• pluttefisa

Trött på folk som vill bestämma sin egen bordsplacering!

Usch vad arg jag blir pa folk som inte kan acceptera en bordsplacering (redan INNAN de har sett den).
    Fick ett sms idag fran en kompis (5 dagar innan bröllopet) där hon skriver att hennes pojkvän absolut vill sitta bredvid henne.
    Jag svarar att tyvärr, vi har redan skrivit ut alla 65 programmen med bordsplaceringen OCH ordnat lekar beroende pa var man sitter, men att han sitter bredvid nagon väldigt snäll och trevlig och att han inte behöver oroa sig.
    Istället för att acceptera detta svaret skriver hon da, ja, fast han vill inte komma om han inte far sitta bredvid mig, sa jag tänkte byta med tjejen som sitter bredvid honom när vi kommer dit..
    HALLA?!? Respekterar man inte ett sant klart och tydligt svar eller? Vi har suttit i 3 veckor med bordsplaceringen och han vet inte ens vem han sitter bredvid och sa ställer de ultimatum 5 dagar innan! Hade vi vetat det tidigare sa hade vi ju kunnat ändra men nu gar det inte! Vad hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-14 19:56
    Som om inte detta räckte fick jag precis ett email fran kompisen som ska läsa dikten under vigseln och som är skriven i vigselprogrammen som är utskrivna... att han inte kan läsa den för att han inte kan vara tillräckligt seriös... 5 dagar innan bröllopet!!! Halla!!!!

• Svar på tråden Trött på folk som vill bestämma sin egen bordsplacering!
  • 090208

Sa j*vla bra!! Sa tycker jag du kan gora, absolut.

MulleNuh skrev 2008-09-14 19:56:51 följande:
    Ooo suck.. Då hade jag faktiskt skrivit: Nehe va trist att han inte kommer! Hälsa honom så gott!
  • lauralisa

Jag var på ett bröllop förra hösten där en del av bordsplaceringen gjordes om i sista minuten -av brudens mor! Hon var nämligen missnöjd med SIN placering och gick helt sonika och flyttade runt alla namnlappar så att hon skulle få en "bra" plats!

Jag och min (nu man) fästman var precis nyförlovade och jag var ganska säker på att få honom till bordet så att jag hade nån att prata med (kände INGEN och är jätteblyg), men självklart blev det ju inte så när mamman "möblerat om"...

Jag har ett jättevanligt namn och det fanns typ 4 kort med mitt namn på på olika bord. Så jag fick gå runt helt själv och leta efter min plats när ca 90% av gästerna satt sig redan...fruktansvärt jobbigt för mig! Jag var i princip gråtfärdig när jag tillslut hittade min plats.

• Megi

oj det lauralisa skirver är ju inte kul därför ska ja skippa bordsplaceringen.. hihii. de får sätta sig va de vill, jag vill att mina gäster ska känna sig bekväma och då vill inte ja bestämma va de ska sitta...

• sotj

Åh TS! Jag vet precis hur det känns!!! Man blir skitarg!

Vi fick höra att ett par inte tänkte komma om vi inte ändra så de får sitta bredvid varandra!!!!!!!! Herregud! Är det för att de ska få en trevlig middag ihop som de kommer så kan de lika gärna skita i det och gå ut och äta och betala sin middag själva!
    Vi ändrade ingenting och tjejen struntade i att komma... UTAN att meddela (+ att hennes kompis inte heller kom) så vi fick betala 2000:- för två i**oter som var så nonchalanta och ouppfostrade!

*Ta ett djupt andetag* Man får bara inte lägga energi på vissa människor...

• Sanfor

Nu har jag redan skrivit ett inlägg, men för mig är en bordsplacering ett sätt för våra gäster att stifta nya bekantskaper, som de kan uppskatta och förhoppningsvis bli ett startskott för nya vänskaper.

Vi har placerat så att vi tror att det kan vara personer som kan ha saker gemensamt och ha kul tillsammans. Vi har utgått från t.ex. intressen, arbeten, politiskt aktivitet (Vi har båda varit politiskt aktiva i olika grupper)

Det enda jag är missnöjd med är en grupp på 5 personer, som vi inte känner, eftersom de är respektive. De har råkat hamna bredvid varann allihop, och är lite orolig för att det skall tolkats som att vi har föst ihop dem längst bort från brudparet.

