• nennesjuttioåtta

Lös biljett till barnkarusellen!

Välkomna nya som gamla tivolibesökare!

Nu drar en ny tur av barnkarusellen igång! Kliv på och du får uppleva en galet snurrig tid: Att bli illamående, spy, klämma ut vattenmeloner genom små hål och vinna högsta vinst på Tombolan och efteråt tycka att det var en jäkla häftig upplevelse och direkt efter det sätta sig i den familjevänliga berg- och dalbanan. En del tycker den är hysteriskt rolig, även om vissa bitar av turen kan kännas lite jobbiga. Men hur vanligt är det att få sova när man är på nöjesfält - EGENTLIGEN? Det är bara att gilla läget, och har du väl klivit på kommer du aldrig av!

Vissa av oss har, enligt lagen om all tings jävlighet, ställt oss i fel kö och väntar fortfarande på att få kliva på...

Men i väntan på att det ska bli dags för nästa tur så finns ju förstås Flumride som alla får åka med gratis (även de som redan sitter på bergbanan får respit för en tur då och då, utan att passera Gå). En helt fantastisk skapelse där vi glada i hågen får åka stock, bli våta och få en hisnande avslutning som killar rejält i magen, förhoppningsvis med en hel del sprut och om det känns bra så får vi åka ett varv till.

Nu åker vi!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-02 17:37
    Attans, jag glömde ju nämna att vi som står i fel kö såklart hamnar av misstag i kön till Fritt fall ibland. Otäck upplevelse men vet inte om väntan innan nedsläpp är värst eller själva nedfärden. *ryser* Dock landar vi med fötterna på jorden till slut, mycket tack vare alla ni andra som tar emot oss så vi landar mjukt.

• Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!
  • Lapinette

Min väninna var på kontroll veckan innan födseln och allt såg bra ut och sen hände något. De trodde hon fått en blodpropp och samtidigt som hon var sjuk vilket gjorde att barnet inte fick syre (något i den stilen).

Min bror + fd fru fick föda fram ett dödfött barn som de själva valt att "döda" pga fel på ryggraden. Hemskt beslut att ta och speciellt efter redan 2 tidigare missfall.

• fru AM

Det är ju tydligen mycket svårare att föda fram ett dött barn än ett levande - eftersom de levande "hjälper till" instinktivt. Förstår inte hur man kan få ut ett dött fullgånget barn. Usch - måste sluta tänka på detta nu ...

• nennesjuttioåtta

usch, det där är något man inte vill veta kan hända! Fruktansvärt!

Lappis
    jaha, ska du testa idag eller imorgon? Vad trodde hon att det kunde vara då, sa hon ingenting??? Ska du dit och kolla senare, elelr vad händer nu?

• Zozo

Hu da! När jag kom in pa avdelningen 2 veckor före beräknad födsel sa fick jag byta rum nästan med det samma, för de kom pa att de lagt mig pa ett rum där tjejen precis fatt missfall.. Inte sa kul för nagon av parterna att dela rum da. Jag var pa en avdelning för "svara graviditeter" och där fanns da bade sadana som jag som väntade pa förlossning och sadana som av en eller annan anledning fatt missfall.. Dock var de uppdelade pa vars en sida av avdelningen.

Visst kan allt hända och hemskt är det. En väninnas vänninna rakade nyligen ut för plötslig spädbarnsdöd. Usch och fy! Vill inte ens tänka pa saken! *springer ut och pussar pa Léa* Jag gar fortfarande och petar pa Léa ibland när hon sover för att vara säker pa att hon lever ..

En praktisk fraga... Jag har för mig att nagon diskuterade haravfall efter graviditet för ett tag sedan.. Nagon som vet om det finns ngt man kan göra at det? Sedan nan vecka tappar jag massor.. lite jobbigt även om det finns att ta av. Har och naglar har ju varit saa fina under graviditeten!

Tack Vickan och MSW för tips om amning/införande av riktig mat. Jag hittade en suverän bok när jag var hos barnläkaren igar; de rader i princip samma sak; helamma om man kan i 6 manader och sedan föra in mat lite i taget. Man KAN däremot börja redan vid 4 manader, säger de här med.

