• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • gosnosen

Kram Vickan! Livet är inte rättvist alla dagar!

Kram till Liten också! Förstår precis hur du känner dig tror jag. Tror att det delvis beror på att energin verkligen tryter så här i slutet av vintern och man bara är så urladdad innan våren kommer och man får energi från ljuset igen (bra teori va, jag som nyss varit på semester och allt ). Tycker att jag aldrig riktigt blir pigg och saknar framför allt energi till att ta tag i och göra roliga saker. Jättetrist! Var i o f s jättemysigt att ha tjejhelg förra helgen men mina tre äldsta bästa vänner och bara äta massor av god mat, dricka mängder med vin och prata till långt in på natten (förutom hon som är gravid förstås) och dagen efter avsluta på Sturebadet. Det gjorde oss alla fyra gott och det rekommenderas verkligen. Även om det är roligt att umgås med männen också, så pratas det annorlunda (och mer...) när det bara är tjejerna.

Vi går ofta i mysbyxor hemma, svidar om direkt när vi kommer hem efter jobbet. Fast till fina och sköna mysisar från Abercrombie & Fitch. Känns inte jättesunkigt iallafall. Fast håller med om att man blir slöare...

Go Nenne! Härligt med så snar start på IVF-karusellen. Var det till Falun ni skulle?

Muggles du är för söt, tack! Det är ju just det som är vårt problem, ingen vi känner som är tänkbara kandidiater är färdiga med sitt barnafödande. De två som har sagt att de är villiga att donera är själva gravida just nu så det blir inte aktuellt förrän tidigast nästa år. Men bättre sent än aldrig!

• Tinga

Hann inte riktigt skriva färdigt innan idag, för det blev lunchdags för grabbarna.

Jag var ju hos neo-psykologen i fredags och hon påminde mig om en sak som jag vet att vi fick höra när barnen var inskrivna i somras, men som jag nu hade glömt. Det gäller det här med att prematura barn oftare än andra har olust till mat och är besvärliga att mata och det hänger ofta ihop med den stimulans de utsatts för kring munnen under tiden på neo. Eftersom Piff & Puff föddes så tidigt behövde de ju andningshjälp (framför allt C-pap och syrgasgrimma) ganska länge och de hjälpmedlen berör även överläppen och området däromkring och där har man otroligt mycket nervändar och känselceller (det är därför det är så trevligt att pussas ), men i Piff & Puffs fall har dessa nerver stimulerats på ett negativt sätt, när de egentligen inte skulle ha "stimulerats" av annat än fostervatten. Detta gör att de har negativa istället för positiva associationer till området kring munnen.

Däremot är det troligt att det kommer att gå bättre när de börjar äta själva, eftersom det då inte är någon annan som rör området kring munnen. Jag ser ju redan nu att de glatt stoppar in en sked i munnen om de själva håller i den, medan om jag håller i en likadan så vänder de bort huvudet eller underlåter att gapa. Än så länge är de tyvärr för små för att äta själva med sked, men den tiden är förhoppningsvis inte alltför långt borta och det är ju definitivt en morot till att låta dem äta så gott de kan själva så tidigt som möjligt.

• Tinga

Hann inte riktigt skriva färdigt innan idag, för det blev lunchdags för grabbarna.

Jag var ju hos neo-psykologen i fredags och hon påminde mig om en sak som jag vet att vi fick höra när barnen var inskrivna i somras, men som jag nu hade glömt. Det gäller det här med att prematura barn oftare än andra har olust till mat och är besvärliga att mata och det hänger ofta ihop med den stimulans de utsatts för kring munnen under tiden på neo. Eftersom Piff & Puff föddes så tidigt behövde de ju andningshjälp (framför allt C-pap och syrgasgrimma) ganska länge och de hjälpmedlen berör även överläppen och området däromkring och där har man otroligt mycket nervändar och känselceller (det är därför det är så trevligt att pussas ), men i Piff & Puffs fall har dessa nerver stimulerats på ett negativt sätt, när de egentligen inte skulle ha "stimulerats" av annat än fostervatten. Detta gör att de har negativa istället för positiva associationer till området kring munnen.

Däremot är det troligt att det kommer att gå bättre när de börjar äta själva, eftersom det då inte är någon annan som rör området kring munnen. Jag ser ju redan nu att de glatt stoppar in en sked i munnen om de själva håller i den, medan om jag håller i en likadan så vänder de bort huvudet eller underlåter att gapa. Än så länge är de tyvärr för små för att äta själva med sked, men den tiden är förhoppningsvis inte alltför långt borta och det är ju definitivt en morot till att låta dem äta så gott de kan själva så tidigt som möjligt.

