dfk skrev 2009-06-30 08:40:31 följande:
Åh! Jag blir så glad av att läsa att det finns tanter som ni i tråden som reagerar och vågar säga till när det sker galna saker!Nej man kan inte göra hur som helst som att köra bil på stranden mitt bland barnfamiljer eller bete sig hur som helst. Man kan inte skrika hora åt sin syster och terrorisera andra genom att vara respektlös. Jag blir stolt så jag ryser vilka bra tanter vi har härinne, civilkurage!!Jag som sällan tappar humöret och blir arg, kan faktiskt i dom här situationerna bli arg och säga ifrån när jag ser att någon far illa eller kommer till skada av någon annans beteende.Däremot är jag dålig på att bita ifrån om någon är dum mot mig, men jag tränar på det. Självrespekten ska bli större.panzer-kul att läsa om din svensexa!Lillabruden jag ger dig en kram också, förstår att det gör dig nedstämd. Men hoppas att du känner stöd av oss här och att tanken på att du ska gifta dig med din fina man gör dig gladare!Alla ni goa tanter som snart gifter sig, förstår att ni är pirriga!Nu ska jag gå och jobba, kram på er alla!
Dfk, känner igen mig vad gäller att man är sämre att bita ifrån när det gäller en själv, men om nån är dum mot någon annan, då tar man gärna strid.
Jag blev mobbad i låg och mellanstadiet, kanske därför jag ser rött och går igång på alla cylindrar om någon mobbar, särskilt vuxenmobbing gör mig vansinnig. DÅ JÄÄÄÄ.... är inte denna tantet att tas med!
På två arbetsplatser där jag jobbat har detta förekommit. På den första var det mestadels riktat mot mig från chefens sida (inte kollegornas), pga att jag sade ifrån när jag tyckte han och hans svärmor som var ekonomichef, betedde sig illa och gjorde fel. Alla andra höll med mig, men TEG. Men där svalde jag deras trakasserier mot mig i 10 år, för jag visste ju vad det berodde på. På ett annat ställe (där stod jag ut i 10 månader) så hade chefen satt i system att ha ett mobbingoffer, och intrigera personalen emellan, särskilt sin lilla elitgrupp.
Även jag fick en släng av sleven och jag svalde och teg som vanligt. Men jäklar när de gick på två av mina andra kollegor, då sa jag ifrån på skarpen åt chefen och efter det så ändrades hennes attityd mot mig. Helt plötsligt bemötte hon mig med respekt och när jag sade upp mig några månader senare så verkade hon uppriktigt ledsen och jag fick massor med beröm, hon såg tom med skamsen ut. Sa att hon förstod att folk från näringslivet slet i mig, att hon själv anställt mig pga att hon visste att jag var duktig. Men varför kan man inte som chef ge den creden till sina anställda medan de fortfarande är anställda istället för att säga det när de redan fått nog och sagt upp sig?!?!
Önskar dock att jag kunde vara bättre på att försvara mig själv nån gång.