• Baby S

Vi med utländska män, eller kvinnor

Hejsan!

Tänkte försöka sätta ihop en liten samlingstråd för alla oss som har "importerat" oss en äkta hälft från något annat land i världen.

Varifrån kommer din partner?
    Hur träffades ni?
    Vad har ni för framtidsplaner?
    Hur är ni lika och hur är ni olika?

Ser fram emot lite mysigt chit-chat mer andra (om det nu finns så många andra?)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-03 21:04
    Oj då. Med er andra ska det ju sååå klart stå. Det är tangenterna, inte jag

• Svar på tråden Vi med utländska män, eller kvinnor
  • SaraPayam
    ario skrev 2009-02-04 22:55:07 följande:
    min praktik är 6 månader och därefter är jag klar, känns skönt efter ha pluggat 5 år nu.men va kul att ni trivs där! hoppas jag också kommer trivas där:)
    Men gud vad kul

Det tror jag nog att ni kommer att göra, måste du skaffa lägenhet själv eller fixar skolan det?
  • SaraPayam
    ILU skrev 2009-02-04 23:31:39 följande:
    hejhej antar att jag också har importerat kärlek, min man kommer från algeriet hans pappa är irakier och hans mamma är algerier, jag själv är irakier till en arab pappa och en kurdisk mamma.vi kännde varandra redan när vi var små barn och när vi blev äldre förde ödet oss via nätet, vi är ganska like i mycket och ofta tänker vi i samma saker vilket kan bli lite skrämmande ibland då jag behövr inte ens fråga så svarar han hihihi.läste lite i början av tråden och jag håller med er, jag kan säga med mycket säkerhet att det finns mer förtryck och annat konstig i sverige än det finns i mellanöster, jag kommer därifrån och jag har inte någon sin upplevt nåt sånt som de konstiga människorna snakar om i de olika tråden, ett lite exemple att enligt Islam och det står tydligt i den muslimska vigsel akten att all pengar som kvinna tjänara är hennes egna och om hon vill kan hon använda det till hushållet, det är enbart mannens ansvar och försöja hemmet och familjen. kvinnornas och männens lön i mellanöster är lika också.. vilken konstig värld vi lever i.
    Ååååå vad romantiskt att ni träffades via internet igen, det måste varit ödet som bestämt att det ska vara ni två Blir precis rörd när jag läser det.

• Esonda

Strax innan jag träffade min sambo så frågade en bosnisk tjej (eller var hon joguslav!?) om jag som helsvensk skulle kunna vara tillsammans med en kille som inte är svensk.. ja det är klart svarade jag på det eftersom jag ser inte om killen är från ett annat land utan mer på känslor och om kemin stämmer!! Men jag tror (jag hade det med innan jag började här) att många "svenskar" inte känner till dom personerna bakom invandrare, utan bara vad som sägs om dom. Men jag vet iaf at man inte kan dra alla över en och samma linje.

• SaraPayam
    Esonda skrev 2009-02-05 10:24:31 följande:
    Strax innan jag träffade min sambo så frågade en bosnisk tjej (eller var hon joguslav!?) om jag som helsvensk skulle kunna vara tillsammans med en kille som inte är svensk.. ja det är klart svarade jag på det eftersom jag ser inte om killen är från ett annat land utan mer på känslor och om kemin stämmer!! Men jag tror (jag hade det med innan jag började här) att många "svenskar" inte känner till dom personerna bakom invandrare, utan bara vad som sägs om dom. Men jag vet iaf at man inte kan dra alla över en och samma linje.
    Det ligger så mycket i det du säger....tyvärr...
    Men kan/bör/ska inte döma någon bara för att de kommer ifrån ett annat land...tycker att det är helt sjukt. De ska/bör/kan ha samma rättigheter som vilken annan människa som helst. Jag förstår verkligen inte varför folk har sånna fördomar...
    Tycker att det är synd. Flera av mina vänskaper från tonåren har avslutats pga att de inte tycker om m2b...tyvärr...borde de inte försöka se hur lycklig jag är med honom & inte att han kommer ifrån ett annat land?!
  • Esonda

Jag håller med dig!! Det är för mycket fördommar och vissa stämmer vissa inte det beror ju helt på hur man är som person. Man SKA lära känna en person först innan man säger nått!!

