• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • fru AM

Hej Mugglan! Har haft en skön helg - i lördags lekte vi turister och åkte lite båt och gick på museum (Aquaria) och på skärgårdsmarknad. Samtidigt som det var Stockholm Mataton så man var tvungen att tänka på vart man gick så vi inte hamnade på fel sida om löparspåret (då är det svårt att komma hem - vis av erfarenheten).

(Det enda tråkiga var väl att jag upptäckte mitt bråck.)

Hur har Mugglan haft det då? Och hur var det - skulle ni upp till Stockholm över midsommar och hade en ledig söndag?

• fru AM

Ska till BVC och mäta och väga guldklumpen nu - återkommer!

Tinga: Men kan du inte beställa tröjorna från HM på nätet?

• Ore

Aaaah, trist med bråck AM. Hoppas du kan få bra hjälp!

I övrigt har jag haft en trevlig helg, om än inte så värst mycket ute i solen

Mindre kul att komma tillbaka till jobbet. Att jag skulle ha snormycket att göra visste jag, men det blev ju inte bättre av att en på avdelningen tagit livet av sig i helgen Inte någon jag har jättemycket kontakt med, men litet då och då...

• Page

Ore, fyyyy så otæckt med sjælvmordet! Vad gør man på avdelningen/jobbet efter nåt sånt? Krismøte? Pratar med kollegorna?

Usch, det hær ær væl tredje sjælvmordet på arbetsplats inom tråden. Ær inte statisktiskt høgt? Eller ær sjælvmord så vanliga?

AM, naæ, blev det bråck av snittet? Vet du hur man begandlar ett sånt?

Frejis, hoppas att du slipper mer ont nu. Det måste vara fruktansværd smærta nær inte morfin tar det. Den enda gången jag har fått morfin var jag helt borta i några timmar, så det måste vara grymt effektivt.

• Page

Telis, hur går det med væxtværken? Och trosgluttandet?

Ingen hund æn førresten...

• kängu

Ore, fy vad läskigt med självmord!!

AM- hoppas att det inte är ett bråck!

Jösses vad varmt det är ute! Tror det är varmaste dagen hittills (iaf här). Skönt att vara ledig och inte ha några måsten!
    Jag är helt slut efter morgonpromenaden med hundarna och sitter nu och surfar utemöbler...

• Frejis

Hemsidan verkar vara riktigt seg idag, har skrivit ett rätt så lång inlägg som nu försvann

Page - hur är det med din mamma? Påminn mig, när var det ni skulle få hunden?

Ore - läskigt med självmord på jobbet, hoppas att ni får hjälp att hantera detta.

Tinga - håller verkligen tummarna att småkillarna äter bättre och att de gillar sina nya söta tröjor (har också kikat på hemsidan och blev tom frestad att beställa, fina saker )

A M - är det bara mätning av H. som görs på BVC eller är det även andra saker? Ska bli intressant att höra hur mycket han har vuxit.

• fru AM
    Frejis skrev 2009-06-01 10:59:03 följande:
    A M - är det bara mätning av H. som görs på BVC eller är det även andra saker? Ska bli intressant att höra hur mycket han har vuxit.
    De mäter kontinuerligt vikt och längd (samt hattnummer). Sedan är det då och då utvecklingskontroller och läkarbesök samt vaccinationsgvning.

Idag är det knappt två veckor sedan vi var där senast. +2cm (igen) och +700g (!)

Jag pratade faktiskt med BVC-sköterskan om mitt kanske-bråck. Hon tyckte jag skulle ta upp det på efterkontrollen med BM - alternativt maila BM redan idag.

Den enda behandlingen är tyvärr operation - men de opererar bara smärtsamma elelr farlga bråck ...

Page: är du i norge?

Frejis: hur har du det med magen idag?
  • Frejis

A M - hm, hur får man sitt bråck klassificerat som farligt eller smärtsamt? Det låter tyvärr som en klassisk vänta-och-se historia.

Vad toligt att H. växer så mycket, det blir nog en ståtlig kille

Magen ställde till lite inatt och känns ganska öm, men det gör inte så ont. Det blir bara inga "utflykter" idag förutom till den heta balkongen *usch vad det är varmt där nu*

• fru AM

Frejis: jag funderade ett tag på om det kunde vara ett myom som jag har men jag vet inget om hur man diagnostiserar såna. Det kanske inte hör till vanligheterna att man känner dem utifrån Det är väl troligare att det är ett bråck eftersom jag nyss genomgått en operation precis där ...

Förmodar att man kan säga att man har jättejätteont i bråcket om man vill få det bortopererat. Huruvida det är farligt eller ej beror nog på VAD det är som buktar ut. Är det en bit av tarmen är det INTE bra.

Svar på tråden Livets stora och små frågor