Eftersom man inte känner dem, har man fått passa ihop de utifrån det man känner till..och då blev det så att två personer som varit verksamma i samma parti har fått sitta bredvid varann, och två som jobbar inom restaurangvärlden fått varann till bords, och så ytterligare en som jag inte vet nåt om (och honom har jag till och med träffat flera gånger.) Då är det svårt med bordsplacering.

Men hoppas det löser sig. Iaf en av de grabbarna är väldigt social, så han borde hålla det bordet igång. *hoppas jag*

• Saggezza
    Megi skrev 2008-09-14 23:14:54 följande:
    oj det lauralisa skirver är ju inte kul därför ska ja skippa bordsplaceringen.. hihii. de får sätta sig va de vill, jag vill att mina gäster ska känna sig bekväma och då vill inte ja bestämma va de ska sitta...
    Jag har samma inställning som dig. Dessutom så är våran gästlista en sådan blandad kompott med familj och vänner att jag räknar med att det inte går att undvika att stifta nya bekantskaper under kvällens gång...
  • anne på grönkulla

Bordsplacering är till för gästerna - för deras trevnad och för festen. Så vet man att vissa har speciella behov så ska man såklart försöka tillgodose det. Att ställa krav och ultimatum om hur man ska sitta är däremot mycket dålig stil.

Sen är det alltid vanskligt att göra placeringen alltför långt i förväg och t ex trycka upp. Det händer nästan alltid att man får ändra på sluttampen (någon blir sjuk eller så). Jag har varit med om officiella middagar med flera hundra gäster där man kämpar med placeringen (åtminstone på honnörsplats) in i det sista, med flera ändringar in till sista timmen.

• workoutgirl

Sotj:
    Varför vill man som brudbar INTE att gästerna ska ha en trevlig middag?

Jag kan helt och fullt förstå dem som inte vill sitta enbart bredvid helt främmande personer. Jag konverserar gärna med nya människor jag inte känner men det KAN vara svårt under en flera timmar lång middag.
    Jag tänker att om gästerna är bekväma och har roligt så blir det en bra fest, därför ska vi ha fri bordsplacering och buffé.

• chamor

Nu orkade jag inte läsa hela tråden och vet inte riktigt hur TS bordsplacering ser ut. Jag förstår inte för mitt liv VARFÖR man ska sära på par. Går jag på bröllop vill jag sitta med min man! Visst det är er dag men det är väl också bra om gästerna trivs? Vi satte gästerna nästan uteslutande med folk de kände och alla hade jättetrevligt. Många långa tal och en trist bordsplacering dessutom kan göra bröllopet till ett plågsamt minne för bröllopsgästen. Jag har åkt själv till två bröllop i år, givetvis har jag då suttit med okända människor men hade min man åkt med mig och vi hade hamnat ifrån varandra (i olika rum eller bord) tror jag vi båda hade gått från bröllopet "sura". Visst är vi "tråkiga" som inte vill ha roligt som brudparet har bestämt och prata ditten och datten med människor vi aldrig mer kommer träffa. Det är ju roligare för oss att minnas bröllopet tillsammans och de människor man träffat tillsammans. Då har man ju iaf gemensamma minnen från bröllopsfesten. Och ja för den som undrar. Jag är emot att man splittrar på par

• chamor
    trampetroll skrev 2008-09-14 22:07:22 följande:
    .DÄRMED INTE SAGT att jag inte tycker att det är helt och hållet totalt fel att ringa upp 5 dagar innan och kräva en ny bordsplacering, om det nu är så extremt jobbigt för honom så skulle man meddelat det tidigare. Jag tycker osm en annan sa här att ni kan ändra kanske i bordsplaceringen (då behöver man ju bara skriva ut gästpresentationen igen och inte hela festprogrammet) och det ska de göra samt betala den extra kostnaden. Den ska inte ni stå för.
    Bra skrivet. Instämmer.. Det är inte "snällt" gjort och till diktläsaren.. Spark i baken!
Svar på tråden Trött på folk som vill bestämma sin egen bordsplacering!