• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • _koko_

Kängu - Bra!

snaily - Aha! Men då känns det ändå lite bättre, jag tolkade det som att hon luktat mig i skrevet...

Jag använder Wellas toning som säljs hos frisörer (brukar kosta runt 125kr per förpackning), det är den enda som biter på mitt hår (jag är dock inte gråhårig utan ljus). Goldwell blir t ex bara gult i mitt hår.

• Lapinette

kokisen - nästa gång jag blir desperat frågar jag dig. Jag kommer aldrig ihåg vad jag köpte för toning eftersom jag gör det så sällan och ibland blir jag nöjd medan andra gånger superbesviken.

• kängu

Lappis, då förstår jag. Tack för förklaringen!

• snaily

Aah, kanske ska prova köpa toning hos frisören. Har även lekt med tanken att inte färga/tona alls men tror inte jag skulle klara av det... skulle se ut som en mormor... fast barnlös

• Lapinette

kängu - här kommer en bättre förklaring som jag hittade på Avaklinikens hemsida.

Vid behandlingarna odlas embryona i allmänhet 2?3 dygn efter befruktningen. Embryona har delat sig till 2?8 celler då de återförs till livmodern. I detta skede kan det vara svårt att bland flera embryon av god kvalitet välja ut de mest livsdugliga embryona för återföring. Genom att odla embryona längre kan man för återföring välja ut de mest livsdugliga som har fortsatt att dela sig och utvecklas.

Vid långtidsodling odlas embryona 4?5 dygn innan de återförs till livmodern. I det här stadiet består embryot redan av mer än hundra celler och är vid återförandet antingen i morula- eller i blastocyststadiet. Detta motsvarar det utvecklingsstadium som embryot befinner sig i när det vid en graviditet som börjat på naturlig väg vandrar till livmodern. I morulastadiet är embryot en cellanhopning med så många celler att de inte längre kan räknas. I blastocyststadiet har cellernas första differentiering skett. Fostrets vävnader utvecklas ur den inre cellmassa som har bildats och vävnaderna i moderkakan mot fostret av den omgivande cellvävnaden. I blastocyststadiet är embryot redo att fästa sig i livmoderväggen efter att först ha lämnat sitt skal. Sannolikheten för att ett så långt utvecklat embryo skall fästa sig är mycket stor. Därför är det bättra att återföra endast ett embryo och på så sätt minska risken för en flerbördsgraviditet.

Långtidsodling av embryon är ett bra alternativ när embryona inte har fäst sig vid tidigare behandlingar. Nackdelen med långtidsodling är att endast omkring 40?60 procent av embryona utvecklas till blastocyster. Det är möjligt att alla embryon slutar att utvecklas och att man inte kan gå vidare till embryoåterföring.

• _koko_

Lappis - Jag vet ju bara vad som funkar i mitt hår, fast mitt hår är iofs ovanligt trotsigt också, enligt flera frisörer, så jag har ju testat en del...

• kängu

Lappis, intressant! Låter ju som att långtidsodling är ett bra alternativ för er då, särskilt med tanke på att ni har så pass många eskimåer!

• snaily

Lappis; låter ju bra med långtidsodling, men väldigt nervpirrande väntan på om det blir nåt embryo att återinföra överhuvudtaget!

Jag har inte nån vidare koll, i vilket stadium är egentligen eskimåerna? (ursäkta om du nyss förklarat det) Är de alldeles nybefruktade eller har de odlats några dygn?

• Lapinette

Japp och med tanke på att blastocysten fäster nästan direkt i livmodern och inte har en så där 3 dagar på sig att vandra iväg och hitta ett annat gosigt ställe = utomkveds. Fast vi får se vad läkarna i Uppsala tycker.

kokisen - jag litar på dig!

• Lapinette

Snaily - de är 2 dagar gamla och 4-celliga. Visst det är ju en chansning ... kanske ingen överlever men jag undrar om jag inte ska gambla med 5 stycken ... så har jag ändå 3 kvar att ta av i höst.

Svar på tråden Livets stora och små frågor