• SaraPayam
    Esonda skrev 2009-02-05 10:52:16 följande:
    Jag håller med dig!! Det är för mycket fördommar och vissa stämmer vissa inte det beror ju helt på hur man är som person. Man SKA lära känna en person först innan man säger nått!!
    Vad klok du är Men så är det verkligen, men man kan ju hoppas på att folk lär sig att ge andra människor en chans innan de dömer ut dem...
    Vi kollade ut Aschwiss igår...stavas det så?? De har ju gjort ett par filmer om det...det är ju så fruktansvärt tragiskt...fattar inte hur man kunde bli så "hjärntvättad" som de blev...stackars judarna...fy vad hemskt det va...satt å grät igenom filmen...
    Men där försökte man ju verkligen utrota alla judar....förstår inte vad de hade gjort för fel...de va väl med bara människor...eller??
  • Esonda

tackar *Stolt* haha.. ja om alla vore lika kloka tänk vad världen hade set ut då!! vet inte hur det stavas men jag kan tänka mig att det var hemskt... klarar inte av att se en sådan film, judarna har haft det svårt i alla tider... de har ju aldrig fått leva i lugn och ro enbart för att "de dödade jesus" eller var det nu var... Men som sagt det är människor dom också och har lika rätt att leva här på jorden som alla andra!! Tror att Hitler skämdes för att han var både homosexuell och halvjude och trodde säkert därefter att alla judar inte är normala.. det dumma var ju att han borde ha "utrotat" sig själv eftersom alla andra var Normala men inte han... Ska dock se den filmen Valkyria.. ska vara bra har jag hört... Sorry alldeles för mycket OT kanske :S

• SaraPayam
    Esonda skrev 2009-02-05 11:18:40 följande:
    tackar *Stolt* haha.. ja om alla vore lika kloka tänk vad världen hade set ut då!! vet inte hur det stavas men jag kan tänka mig att det var hemskt... klarar inte av att se en sådan film, judarna har haft det svårt i alla tider... de har ju aldrig fått leva i lugn och ro enbart för att "de dödade jesus" eller var det nu var... Men som sagt det är människor dom också och har lika rätt att leva här på jorden som alla andra!! Tror att Hitler skämdes för att han var både homosexuell och halvjude och trodde säkert därefter att alla judar inte är normala.. det dumma var ju att han borde ha "utrotat" sig själv eftersom alla andra var Normala men inte han... Ska dock se den filmen Valkyria.. ska vara bra har jag hört... Sorry alldeles för mycket OT kanske :S
    Hehehe Det va nog inte så OT... hoppas jag inte i alla fall. Men tror att det stämmer det du säger...

Vi har med tänkt å sen den filmen, den verkar rilktigt bra

Men vad är egentligen normalt....borde han inte ha frågat sig det...istället för att döda så många människor...
  • ILU

överallt det finns bra och dåliga människor det är bara så, alla vi har goda och onda sidor men människor försöker framhäva sina bra sidor.
    jag trycker att det är bra att vi är så olika och ändå i grund och botten lika , annrs skulle det var himla tråkigt.
    det ä lättare för de okunniga att sätta folk i olika fack det gör det enklare för de och det känns tryggare för de att de vet vart de har "oss", jag tycker att om alla utgår ifrån att vi är alla är lika eftersom all vi är människor med ben och armar och fötter och händer och ögon osv, så varför koncentra sig på det som aviker o varför ska det vara negativt och avika eller om man ska kalla det avika t.ex vilken bakgrund man har vilket land man kommer från eller vilken religon man tillhör.
    är inte vi människor år 2009 klokare än detta trams. eller?

• 20120103
    Esonda skrev 2009-02-05 09:22:59 följande:
    Han kommer från fastlandet, hans mamma från thessaloniki och hans pappa kommer från en by utanför kilkis tror jag...varifrån grekland kommer du ifrån då??
    Jag är från Cypern faktisk men har stor del av släkten i Athen, Korinth och Kyparissea.. Min kusin har pluggat i Thessaloniki i 3 år nu så kanske vi tar en sväng dit i sommar är planen ;)
Svar på tråden Vi med utländska män, eller kvinnor