• Baby S

Vi med utländska män, eller kvinnor

Hejsan!

Tänkte försöka sätta ihop en liten samlingstråd för alla oss som har "importerat" oss en äkta hälft från något annat land i världen.

Varifrån kommer din partner?
    Hur träffades ni?
    Vad har ni för framtidsplaner?
    Hur är ni lika och hur är ni olika?

Ser fram emot lite mysigt chit-chat mer andra (om det nu finns så många andra?)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-03 21:04
    Oj då. Med er andra ska det ju sååå klart stå. Det är tangenterna, inte jag

• Svar på tråden Vi med utländska män, eller kvinnor
  • 20120103

Har läst bibeln, men börjar bli en stund sen (läser dock barnens bibel till lilla trollet på kvällarna) Gubben och jag pratar ofta om det som står i Koranen, speciellt efter alla trådar här.. Borde ta tag och läsa den också.. Svärfar är väldigt relgiös så min man har ju fått koranen med sig från barnsben men sen så är han ju inte själv så jätte praktiserande om dagen..

Vi hade faktiskt en prat om det i söndags om hur länge sen det var han har bett och så sa han att han inte längre kommer ihåg alla orden som ska sägas..

Baby S vad tror du om det?? Jag sa till honom att jag trodde gud brydde sig mer om att man försökte och sa fel än om man inte försöker alls??

är troende, alltid varit men exakt vilket fack jag tillhör är svårt att säga men respekterar alla religioner..

• Baby S
    jaaleme skrev 2009-02-03 22:23:22 följande:
    Har läst bibeln, men börjar bli en stund sen (läser dock barnens bibel till lilla trollet på kvällarna) Gubben och jag pratar ofta om det som står i Koranen, speciellt efter alla trådar här.. Borde ta tag och läsa den också.. Svärfar är väldigt relgiös så min man har ju fått koranen med sig från barnsben men sen så är han ju inte själv så jätte praktiserande om dagen..Vi hade faktiskt en prat om det i söndags om hur länge sen det var han har bett och så sa han att han inte längre kommer ihåg alla orden som ska sägas..Baby S vad tror du om det?? Jag sa till honom att jag trodde gud brydde sig mer om att man försökte och sa fel än om man inte försöker alls??är troende, alltid varit men exakt vilket fack jag tillhör är svårt att säga men respekterar alla religioner..
    Det tror jag med. Sedan så vitt jag vet kan man välja lite fritt iallafall, vilka delar man vill recitera.
  • 20120103

Tjejor nu är det sova dax för mig :) Mannen kommer hem en sväng i morgon, ska gå och kolla att invandrar sprutan som han fick igår tas upp på riktigt sätt eller så..

Så pigg och snygg vill man vara då ;) Hörs i morgon!!

Pöss o kaka

• Baby S
    jaaleme skrev 2009-02-03 22:28:30 följande:
    Tjejor nu är det sova dax för mig :) Mannen kommer hem en sväng i morgon, ska gå och kolla att invandrar sprutan som han fick igår tas upp på riktigt sätt eller så.. Så pigg och snygg vill man vara då ;) Hörs i morgon!!Pöss o kaka
    Sov sött
  • Baby S
    Mollanpollan skrev 2009-02-03 22:20:28 följande:
    Jag har konverterat ganska nyligen.
    När och vart? Jag läser förresten Koranen på svenska Mest för faktans skull.
  • Mollanpollan
    SaraPayam skrev 2009-02-03 22:20:23 följande:
    Finns det översatt på svenska eller läser du den på engelska?
    Jag läser den på svenska, översatt av Moh. Knut Bernström.
  • SaraPayam

Baby S skrev 2009-02-03 22:22:07 följande:

Det värsta var ju att "muslimska män ofta eller alltid slår sina kvinnor och har laglig rätt att stå över dom" eller nån liknande smörja.Det jag menar är, det finns ett kapitel i Koranen som kallas Kvinnan och där folk gärna hämtar en specifik mening ur, översätter den lite hur som helst och sen använder den som vapen i en diskussion om hur kvinnan ska lyda mannen annars får han puckla på henne. Det trista är att de alltid, utan undantag ignorerar de andra delarna i boken som talar om förbehållen för detta och allt det andra. Någon som fattar vad jag svamlar om?
    Okay....men vaddå....hur många svenska män är det inte som slår sina kvinnor...det är det ju aldrig nån som pratar om...
    När jag hade blindtarminflammation & låg på sjukhuset så lyssnade jag på ett radioprogram, de menade på att alla Iranier är våldsamma...jag kunde inget annat än å skratta...m2b kan ju inte ens döda en spindel...även om jag står brevid å gallskriker...

Sen så tror jag att det handlar lite om hur man tolkar det man läser...vi alla tolkar ju inte samma text på lika sätt...
    Hmmm kanske ska ta & läsa koranen...låter spännande & då kan man ju argumentera för & emot med....det kan jag ju inte göra i nuläget
  • SaraPayam
    jaaleme skrev 2009-02-03 22:28:30 följande:
    Tjejor nu är det sova dax för mig :) Mannen kommer hem en sväng i morgon, ska gå och kolla att invandrar sprutan som han fick igår tas upp på riktigt sätt eller så.. Så pigg och snygg vill man vara då ;) Hörs i morgon!!Pöss o kaka
    Sov gott
  • SaraPayam
    Mollanpollan skrev 2009-02-03 22:31:10 följande:
    Jag läser den på svenska, översatt av Moh. Knut Bernström.
    Vart hittar man den då?
  • Baby S

Gör det. Mohammed Knut Bernströms översättning är mycket bra. Det är alltid bra att veta själv så att man kan bemöta idiotin man stöter på lite bättre! För den är ofrånkomlig.
    Jag är lite less på att bli kallad förtryckt när jag vet att jag har mer rättigheter än min man på många sätt

Svar på tråden Vi med utländska män, eller kvinnor