• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Ore

Jo, ruvningen måste vara hemsk. (Jag tänker mig väntan på BIM när man har försökt pricka att ha sex kring ÄL gånger 10 pga att man har väntat så länge, och gånger tio en gång till för att man vet att det ändå började med ett befruktat ägg...)

Men samtidigt, när man hör om solskenshistorier som att det tar sig på åttonde, nionde, tionde gången... Då kanske det finns någon faktor som gör att det helt plötsligt bara lyckas, och då kanske det vore värt det.

Jag förstår till fullo att man inte orkar försöka, med alla förhoppningar och så. Men jag vet inte om jag skulle kunna tänka att "nu får det vara bra" om jag hade ägg kvar i frysen. Jag kan ju dock bara tänka hypotetiskt, eftersom jag inte varit i situationen själv...

Nä, ska inte bli helt sentimental.

Alvedon: Är i princip bara sockerpiller, tar högst bort hälften av min huvudvärk. Magnecyl brustabletter med koffein är bäst, släcker även ut min migrän på ett högst trevligt sätt, när jag har oturen att råka ut för ett sådant... Så jag håller tummarna för att jag inte ska få migrän på många månader nu...

Frullan: Jag tror, och hoppas, att KBT eller möte med en psykolog/kurator eller liknande, kan få dig att se situationen litet annorlunda än du verkar göra nu. Om du inte orkar ta tag i det nu innan födseln, tycker jag att du ska göra det snarast efteråt, om det nu inte (mot hela din övertygelse) är en liten flicka. Det finns ju också möjlighet att du blir helt begeistrad i den lilla bebben, även om det visar sig vara en pojke. Men om inte något av dessa två scenarion inträffar, tycker jag att du snabbare än kvickt ska se till att få proffs-hjälp, och ta tag i eventuella känslor INNAN de dyker upp och har fastnat. Av just samma anledning vore det egentligen bättre att ta det innan födseln, för än så länge är det bara "jag tror att jag kommer känna så här" - och det borde vara absolut lättast att ändra de tankarna om man gör det direkt. Ändra på känslor som man redan har - då har man på något vis alltid kvar minnet av känslan...

• Lapinette

Ore - äggen lämnar vi inte i frysen men fler fulla IVF'er tror jag inte det blir tal om MEN man vet aldrig ... fast 7 till kommer jag aldrig att göra.

• Telis

AM, tusen tack för länken men mitt stackars hushåll lider brist på grapefruktsolja, senapspulver och kål också. (HAR folk sånt hemma?!)

• Lapinette

Telis - absolut, vill du ha lite !!! Nej, har ingetdera men ska nu äta blodpudding.

• Ore
    Lapinette skrev 2009-05-28 19:38:59 följande:
    Ore - äggen lämnar vi inte i frysen men fler fulla IVF'er tror jag inte det blir tal om MEN man vet aldrig ... fast 7 till kommer jag aldrig att göra.
    Aha, det var inte tionde ägget som fäste utan tionde gången som det var utplockat ägg som det äntligen blev ett som fäste.

Är nog trött nu, tog ett litet tag för hissen att nå ända upp...
  • fru AM
    Telis skrev 2009-05-28 19:39:54 följande:
    AM, tusen tack för länken men mitt stackars hushåll lider brist på grapefruktsolja, senapspulver och kål också. (HAR folk sånt hemma?!)
    Jag skulle ha tolkat "kål" som "fänkål" och DET har jag alltid hemma! (Har faktiskt också senapspulver - köpte det för att det är en så snygg burk (som står i skafferiet))
  • fru AM

Maken lägger Livia. Hektor sover och storsonen är inte hemma. Vad ska jag GÖRA???

Svar på tråden Livets stora och små frågor