• nennesjuttioåtta

Lös biljett till barnkarusellen!

Välkomna nya som gamla tivolibesökare!

Nu drar en ny tur av barnkarusellen igång! Kliv på och du får uppleva en galet snurrig tid: Att bli illamående, spy, klämma ut vattenmeloner genom små hål och vinna högsta vinst på Tombolan och efteråt tycka att det var en jäkla häftig upplevelse och direkt efter det sätta sig i den familjevänliga berg- och dalbanan. En del tycker den är hysteriskt rolig, även om vissa bitar av turen kan kännas lite jobbiga. Men hur vanligt är det att få sova när man är på nöjesfält - EGENTLIGEN? Det är bara att gilla läget, och har du väl klivit på kommer du aldrig av!

Vissa av oss har, enligt lagen om all tings jävlighet, ställt oss i fel kö och väntar fortfarande på att få kliva på...

Men i väntan på att det ska bli dags för nästa tur så finns ju förstås Flumride som alla får åka med gratis (även de som redan sitter på bergbanan får respit för en tur då och då, utan att passera Gå). En helt fantastisk skapelse där vi glada i hågen får åka stock, bli våta och få en hisnande avslutning som killar rejält i magen, förhoppningsvis med en hel del sprut och om det känns bra så får vi åka ett varv till.

Nu åker vi!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-02 17:37
    Attans, jag glömde ju nämna att vi som står i fel kö såklart hamnar av misstag i kön till Fritt fall ibland. Otäck upplevelse men vet inte om väntan innan nedsläpp är värst eller själva nedfärden. *ryser* Dock landar vi med fötterna på jorden till slut, mycket tack vare alla ni andra som tar emot oss så vi landar mjukt.

• Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!
  • sweetstreet

Vet ngn hur det gick för lappis????

Vill önska er alla ett gott nytt 2009!
    Och att vara ttrött och behvöa avlastning är fullt naturligt MSW!
    Om du kan så pumpa ut mjölk så att maken kan ge. Bröstmjölk klarar sig ca 5 dagar i klskp och ca 3-4 timmar i rumstemp. Så det är inga problem. OM du kan och har tillräckligt med mjölk så är det bättre att inte frysa mjölken utan förvara den i kylen isället Den förlorar lite "mättnadskänsla" av att frysas även omd et går bra det med.
    Jag har ju pumpat hela tiden och vi har både förvarat mjölk i frys och kyl utan problem.

Mrs b,
    skönt att ni fått veta lite emr om vad det kan vara Malte lider av. Måste ju vat hemsk att inte veta.
    Men detta med laktosintolerans handlar enbart om KOMJÖLK! Alltså inte om human bröstmjölk. Därför kan bebisar vara laktosintoleranta men ändå kunna amma eller dricka bröstmjölk. Det är olika proteiner i "vår" mjölk och komjölk.
    En av mina vänners barn var laktsointolerant när han var liten. Hon ammade då och fick lägga om sin kost eftersom komjölksproteiner annars kommer ut med bröstmjölken och då fick han jätteont i magen.
    Men jag trror det växte bort under hans andra år eller så. Nu klarar han iallafall av mjölkprodukter utan problem.

• viktualia

Sweetan - Lappis har inte varit inne och rapporterat!

Själv - känner jag mig som den enda människan som sitter och häckar vid datorn på nyårsafton.. men kära nån... jag partajade ju stenhårt i helgen så något synd om mig är det inte!

• _koko_

God morgon! Kom i säng vid 3 igår, så man är ju inte världens piggaste direkt... Conny var iaf snäll nog att sova till halv 9 i morse (han fick välling när vi kom hem inatt som förebyggande åtgärd, och det verkar ha funkat ), så jag ska inte klaga. Nu har vi ätit frukost och conny leker med sin bondgård på här på golvet.

sweet - 5 dar?! Det var inte illa, här tror jag man säger 2-3 dygn. Men uppenbarligen håller det längre än så eftersom ella mår bra, så det ska jag komma ihåg. Det här med att mjölken blir "tunnare" när man fryser den visste jag inte heller!

Men jag hänger inte riktigt med när du pratar om mjölken. Komjölksproteinallergi och laktosintolerans är två helt skilda saker, är du säker på att pojken du nämner var laktosintolerant?
    Här hittade jag en länk som beskriver skillnaderna ganska bra:
    barndietisten.se/
    Sidospår, sorry!

Nu ska jag fokusera lite på sonen, GOD FORTSÄTTNING på er alla, hoppas nyårsafton var trevlig!

• Fru FruLLan

hejsan tjejer
    loooong time noooo seeee!!!!!

har haft en sån där period igen... då jag antingen inte hunnit skriva eller varit i datorlöst land
    skittrist

fast jag har kunnat smygläsa lite ändå

GRATTIS kokos fast det har jag ju redan sagt ett gä'ng gånger fast i annat forum
    Fyyyy vad kul.

Är så opooooootroligt ledsen över att nenne dock fått besök av tanten
    faaaaaaaaaaaaaaaaaaaan. vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig. men nu får hon ju ge sig. STICK och kom inte tillbaka.
    Stor kram till dig och maken nenne!

Ser att lappis haft besvär och gissat på äggledarinflammation
    aj aj aj
    det har jag haft flera gånger faktiskt och det är inte kul alls. Kändes ett tag som jag varit hos varenda gyn i stockholm när jag hade såna problem.
    Blev bar på att skreva om inte annat...
    Hoppas du fick hjälp innan resan!!!!

Ser att MrsB haft en jobbig jul på sjukan med malte
    trist. Hoppas att ni äntligen fått rätt diagnos och hjälp och att dieten funkar.

det är faktiskt mycket lättare än man tror i början att ändra sin kost. är ju själv glutenintolerant och kunde inte äta nån laktos alls innan magen läkte ihop igen vilket tog många år. Men det har gått bra.

