• lanovia 08

I vått och torrt (del 5)

Vi började prata med varandra då vi delade längtan efter att snart skaffa barn. Vissa sitt första, andra har redan barn. Vid det här laget har några plusat andra kämpar vidare. Genom kampen förbi ÄL, BIM och alla förkortningar som finns i detta ämne delar vi också livets alla andra glädje- o sorgeämnen.
    Finkänlsliga ombedes att gå någon annanstans då vi inte alltid håller oss på den rumsrena nivån.

Någon mer som skall ge sig in i kampen efter ett plus, varmt välkommen hit!

• Svar på tråden I vått och torrt (del 5)
  • Ninnispinnis

Jag är service koordinator på en "flygskola", där vi utblidar och tränar piloter och kabinpersonal. Jag har en administrativ tjänst där jag bla har hand om kontakten med flygbolag, dokumentation och rapportering till myndigheter, bokningar, administrerar all databaserad träning, lite inköp, diverse projekt mer mera med mera.... Jag har tidigare jobbat som flygvärdinna, samt markpersonal på flygplats. Har liksom fastnat i flygbranschen, och älskar det!

• Ankan80

Aahh...där ser man. Det var ett litet ovanligt jobb. Verkar kul!

Ninnispinnis skrev 2009-04-06 12:02:28 följande:
    Jag är service koordinator på en "flygskola", där vi utblidar och tränar piloter och kabinpersonal. Jag har en administrativ tjänst där jag bla har hand om kontakten med flygbolag, dokumentation och rapportering till myndigheter, bokningar, administrerar all databaserad träning, lite inköp, diverse projekt mer mera med mera.... Jag har tidigare jobbat som flygvärdinna, samt markpersonal på flygplats. Har liksom fastnat i flygbranschen, och älskar det!
  • Ankan80

Alltså inte oavanligt så...de flesta jag känner är antingen ingenjörer eller sjuksköterskor

• Ore

Thaimatstips:

1 Fläskfilé (antingen strimlad eller skivad)
    1 purjolök, sköljs och skivas
    1-2 krossade vitlöksklyftor
    1 burk kokosmjölk
    1 burk creme fraiche (valfri fetthalt, brukar ha lättvarianten)
    litet Sambal Oelek (efter smak, receptet säger 1/2 tsk)
    1 tskngefära (på påse, brukar jag ta)

Stek fläskfilén, är den strimlad steker jag löken samtidigt. Det ska vara ganska välstekt!

Tillsätt övriga ingredienser. Vill man ha matlagningsgrädde istället för creme fraiche går det också bra, men då brukar jag reda med litet maizena såsredning. Har även provat med Kelda kokos (2 pkt)´, blir också supergott, väldigt mild och god kokossmak.

Servera med ris och sallad.

• Betty Boop augusti2009

Ore - Tack! Det där låter smarrigt!! Ska absolut prova det. Verkar också lätt att göra.

• Ore

1 tsk ingefära skulle det stå längst ner... Hade visst den där knappen intryckt som inte flyttar med alla bokstäver framåt, utan ersätter med nya bokstäver...

• ingenjörsbruden
    Hvidbrud skrev 2009-04-06 10:58:36 följande:
    Ingenjören: Har du gått om mig? Jag är "bara" i vecka 19+0 idag? Eller har jag räknat fel?
    Hahahahah ja....använder inte du snabbjäst?!
    näääää inte har du räknat fel! Jag skulle skriva eg att jag var i v 19 dvs 18+2 idag!

Ett gott recept som jag fått fr kollega
    Jag lägger till hackad vitlök och ingefära samt cashewnötter, byter löken mot springonion och tar i mer chili.

GONG BAO CHICKEN

T = 20 ml
    t = 5 ml
    c = efter behag?.

2/3 lb. chicken meat, serves 6

Spices 1
    1/2 c. oil for frying
    1 T. soy sauce
    1 T. cornstarch

Spices 2
    1/2 T. cooking wine or
    2 T soy sauce
    2 T water
    1 1/2 t. each cornstarch, white vinegar
    2 t. sugar

1/2 c. oil for frying
    3 dried hot red peppers, diced
    1 green onion, cut into 10 pieces
    1/3 c. fried cashews

Use the blunt edge of a cleaver to lightly tenderize the chicken meat, cut the meat into 1-inch cubes. Add Spices 1 . Mix thoroughly. Before frying, add 1 T. oil and mix so that the cubed meat will separate easily during frying.

Heat the wok than add oil. Stir-fry the chicken meat until cooked, remove (precooking). Remove the oil from the wok. Reheat the wok then add 1 T. oil. Use low heat to stir-fry the diced hot red peppers until fragrant. Add chicken, onions, and Spices 2 .Turn heat to high and quickly stir-fry. Add cashews, mix.

Smaklig spis!
  • Hvidbrud

Ska ni föda i malmö, Ingenjören? Vad roligt det skulle vara om du, jag och min svägerska skulle ligga och krysta där brevid varandra! (änen om jag har planerat att föda i KBH, så vet man ju aldrig hur långt man når...)

• ingenjörsbruden
    Hvidbrud skrev 2009-04-06 16:11:20 följande:
    Ska ni föda i malmö, Ingenjören? Vad roligt det skulle vara om du, jag och min svägerska skulle ligga och krysta där brevid varandra! (änen om jag har planerat att föda i KBH, så vet man ju aldrig hur långt man når...)
    Hihihi ja det vore något!!! *å ta IIIIIIIIIII*

Nä det blir nog Lund...ligger närmast.
    Ska dit på UL o känner faktiskt en av tjejerna som jobbar där......men hon är själv mammaledig i september....
    Vet bara att i Malmö så får/ska man ta lavemang....medans man i Lund får fråga efter det om man vill ha det.....inte för att det står så högt på listan direkt....
Svar på tråden I vått och torrt (del 5)