• pluttefisa

Trött på folk som vill bestämma sin egen bordsplacering!

Usch vad arg jag blir pa folk som inte kan acceptera en bordsplacering (redan INNAN de har sett den).
    Fick ett sms idag fran en kompis (5 dagar innan bröllopet) där hon skriver att hennes pojkvän absolut vill sitta bredvid henne.
    Jag svarar att tyvärr, vi har redan skrivit ut alla 65 programmen med bordsplaceringen OCH ordnat lekar beroende pa var man sitter, men att han sitter bredvid nagon väldigt snäll och trevlig och att han inte behöver oroa sig.
    Istället för att acceptera detta svaret skriver hon da, ja, fast han vill inte komma om han inte far sitta bredvid mig, sa jag tänkte byta med tjejen som sitter bredvid honom när vi kommer dit..
    HALLA?!? Respekterar man inte ett sant klart och tydligt svar eller? Vi har suttit i 3 veckor med bordsplaceringen och han vet inte ens vem han sitter bredvid och sa ställer de ultimatum 5 dagar innan! Hade vi vetat det tidigare sa hade vi ju kunnat ändra men nu gar det inte! Vad hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-14 19:56
    Som om inte detta räckte fick jag precis ett email fran kompisen som ska läsa dikten under vigseln och som är skriven i vigselprogrammen som är utskrivna... att han inte kan läsa den för att han inte kan vara tillräckligt seriös... 5 dagar innan bröllopet!!! Halla!!!!

• Svar på tråden Trött på folk som vill bestämma sin egen bordsplacering!
  • Aleta

Säg till kompisen att hon får komma och göra om jobbet med programmen OCH betala utskrifterna OCH göra om leken.

Säg att ni har jobbat med detta i tre veckor och att det är väldigt viktigt för er att det stämmer med programmet. Hon kommer att förstå den dagen hon själv ska gifta sig...

Samma sak med kompisen som ska läsa dikten. Be honom göra om vigselprogrammet och ordna utskrift så kan han välja en ny dikt.

Då kanske de fattar att det ligger lite jobb bakom!

• valkyriana

Jag måste säga att jag kan förstå dem som har problem med bordsplacering. Min man har tex panikångest, vilket man inte ser på honnom och inge vet om. Han behöver ju inte sitta precis bredvid mig, men rakt eller snett framför.
    Jag trivs inte heller med att sitta med massvis av helt främande människor- hur trevliga de än är.
    Därför placerade vi alla våra gäster så som vi trodde att de skull trivas bäst. Delade inte på några par- varken gifta, sambos, förlovade eller nyförälskade

Ska man gå på ettikett regler så delar man enbart på gifta par.

Förstår att det är skitjobbigt då folk börjar ringa då allt är klart. Vi hade folk som bangade ur bara några dagar innan - jag gjorde om bordsplaceringen 5-6 gånger. Skitkul.

Lycka till i vilket fall

• Aleta

Vi gjorde om vår bordsplacering så sent som samma dag och ändå stämde den inte, för det var en som var sjuk som inte sa till alls.

• Golfkillen
    valkyriana skrev 2008-09-14 20:43:08 följande:
    Jag måste säga att jag kan förstå dem som har problem med bordsplacering. Min man har tex panikångest, vilket man inte ser på honnom och inge vet om. Han behöver ju inte sitta precis bredvid mig, men rakt eller snett framför.Jag trivs inte heller med att sitta med massvis av helt främande människor- hur trevliga de än är.Därför placerade vi alla våra gäster så som vi trodde att de skull trivas bäst. Delade inte på några par- varken gifta, sambos, förlovade eller nyförälskadeSka man gå på ettikett regler så delar man enbart på gifta par.Förstår att det är skitjobbigt då folk börjar ringa då allt är klart. Vi hade folk som bangade ur bara några dagar innan - jag gjorde om bordsplaceringen 5-6 gånger. Skitkul.Lycka till i vilket fall
    Jag förstår också helt och fullt, det finns människor som har panikångest och verkligen inte klarar av att sitta bland främmande människor. Dock skall de ju såklart meddela detta tidigare.