Jag blev saa trött pa min gyn igar. Nu ifragasatte hon att jag "fortfarande" var mammaledig! För "det skulle hon minsann aldrig kunna vara sa länge". MEN! Sköt sig själv, kärringen! Och pa makens jobb tycker de att jag är saaaa "duktig" som orkar amma "saa" länge! De brukar sluta efter max 4 manader.. Inte sa dj-la konstigt i Frankrike där de flesta gar tbk till jobbet när bebisen är 2,5 manader... Jag tycker det är betydligt smidigare att amma än att halla pa med flaskor och annat jag! Pfft! 'Säkta, jag blir bara sa trött pa folk som ifragasätter hela tiden!

• nennesjuttioåtta

zozo
    De är säkert bara avundsjuka!

• fru AM

Zozo: Det finns tyvärr inget att göra åt håravfallet ... (förutom att se till att du äter & dricker bra). Håret blir ofta fantastiskt när ma är gravid - man tappar inte hårstrån då (i alla fall inte lika mycket som vanligt) så det brukar bli rejält tjockt. Ca 100 dagar efter förlossningen börjar många fälla hår, dels det som "borde" ha trillat tidigare och plus det normala håravfallet. Vilket gör att det upplevs som väldigt mycket! Ett tips är att klippa sig i en ny ärtig frisyr (lite uppklippt kanske så syns inte utväxten lika mycket sedan om man nu hade jämnlångt hår från början)

• BrudSommar2006

Lapinette, usch, stackars din väninna! Samma sak hände min väninnas bror och sambo i v 39 men de har en liten son nu så det gick bra gången därpå tack och lov.

Tänk att det ska vara så svårt att få komma på undersökning, akut eller inte, suck.

AM, har inte provat att ha henne i knät men det kanske går, ska prova. Fast Iris är så stor att jag har lite svårt att sitta bekvämt med henne i knät utan att hon hasar av men, men. Får försöka leka lite mer med henne också då.

Zozo, tror tyvärr inte att man kan påverka håravfallet, det blir ju oftast så efter förlossningen att man tappar massor. Det kan ju vara bra att börja öva på smakportioner redan vid fyra månader av den anledningen att det tar ju en himla tid att komma någonvart med det så då har man i alla fall börjat med det när barnet är sex månader och det inte räcker att helamma längre. Annars blir det ju som att man helammar längre än så eftersom det tar lite tid att få dem att få i sig något av de där smakportionerna, i alla fall tog det lång tid med Iris.

• Zozo

fru AM; tack! Jo det är just det, jag tappade i princip inget har alls under graviditeten. Def mindre än vanligt.. men det hade ju varit trevligt att fa ha kvar allt Naja, jag far väl sta ut med att ha allt har liggandes överallt ett tag...
    Jag blir bara lite extra orolig eftersom jag en gang tappade har pa en rund fläck mitt pa hjässan - snacka om kul utväxt DET blev när det väl växte ut. En tofs som stod rakt upp - Tintin och jag..

• muggles

Zozo: jag tror inte man kan göra ngt åt håravfallet under amningen. Jag fick jätteblankt och tjockt hår under grav (även fina tjocka naglar) men tappade jättemkt hår under amningen. Men det går tillbaka till det normala så småningom. Du kan ju pröva att tillföra B-vitamin (finns tex i vanliga vitamintabletter) men jag tror inte att det hjälper så mkt. Priset man får betala...

• Zozo

BrudSommar; ja vi far väl se hur vi gör. För tillfället gar det väldigt bra med ammningen sa det känns inte aktuellt att sluta än.

Förresten sa har Lea gatt tbk till att sova ordentligt igen. Ingen aning vad det var för släng hon hade förra veckan.. Nu sover hon ungefär 20.00 till 6.30.. Jätteskönt! Hon kan dessutom ligga och vila hos oss till 8-snaret sedan.. mysigt!

Muggles: Jaja, sniff! Jag hade för en gangs skull riktigt tjockt har nu med

Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!