• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • _koko_

AM - Lappis uttryckte det mitt i prick, njut av att du inte behöver vara med honom längre.

Liten - Skön historia med pottan! Tänkte vi skulle köpa en nu till sommaren också, och se vad som händer.

kängu - Kul med ny färg! Jag börjar bli mer och mer sugen på att göra något nytt med håret, men det får nog vänta nu, enligt min frisör tappar jag inte hår den här graviditeten och då känns det onödigt att lägga pengar på något som antagligen trillar av i drivor i höst... Med conny tappade jag hår som vanligt, så jag hoppades att det skulle bli så den här gången också, men icke.

• kängu

koko, jag har inte tänkt på om jag tappar hår eller ej, har ju ganska kort så det märks inte så mycket. Men tror att jag tappar ung. som vanligt.

Lappis, oj! Det är ju jättemånga!! Härligt

• _koko_

kängu - Jag hemmatonar redan håret var 2-3 vecka, menade inte att jag tyckte att du borde låtit bli!! Det jag ev vill göra kräver frisörbesök, och då blir det dyrt! Fråga Page.

snaily - Snabb diagnos gör man tydligen i mikroskop, men jag har även sett ett utlåtande i en journal (om mig) där det stod "lukttest positivt" eller liknande. Hur mysigt låter det??

• Lapinette

kängu - om vi långtidsodlar lär det dock gå flera utmed vägen. Undrar hur det gått för nennes långtidsodlade? Ringde hon?

• kängu

Koko, jag tolkade det inte så heller Är ju smart att vänta med de mer dyra "ingreppen" tills det stora hår-tappet är gjort!

Lappis, jag funderar också på det, men vet inte hur det gick för henne. Aha, så det är inte alla eskimåer som klarar en långtidsodling? Vad är fördelarna med långtidsodling? (om du inte vill svara på alla mina frågor så är det helt OK )

• snaily

Koko, ja, läste om det! Man tar lite sekret och blandar med ngn kemikalie (kaliumhydroxid eller något liknande) och sniffar sen på det. Om det luktar rutten fisk så är testet positivt. Guuuuäääääääähhh vilken äcklig diagnos!! Är glad att jag slutat lukta iaf, Lactal var en bra första hjälp.

Kängu, färgar eller tonar du?
    Jag brukar oftast tona för då blir det inte lika skarp utväxtskant att hålla ordning på, men skulle behöva hitta nån toning som är bra på att täcka grått hår. Någon gammal tant som har nåt tips? (Inte du Kängu alltså ) Det är faktiskt synd om mig (*ironi*) för jag fick mina första gråa hår när jag var 17-18 år och är nu antagligen ordentligt grå, om jag skulle låta bli att färga/tona. Är f.ö för snål för att färga hos frisören varje gång...

• snaily

Gråhårig snigel, ganska ovanligt tror jag... HAR sniglar ens hår???

• kängu

Brukar färga första gången när jag "byter" från mörkt till ljust, för annars trillar bara färgen ur. Sen tonar jag utväxten, och fräschar då och då upp med att tona hela håret (oftast i en nyans ljusare än den jag har, för att undvika att det blir mörkare hela tiden). Jag gillar Casting Creme gloss, men vet inte hur den är på att täcka grå hår...

• Lapinette

Hårig snigel låter inte så trevligt!

Kängu - kvaliteten i sig blir inte bättre med långtidsodling men sannolikheten att välja ut det allra bästa ägget stiger.

Svar på tråden Livets stora och små frågor