Ur ren etikettsynpunkt har du både rätt och fel, förr i tiden så skulle man inte dela på förlovade par, detta för att de bara intresserade sig för varandra. Dock har detta ändrats nu, då förlovade kan ha varit ett par väldigt lång tid, och lever som sambo och till och med har barn ihop. Alla samboende par skall räknas som gifta, så visst, är de förlovade, och inte samboende, sätt dom jämte varandra.
  • pluttefisa

Men jag kan ocksa första de som inte vagar sitta brevid nagon annan än sin man/maka. Eller ok, jag förstar inte, men jag accepterar. Men da säger man till langt innan, typ när man far inbjudan, att, 'ja skulle du kunna vara snäll och sätta oss brevid varandra pga det och det...', inte 5 dagar innan! Det är DET som irriterar mig mest. Ska ta ditt rad och se hur det funkar Aleta, fraga om de är redo att göra om och betala för utskrifterna.. bra rad!

• Alla goda ting är tre

Så klockrent!

br2be skrev 2008-09-14 20:00:15 följande:
    Har ett tips på hur du kan svara din kompis.- då behöver han inte komma, vi har tänkt att bara vuxna människor ska komma.hi hi!
  • Wingtear

Jag hoppas att det ordnar sig för er! men skulle nog vilja slänga en stor stickig taggbuske på diktläsaren som hoppar av sådär bara!

• Höstbrud-07

Men hur kan man inte våga sitta bredvid någon förutom den man är tillsammans med (om man inte har någon psykisk sjukdom förstås!). Man utsätts väl för sånt i arbetslivet och även privatlivet hela tiden, hela samhället idag går ju ut på att prata med okända på olika sätt. Vad kan problemet vara med att sitta med en/flera främmande personer under en middag, kan man inte intressera sig för att prata med nya bekantskaper ens i några timmar? Man kan ju alltid prata om väder och vind, läsa festprogrammet osv. Lite får man ju bjuda till om man är bjuden på fest.

• didis

Jag hade blivit skitförbannat rent ut sagt om folk hade haft synpunkter på bordsplaceringen! Så fruktansvärt oartigt!

Har man speciella önskemål (och då räknar jag bara medicinska/psykiska tillstånd) så säger man till redan när man anmäler sig till festen!

Men det är ett mycket bra skäl till varför man inte skall skriva ut bordsplaceringen i festhäftet utan ha det på väggen så det är lättare att ändra.

• nilo7780

Höstbrud-07 skrev 2008-09-14 21:08:49 följande:

Men hur kan man inte våga sitta bredvid någon förutom den man är tillsammans med (om man inte har någon psykisk sjukdom förstås!). Man utsätts väl för sånt i arbetslivet och även privatlivet hela tiden, hela samhället idag går ju ut på att prata med okända på olika sätt. Vad kan problemet vara med att sitta med en/flera främmande personer under en middag, kan man inte intressera sig för att prata med nya bekantskaper ens i några timmar? Man kan ju alltid prata om väder och vind, läsa festprogrammet osv. Lite får man ju bjuda till om man är bjuden på fest.
    Jag är en sådan som ofta har det riktigt jobbigt på alla fester där det är bordsplacering, om jag hamnar bredvid en person som är helt främmande för mig... Jag är blyg, rejält så, och har jätteproblem med att prata... Det handlar inte om intresse, långt ifrån, men det är inte enkelt för mig att hitta på saker att prata om... Så om inte personen jag sitter bredvid är duktig på att prata med tysta människor, så har jag i regel en riktigt jobbig middag... Och det kan kvitta om det är en trevlig och pratsam person som sitter bredvid... Så tro mig, man behöver inte ha någon psykisk sjukdom för att inte "våga"...
    Därmed inte sagt att jag tycker det är ok att komma med ett bordsplaceringskrav 5 dagar innan bröllopet... Förstår verkligen att ts är irriterad, det hade jag också varit...
Svar på tråden Trött på folk som vill bestämma sin egen bordsplacering!