Och syrrans två äldsta barn har haft super mjölkprotein allergi. de var riktigt riktigt sjuka innan de fick diagnos och hjälp särskilt den äldsta. Men det blev bätre och sen bra när de uteslöt allt protein. JJobbigt i början då det finns mycket dolt mjölkprotein men man lär sig.
    Idag är äldsta barnet 6,5 år och tål mjölk igen den yngre (5) är mcyket bättre och kan äta lite.

Så ofta xäxer det bort.
    Härda ut och hoppas han blir bättre.

MSW: jobbigt med nätterna. Nu är han vel också så gammal att ni kan börja flytta målen på nätterna för att ta bort några av dom och sen sluta nattmata helt. Vi gjorde det med borren ganska tidigt. det tar ett par tre nätter att skjuta på ett mål men faaan vad skönt det är sen när det satt sig och man får sova dubbla pass. Annars låter flaska bra.
    Kämpa på gumman!!!

Här är läget förkylt värre
    Borren har nu varit förkyld i tre veckor och de senaste 2 eller 1,5 riktigt ruskigt förkyld. Sån super hosta, jätte hög feber periodvis, snuva och ja resten som kommer med förkylningspaketet.
    Jag har varit förkyld i ett par veckor också och kände absolut noll smak av all super gog julmat
    såååå sorgligt. vet ju att den ÄR god men kände ingen smak.
    Och har haft en ihållande huvudvärk i två veckor som är helt sjuk. har alldrig varit med om maken av ont. och alvedon hjälper inte.

börjar inse att det är influensa och inte vanlig förkylning.

lagpom till nyår så insjuknade även maken och mår som sämst just nu.
    Så vi fock lov att tacka nej till alla nyårskalas och stanna hemma. 12 slaget skålades in med varmt te . Borren vaknade av raketerna vid 12 och kom upp och var super glad och var jätte farsinerad av raketerna.

Mysig nyår trots allt.

Julen var ijuför sig också bra hos mina föräldrar och syster. men hade ju så klart varit roligare om man varit frisk.

Hoppsan
    Nu måste jag gå. Borren vill leka och har tjatat ett tag så nu måste jag gå.

Gott nytt år alla raringar och jag hoppas på idel pluss i år.

KRRRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAM
    fruLlan

• Izzie

Gott nytt år till alla trådisar!!!

Vaknade vid sju igår morse och låg och tänkte mig tillbaka hur jag hade det för ett år sedan... Då hade jag precis fått bricanylen för få värkarna att stanna av inför akutsnittet. Minns att jag blivit lovad att få komma till op vid 07 men att det drog ut på tiden pga skiftbyte. Fy fn, det var nog den jobbigaste stunden i mitt liv. Den smärtan som kom efter bricanylen går inte att beskriva i ord. Grät faktiskt några stilla tårar när jag låg och tänkte tillbaka hur jävligt det var. Men kände förstås stor tacksamhet en stund senare när jag tänkte på att min lilla bebis inte är någon bebis längre utan faktiskt ett helt år!

Hon såg så förvånad ut igår den lilla goingen när vi stegade in sjungandes i hennes rum igår, fullastade med paket

1-årskalaset blev lyckat. Maten blev jättegod - testade Arlas recept på Oxfilé med mdeirasås och chilibakad potatis. Till efterrätt blev den där amerikanska chokladtårtan som jag har pratat om i tråden innan. Smask! (som tur är finns det lite rester kvar) Kände mig helst slut efter kalaset, av någon outgrundlig anledning blir det alltid stressigt trots att jag förberett innan... Sen skulle alla servas, så jag hann knappt sitta ner själv, men så är det ju.

Jag och maken var så tacksamma över att vi valt att stanna hemma igår kväll och bara fira lite lugnt här hemma. Båda var helt utmattade när sista gästen hade gått vid halv sex-tiden. Kvällen blev mysig med en film, lite kyckling och risotto och ett gott rödvin.

Telis - Din nyårsmiddag lät verkligen super! Blev det lyckat?

Muggles - Jodå xtravaganza har gett resultat. Jag har gått ner 8-10 kg och har lyckats hålla det hyfsat. Nu efter trettonhelgen ska jag gå på en ny omgång med helfart (bara shaker). Målet är att gå ner ca 20 kg till.
    Vad mysig Moa verkar va!

Koko - Tack för receptet på chokladfondanten! Ska aboslut testas vid tillfälle! Jag ÄLSKAR chokladdesserter. Vilken choklad tycker du är bra?

BS - Usch då, vad trist att du oxå fick en blödning. Vad konstigt! Hur mår du nu?

MSW - Låt maken hjälpa dig! Han är väl kanske ledig lite nu och då kan ni turas om att sova. Sömnen är så viktig. Utan den bli man helt lustig. Den andra ersättningen är från 4 mån...

• Izzie

Mrs B - Vad skönt att ni åtminstone fått komma hem på lite permis. Så det kan vara mjölkallergi alltså? Ja, instämmer väl med Ore (tror jag det var) att det åtminstone är skönt att veta orsaken på problemet så man kan börja behandla. Att mjölkallergi dessutom ofta växer bort är ju hoppfullt för framtiden. Hoppas lille Malte börjar må bättre nu och att han har fått behålla maten... Kram till dig o din familj!

• nennesjuttioåtta

GOTT NYTT ÅR!!!

Vi firade in det ordentligt med fondue och passionsfruktstårta. Och kl 5 ringde de och berättade att jag fick jobbet. Så cavan öppnades tidigt! TjohoooOOOO!

Nu ska vi äta pizza, hahahah! Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!