• Baby S

Vi med utländska män, eller kvinnor

Hejsan!

Tänkte försöka sätta ihop en liten samlingstråd för alla oss som har "importerat" oss en äkta hälft från något annat land i världen.

Varifrån kommer din partner?
    Hur träffades ni?
    Vad har ni för framtidsplaner?
    Hur är ni lika och hur är ni olika?

Ser fram emot lite mysigt chit-chat mer andra (om det nu finns så många andra?)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-03 21:04
    Oj då. Med er andra ska det ju sååå klart stå. Det är tangenterna, inte jag

• Svar på tråden Vi med utländska män, eller kvinnor
  • Baby S
    SaraPayam skrev 2009-02-03 22:34:16 följande:
    Vart hittar man den då?
    Fick min från moskéns butik, men det lär väl gå att köpa från nätet?
  • Mollanpollan
    SaraPayam skrev 2009-02-03 22:21:18 följande:
    Hur gjort du?? *nyfiken*
    Då jag är tillsammans med en muslim så blev jag ju självklart lite nyfiken på Islam, ville reda ut mina fördomar. Ju mer jag lärde mig om Islam ju mer insåg jag dess vackra moral & etik samt hur fel jag hade... För några månader sedan gick jag till en Imam och bad trosbekännelsen, svårare än så var det inte. Men jag kände mig redan långt innan som en muslim.
  • SaraPayam

Baby S skrev 2009-02-03 22:36:00 följande:

Fick min från moskéns butik, men det lär väl gå att köpa från nätet?
    Okay så bra

Det kan ju vara bra att läsa den inför den dagen man skaffar barn...så att man kan svara på alla frågor som de garanterat kommer att ställa.
    Kommer ni uppfostra era barn i kristen eller islamsk tro?
  • Baby S
    SaraPayam skrev 2009-02-03 22:39:54 följande:
    Baby S skrev 2009-02-03 22:36:00 följande:Okay så bra Det kan ju vara bra att läsa den inför den dagen man skaffar barn...så att man kan svara på alla frågor som de garanterat kommer att ställa.Kommer ni uppfostra era barn i kristen eller islamsk tro?
    Våra barn kommer uppfostras inom Islam. Men ska jag vara ärlig kommer de få uppleva jul och påsk och sånt också för så länge vi bor i Sverige vill jag inte beröva dem det.

Ni andra? Hur kommer era eventuella barn få det?
  • Mollanpollan
    SaraPayam skrev 2009-02-03 22:39:54 följande:
    Baby S skrev 2009-02-03 22:36:00 följande:
    Okay så bra Det kan ju vara bra att läsa den inför den dagen man skaffar barn...så att man kan svara på alla frågor som de garanterat kommer att ställa.Kommer ni uppfostra era barn i kristen eller islamsk tro?
    Vi kommer att uppfostra våra barn enligt Islamsk tro, men vi kommer även se till att våra barn får ta del av både våra turkiska och svenska traditioner och familjehögtider.
  • SaraPayam
    Mollanpollan skrev 2009-02-03 22:37:25 följande:
    Då jag är tillsammans med en muslim så blev jag ju självklart lite nyfiken på Islam, ville reda ut mina fördomar. Ju mer jag lärde mig om Islam ju mer insåg jag dess vackra moral & etik samt hur fel jag hade... För några månader sedan gick jag till en Imam och bad trosbekännelsen, svårare än så var det inte. Men jag kände mig redan långt innan som en muslim.
    Okay, det va ju inte så svårt

Har faktiskt mina fundering på att konventera...men vi får se hur det blir
  • Villemoa

Vi gifter oss också den 25 april!!

Här är det jag som är "importerad" Mina föräldrar kom till Sverige för över 40 år sen och jag är född i Sverige.

Mollanpollan skrev 2009-02-03 21:34:43 följande:
    Ahhh, skulle nog inte tryck på enter än... Haha... Min M2B´s föräldrar kommer från Turkiet, men han är född och uppvuxen i Sverige. Vi träffades för drygt 4 årsedan och planerar nu bröllop den 25:e april, ett tort turkiskt/svenskt bröllop.
  • Baby S
    SaraPayam skrev 2009-02-03 22:43:48 följande:
    Okay, det va ju inte så svårt Har faktiskt mina fundering på att konventera...men vi får se hur det blir
    Mitt enda råd är att göra det långsamt i så fall. dvs, låt det ta tid
  • Mollanpollan
    Villemoa skrev 2009-02-03 22:44:12 följande:
    Vi gifter oss också den 25 april!! Här är det jag som är "importerad" Mina föräldrar kom till Sverige för över 40 år sen och jag är född i Sverige.
    Åhh, vad roligt. Vart ska ni gifta er? Vi ska gifta oss i Göteborg.
  • SaraPayam

Baby S skrev 2009-02-03 22:43:28 följande:

Våra barn kommer uppfostras inom Islam. Men ska jag vara ärlig kommer de få uppleva jul och påsk och sånt också för så länge vi bor i Sverige vill jag inte beröva dem det. Ni andra? Hur kommer era eventuella barn få det?
    [/citat]
    Mollanpollan skrev 2009-02-03 22:43:36 följande:
    [citat]
    Vi kommer att uppfostra våra barn enligt Islamsk tro, men vi kommer även se till att våra barn får ta del av både våra turkiska och svenska traditioner och familjehögtider.
    Det låter ju bra För mig spelar det verkligen ingen roll, jag är ju inte "troende" direkt i alla fall...men har samma synsätt som er....skulle inte ha något emot att uppfostra mina/våra barn i islamsk tro. Men tycker att det är superviktigt att man har alla svenska & persiskatraditioner
Svar på tråden Vi med utländska män, eller kvinnor