• Ore

Lappis: Oj, cancer... Tråkigt

gosnosen: Håller tummarna för att en privat ÄD i alla fall förkortar väntetiden

Vickan: Hoppas du åkte hem, och äter valfri mängd choklad alternativt korkar upp en flaska gott vin... Ungefär det enda vettiga sättet att avsluta en skitdag... (Tja, bra sex funkar bra också, men kanske inte i kombination med störtflod...)

EA: You go girl (du har antagligen redan släpat med dig maken till sänghalmen för en runda )

Godnatt tjejer

• BrudSommar2006

Undrar när Iris vaknar imorgon, hon somnade nämligen vid fem... Vi kom hem från dagis och hon slängde sig på hallgolvet och bara skrek och snyftade att hon ville sova sängen så det fick hon, tänkte väcka henne en timme senare. Sedan vaknade hon och var lika ledsen och somnade om. Vid halv sju försökte maken väcka henne, kom så långt att han fick ner henne för trappen, sedan låg hon på mage på hallgolvet och grät så hon knappt fick luft att hon ville sova sängen. Vi lyckades bada henne och få på pyamas men sedan var det bara att lägga henne igen. Hon har inte feber i alla fall, alltid något. Tycker så synd om henne för även om hon gillar dagis så orkar hon inte riktigt.

• muggles

BS: jobbigt med Iris och sovandet. Hur gick det förresten med Bvc-besöket, fick ni ngn input ang hennes tillväxt?

Cicci: hur mår maggen idag? Var du hos BM för att kolla på tappen?

EA: hoppas du hoppade på maken igår! Jobba jobba jo-oo-ooobba! Jag är på dag 8 räknade jag ut, så inte så långt efter dig. Skulle varit på dag 5 men håller på att cykla ikapp dig då mensen började för tidigt denna gång.

Tinga: men det låter ju som en jättebra förklaring. Jag tycker alltid att det är lättare att stå ut med saker när man vet vad det beror på. Och det där med att äta själv, det löser sig ju så småningom. Moa började äta själv när hon var drygt 1 men jag vet inte om man ska räkna korrigerad ålder el faktiskt ålder på Piff och Puff. För de är väl snart 1 va?

• Liten med Mindre

Lappis - jobbigt med cancerbesked, även om det inte är närmsta familjen.

Vickan - KRAAM! Hoppas du får en kalasdag idag istället!

Min dag vände neråt igen när jag kom hem istället - först hade de höjt priset på min mascara med 50 kr , sen tyckte Mindre inte som jag ang äta middag, kvällsvälling eller sova i allmänhet - så jag kände mig som världens elakaste mamma. Vägrade ge henne burkmat, som ev hade gått ner, istället för kyckling m spaghetti o sås som bara kom ut. Det får bli ett slut på dessa matburkar någon gång.

BS - jobbigt för lill-Iris att inte orka. Går det bättre med nattsömnen och minskad vällingkonsumtion? Har slemhostan avtagit?

Tinga - det låter ju vettigt som psykologen säger. Trist bara att det drabbar småkillarna så. En på jobbet har en prematur 18 månaders (nu) kille, men han åt tydligen som en häst istället. Fast han var nog "bara" 10 veckor tidigt och kanske slapp gasmaskerna?

Gosnosen - angående tjejhelg så ska vi ev åka ett gäng tjejkollegor till Vingåker och shoppa + hälsa på en exkollega. Hoppas bara att inte för många bangar nu - vill gärna komma iväg även om det inte är ett tjejgäng jag skvallrar med.

• muggles

gosnosen: får man betalt för att donera ägg? Tänkte om man kunde annonsera på ngt universitet efter äggdonator - kanske finns ngn fattig (ung med finfina ägg!) student som behöver lite stålers? Alla medel tillåtna liksom Kanske är en ytterst dålig idé...

• Fru E

Muggles-jamen då är vi nästan lika jag cyklar nog ett tag till innan ÄL kommer om kroppen ens vill det......får se imorgon vad gyn säger....

Tinga-men vad bra ändå att du blev påmind om det där med beröringen av munnen små saker som kan betyda enormt mycket för en själv. Killarna vill inte äta smörgås eller liknande själva som de kan hålla i handen?

SÅ var det dags igen, gaspannan la av igårkväll så imorse blev det "kattatvätt" och 15 grader inomhus......brrrrrr....får nog gå och hämta en filt snart.......blir till att köra bil till mötet och sedan jobba hemifrån så gaskillen kan komma och fixa pannan.

• Fru E

Glömde ju.....jodå maken fick sig en omgång igår

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare