passion- Nej jag är inte utbildad florist utan jag tog ett friår för flera år sen från mitt gamla jobb och gick som lärling ett år i en blomsterbutik och fick senare anställning där. Inom anställningen fick jag arbeta som florist och inredare. Det var också en inredningsbutik som gick hand i hand med blomsterbutiken.Har jobbat lite extra också som vikarie i några andra blomsterbutiker. Det var jättekul och tufft! Har alltid haft intresse av det kreativa och sökte i min ungdom in på floristutbildning efter 9:an (tror att den låg i Norrköping, kommer inte ihåg). Man skulle ha rätt så bra betyg, då det var många sökande, kom inte in. Hamnade i en helt annan yrkesbranch, men drömmarna om att någon gång få arbeta som florist låg där i hjärtat.
Jag saknar det kreativa arbetet, men det är en tuff branch att ge sig in i, och jag har ingen lust att slava runt på svartjobb, som många kan erbjuda. Jag vill ha en riktig anställning och då krävs det lite mer. Den anställningen jag hade från den första butiken där passade inte mina arbetstider ihop med min vardag tyvärr med mindre barn som jag hade då.
Nu var det 3 år sen jag slutade och fick jobb inom en helt annan branch. Jag är nog lite allätare inom arbeten, tycker om att prova på det mesta. Från slitiga städjobb,sjukvård och begravningsbyråer, till att arbeta i butik, nu på en kvinnojour och som hälsorådgivare i butik.. (oups, nu vet nog alla vem jag är...)
Men passion mina kunskaper inom blomsterbranschen har falnat bort och jag skulle inte ha en chans idag, så är det tyvärr.
Men jag saknar det fasligt mycket. Jag har som tur var många kompisar som dels arbetar som florister och några driver också eget.
Dit får jag komma och insupa en underbar miljö och hälsa på. Det kliar i fingrarna och jag tänker att jag skulle vilja starta eget, men jag har får helt enkelt inse att jag saknar dessa kunskaper som krävs.
Vill också poängtera att man ska ha en yrkesstolthet, det du gör och tar betalt för måste du kunna stå för. Dina kunder litar på dig att du kan det du gör och betalar dig för att få valuta för pengarna. Men drömma får alla och jag får lukta på mina blommor på hobbynivå istället!