• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Frejis

Man diagnosticerar myom med hjälp av ett ultraljud och i så fall är det ett vanligt gynbesök som gäller. Men det var ingenting sådant som de såg i slutet av graviditeten? Fick du förresten göra ultraljud under kejsarsnittsdagen på DS?

Måste läsa på mer om bråck fast din gissning om ev bråck låter rimlig. Lite läskigt om det är en bit av tarmen som buktar ut, blä!

En rätt så underhållande artikel om hur mycket bebisar kan:
    www.dn.se/insidan/bebisar-kan-mer-an-man-tror-1.878658

• muggles

AM: vi hade en romantikhelg i Grythyttan - det blev sex, mat, vin, sömn (inte nödvändigtvis i den ordningen)
    Yes, vi kommer upp på midsommar och åker hem på söndagen kl 15, så en kaffe/brunch/fika på söndagen skulle vara urroligt!!!
    Apropå bråck så har en tjejkompis varit och undersökt sitt för privatop, och det skulle tydligen vara lätt att operera och läka. Men tror det kostade typ 12000...

Frejis: jag backade tills jag hittade ditt inlägg om myomet - vad läskigt! Stackars dig!

• kängu

Bra Frejis att du tar det lugnt! Du måste ju ta hand om dig och magen nu!

Usch AM tycker det låter läskigt detta med bråck. Min mammas man hade det och fick operera.

• fru AM

Frejis: de har aldrig sett något som liknar myom på mig tidigare, de gjorde inte ultraljud på snittdagen heller men då var de ju å andra sidan inne och tittade ordentligt när jag var "öppen". Barnmorskan som var med under operationen sa att allt hade sett jättefint ut: livmoder, äggledare och äggstockar ... Känns lite konstigt att ett helt operationsteam har sett de delarna, men inte jag

Muggles: 12000 för bråckoperation - låter ok. Fast med tanke på att jag vill operera mina åderbråck för 40000 snart så blir det ju ebb i kassan ...

Bara ordet BRÅCK är läskigt tycker jag.

• Frejis

Muggles - gillar helgens ursprungliga ordning i Grythytta så ändra i alla fall inte den första placeringen

Jag hoppas att jag också kan vara med på midsommarträffen, det skulle vara jätteroligt

• Frejis

A M - kan du inte förhandla om bråckrabatt (typ som mängdrabatt) på kliniken?

• fru AM
    muggles skrev 2009-06-01 12:03:17 följande:
    Yes, vi kommer upp på midsommar och åker hem på söndagen kl 15, så en kaffe/brunch/fika på söndagen skulle vara urroligt!!!
    Tycker vi siktar på en kaffepicknick i parken eller liknande!? Hoppas på fint väder så klart!
    Vi hörs mer om det när det närmar sig!
  • fru AM
    Frejis skrev 2009-06-01 12:14:16 följande:
    A M - kan du inte förhandla om bråckrabatt (typ som mängdrabatt) på kliniken?
    Tänkte också på det, men insåg att de bara gör ben på den där kliniken. Tycker nog att landstinget får bjussa på min bråckoperation - det är det jag tänker försöka med i alla fall. Så lite som jag faktiskt har legat sjukvården till last hittills!

Fast först kanske jag ska få mitt bråck konstaterat ... Det KAN ja vara något annat - typ .... en kikärta på rymmen? Ärrvävnad? Mitt borttappade örhänge?
  • Tinga

AM - det var på nätet som strl 74 inte fanns. I min lokala butik fanns inte den blå överhuvudtaget.

Frejis - jo, det hade varit fint om de små matvägrarna kunde äta lite ordentligt framöver. Piff har inte bättrat sig de senaste dagarna, men vi får väl se vad som händer framöver. Losec hjälper iallafall, så han har inga sura uppstötningar längre. Hoppas att det hjälper upp aptiten.

Puff har (peppar, peppar) ätit bra hela förra veckan och jag hoppas att det fortsätter så. Har just avslutat en strulig lunch med honom, men han fick iallafall i sig hyfsat med mat, även om han var hemsk att mata. Gapade bara med en pyttliten springa, så mycket av maten föll av skeden och fick lastas in, igen, igen och igen och så for han som en guttaperka i stolen och skulle kolla över axlarna hela tiden, än på det ena än på det andra hållet, vilket naturligtvis slutade med mat från öra till öra och från panna till haka. Jaja, det viktigaste är ju att han får i sig maten, men man hinner bli ganska irriterad, för det tar ju lång tid när han bär sig åt så. (Tog runt 40 min att ge honom lunch idag.)

• fru AM

Tinga: när ska grabbarna ha utstyrseln på sig? Vill du att jag ska kolla på H&M här? Hinner imorgon!

Svar på tråden Livets stora och små frågor