår lilla lägenhet kostar nu...
    Eller om vi bott kvar i Sverige...
    Så visst är det ett val. Och att man nu sitter och har en förändrad lovssituation är ju även det ett aktivt val. Ett val vi dessutom jobbat hårt för. MEN det gör ju ändå inte att ens vardag blir lättare. Tyvärr.
    Man sitter ju liksom där man sitter och även om man vet att man skule kunna flytta till ngt billigare ställe så är det ju inte helt enkelt. Jobbsituationen nu är ju itne den bsäta. Men visst, vi vet ju att vi snart måste börja fundera över detta med ev tillbakaflytt till Sverige också. Hm, inte lätt. Men vi får se.
    Kanske är det därför jag känner mer att det är ok att acceptera trångboddheten för attt vi ändå måste ta tag i våra liv på ett mer vuxet vis om typ ett år eller så...??

Tinga,
    vi har faktiskt fört "budget" över våra utgifter nu sedan årsskiftet. Just för att vi under hösten o vintern insåg att vi levde över våra tillgångar sedan Lillskruttan kom....
    Haha, man sitter där och stirrar på sifforna och fattar ÄNDÅ inte vart pengarna tar vägen??? För ingen av utgifterna ser ju makabert konstig eller hutlöst hög ut, haha! Men summan av kardemumman.... ja den är ju som sagt ganska hög...

BS,
    jag tror att det var bra att du berättade för chefen. Jag tycker nästan det är bättre att berätta tidigt. Lättare att fixa praktiska saker, och det känns som om man som chef skulle uppskata att få längre planeringstid på sig.

• sweetstreet

Sedan vil jag nu säga:

AAAARRRRGH!!!!!
    har läst ikapp och NÄE nu känner jag mig som om jag dragit på stora växeln här alltså.
    Vad är väl vårt lilla trångboddshetsproblem mot att Nenne-Skrutt-Fia har chokladsås i brallan!!!!!!!!
    INGET får hända Pricken!!!!!!!!!! Pricken håller j på att borra in sig!
    Du, kanske är det därför det blir lite choklad...?
    Jag kan berätta att dagarna innan jag plussade så kom det lite choklad och annat gojs i brallorna... Plus mensvärk i magen. Så därför var jag såååå SÄKER på att det skulle bli minus ovh testade inte ens den dagen man kunde gjort det. För jag väntade ju på tanten.
    men hon kom ju inte! Så två dagar senare testade jag ändå. och tja, ni vet ju hur det gick!
    Så det BEHÖVER inte betyda dåliga saker för att du har "mensvärk" gumman.
    Jag håller mina tummar så de snart är blååååååå!

• sweetstreet

Och FruLLan!
    Jag ahr inga ord att trösta eller stöta md.
    Mer än att jag håller med Koko och alla andra.
    GÅ OCH PRATA MED NÅGON BRA PROFFESIONELL PERSON om detta!!!!!!!
    tycker det luktar depression lång väg. och DÅ gumman är det inte mycket du kan göra själv!
    Sök hjälp!!!!
    Om du suttit med brusten blindtarm, hade du tvekat att åka till akuten då eller??????????
    Näe, tror inte det. Men varför ska det vara annorlunda fast du uppenbarligen mår lika dåligt. Visst det handlar inte om dödsrisk som med en brusten tarm, men det är ändå något väldigt allvarligt OCH depression ÄR EN SJUKDOM! man kan iblan behöva hjälp för att ta sig ur den. Och det är bra att få INNAN den blir alltför allvarlig. Som med så många andra sjukdomar. Ta tag i det i tid!!!

Det svåra är såklart att hitta en BRA person att prata med. Men såg att AM hade ett tips. Att få eferenser till dessa proffs är guld värt!
    Så ta chansen!
    Om inte annat så kolla med sjukhuset där du går (hör med din BM även om hon nu inte verkar vara den smartaste) om vem du ska kunna vända dig till med din ångest!
    Det är inte bra att du bär på detta!
    Särskilt inte när BF närmar sig med stormsteg också.
    Du behvöer ta tag i detta NU!!!!!!!

Gumman jag säger inte detta för att vara elak.
    jag vill bara att du ska slippa må dåligt.

• sweetstreet

och sist men absolut inte minst

KRAAAAAAAMAR till Frejis!!!!
    Vännen! Du MÅSTE ta hand om dig nu!
    HOPPAS att du inte ska ha så överjävligt ont som du verkar ha. OCH att det int ska bli några komplikationer med graviditeten.
    Jobbigt att måsta åka till sjukhuset. MEN det positiva med detta är att du kanske kan få hjälp där som är svårt hemma? OCH att de har god uppsikt på dig och Lilltjejen i magen!!!!!!!

Varma kramar!!!

Svar på tråden Livets stora och små frågor