• Baby S

Vi med utländska män, eller kvinnor

Hejsan!

Tänkte försöka sätta ihop en liten samlingstråd för alla oss som har "importerat" oss en äkta hälft från något annat land i världen.

Varifrån kommer din partner?
    Hur träffades ni?
    Vad har ni för framtidsplaner?
    Hur är ni lika och hur är ni olika?

Ser fram emot lite mysigt chit-chat mer andra (om det nu finns så många andra?)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-03 21:04
    Oj då. Med er andra ska det ju sååå klart stå. Det är tangenterna, inte jag

• Svar på tråden Vi med utländska män, eller kvinnor
  • 20120103
    Esonda skrev 2009-02-04 10:26:22 följande:
    Kan jag räknas med här?? :P Min sambo är Grekisk och är född här i sverige men har helgrekiska föräldrar.. vi träffades på ett jobb där hans pappa jobbar och jag blev utsatt på genom bemanning, dagen efter blev vi ihop och två veckor senare var vi sambos, förlovade oss efter 7 månader.. Planerar dock inget bröllop än men snart kanske!? Håller på och försöker lära mig lite grekiska, har lärt mig svärord än så länge haha... när det kommer till religon är dom ju ortodoxer men tror mest på att man ska tro inom sig istället för att utöva det i en byggnad.
    Klart du räknas med här.. :) Är själv också grek.. Varifrån kommer din fästman; från fastlandet eller någon av öarna??
  • ario

jag blir klar om 1 år, och sen får vi se var han ska göra sin At tjänst. Men jag kommer troligen göra min praktik på Ryhovs apotek nu till hösten, och jag försöker övertyga min fästman att göra sin At-tjänst på Ryhov.

Men var gjorde han sin AT-tjänst? Ryhov också? trivs han där?

SaraPayam skrev 2009-02-04 10:26:10 följande:
    Okay, men då ska han ju snart ut på AT-tjänst, så kul för honom Nä han jobbar på Ryhov i Jönköping, han har gjort snart 1 år på sin ST-tjänst När är du klar med din utbildning?
  • SaraPayam
    ario skrev 2009-02-04 19:37:48 följande:
    jag blir klar om 1 år, och sen får vi se var han ska göra sin At tjänst. Men jag kommer troligen göra min praktik på Ryhovs apotek nu till hösten, och jag försöker övertyga min fästman att göra sin At-tjänst på Ryhov.Men var gjorde han sin AT-tjänst? Ryhov också? trivs han där?
    Men vad kul Då kanske vi springer på varann
    Jo men det skulle väl vara bra att ni kan vara på samma ställe. Han gjorde sin AT-tjänst där & är jättenöjd. Sen efter det har han vart på vårdcentalen & psyk...men till sist hamnade han på BUP & trivs hur bra som helst
    Har du vart på Ryhov tidigare?
  • ario

Nä faktist inte, har aldrig varit där, men jag vet att jag kommer hamna där under praktiken. Men va kul att ni trivs i jönköping, har varit där några gånger och gillar staden.

När blir du klar?

SaraPayam skrev 2009-02-04 19:58:59 följande:
    Men vad kul Då kanske vi springer på varann Jo men det skulle väl vara bra att ni kan vara på samma ställe. Han gjorde sin AT-tjänst där & är jättenöjd. Sen efter det har han vart på vårdcentalen & psyk...men till sist hamnade han på BUP & trivs hur bra som helst Har du vart på Ryhov tidigare?
  • SaraPayam
    ario skrev 2009-02-04 21:00:14 följande:
    Nä faktist inte, har aldrig varit där, men jag vet att jag kommer hamna där under praktiken. Men va kul att ni trivs i jönköping, har varit där några gånger och gillar staden.När blir du klar?
    Jag blir klar om 1,5 år. Men jag jobbar på en av avdelningarna där, fast som undersköterska

Jo men det är en trevlig stad, har bara bott här i 3 år, men trivs hur bra som helst.
    Hur länge ska du ha praktik?
  • ario

min praktik är 6 månader och därefter är jag klar, känns skönt efter ha pluggat 5 år nu.

men va kul att ni trivs där! hoppas jag också kommer trivas där:)

SaraPayam skrev 2009-02-04 21:16:53 följande:
    Jag blir klar om 1,5 år. Men jag jobbar på en av avdelningarna där, fast som undersköterska Jo men det är en trevlig stad, har bara bott här i 3 år, men trivs hur bra som helst. Hur länge ska du ha praktik?
  • ILU

hejhej
    antar att jag också har importerat kärlek, min man kommer från algeriet hans pappa är irakier och hans mamma är algerier, jag själv är irakier till en arab pappa och en kurdisk mamma.
    vi kännde varandra redan när vi var små barn och när vi blev äldre förde ödet oss via nätet, vi är ganska like i mycket och ofta tänker vi i samma saker vilket kan bli lite skrämmande ibland då jag behövr inte ens fråga så svarar han hihihi.

läste lite i början av tråden och jag håller med er, jag kan säga med mycket säkerhet att det finns mer förtryck och annat konstig i sverige än det finns i mellanöster, jag kommer därifrån och jag har inte någon sin upplevt nåt sånt som de konstiga människorna snakar om i de olika tråden, ett lite exemple att enligt Islam och det står tydligt i den muslimska vigsel akten att all pengar som kvinna tjänara är hennes egna och om hon vill kan hon använda det till hushållet, det är enbart mannens ansvar och försöja hemmet och familjen. kvinnornas och männens lön i mellanöster är lika också.
    . vilken konstig värld vi lever i.

• ILU

vi är båda ingenörer då min m2b är data ingenjör medan jag är industriel designingenjör.

• Esonda

Han kommer från fastlandet, hans mamma från thessaloniki och hans pappa kommer från en by utanför kilkis tror jag...

varifrån grekland kommer du ifrån då??

jaaleme skrev 2009-02-04 19:14:57 följande:
    Klart du räknas med här.. :) Är själv också grek.. Varifrån kommer din fästman; från fastlandet eller någon av öarna??
  • Anki82

Hej hoppar in här med fast för oss är jag den som är importerad=) Min M2B är irländare och vi bor på Irland.
    Träffades genom gemensamma vänner när jag bott här 6 månader, nu planerar vi bröllop efter nästan 4 år tillsammans.
    Vi kommer nog inte flytta till sverige inte i första taget iaf då vi trivs bra här o båda har jobb som vi gillar. saknar den svenska sommaren ibland speciellt med allt regn här men i längden trivs jag bra här.

Svar på tråden Vi med utländska män, eller kvinnor