• pluttefisa

Trött på folk som vill bestämma sin egen bordsplacering!

Usch vad arg jag blir pa folk som inte kan acceptera en bordsplacering (redan INNAN de har sett den).
    Fick ett sms idag fran en kompis (5 dagar innan bröllopet) där hon skriver att hennes pojkvän absolut vill sitta bredvid henne.
    Jag svarar att tyvärr, vi har redan skrivit ut alla 65 programmen med bordsplaceringen OCH ordnat lekar beroende pa var man sitter, men att han sitter bredvid nagon väldigt snäll och trevlig och att han inte behöver oroa sig.
    Istället för att acceptera detta svaret skriver hon da, ja, fast han vill inte komma om han inte far sitta bredvid mig, sa jag tänkte byta med tjejen som sitter bredvid honom när vi kommer dit..
    HALLA?!? Respekterar man inte ett sant klart och tydligt svar eller? Vi har suttit i 3 veckor med bordsplaceringen och han vet inte ens vem han sitter bredvid och sa ställer de ultimatum 5 dagar innan! Hade vi vetat det tidigare sa hade vi ju kunnat ändra men nu gar det inte! Vad hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-14 19:56
    Som om inte detta räckte fick jag precis ett email fran kompisen som ska läsa dikten under vigseln och som är skriven i vigselprogrammen som är utskrivna... att han inte kan läsa den för att han inte kan vara tillräckligt seriös... 5 dagar innan bröllopet!!! Halla!!!!

• Svar på tråden Trött på folk som vill bestämma sin egen bordsplacering!
  • chamor
    Sebastiána skrev 2008-09-15 11:05:50 följande:
    Jag tycker själv att det är irriterande med par som tvunget ska göra ALLT tillsammans. Man är ju ändå två individer, samtidigt som man är ett par.
    Det beror ju också på hur man är som personer. Det absolut värsta min man vet är mingel och prata med okända människor. Vilket de flesta av våra vänner vet. Skulle han hamna bara med folk han inte kände skulle han nog åka hem
  • LaSvala

Jag tycker man kan skita i alla vett och etikett-grejer och placera precis som man vill. Det är ju faktiskt upp till folk själva också - att ansvara för att man har kul. Klart det finns exempel på att folk haft otur, men vanligtvis sitter man ju med fler än en person att ty sig till. Sen tycker jag personligen det är roligare att blanda upp folk helt vid middagen, de som känner varann sen innan kommer ju ändå att träffas och hänga med varann vid själva festandet.

För oss var bröllopet det ypperliga tillfället att få blanda folk från våra respektive sidor som kanske inte träffats annars. Sen är det väl klart att man vet att vissa är blygare än andra och sätter någon "säkerhet" i närheten...men som sagt, det handlar ju bara om några timmar och då tycker jag att det är upp till var och en att själva "se till att trevligt".
    Hade någon av våra gäster problem med att inte få sitta vid samma bord som sin respektive, så är det iallafall inget vi hört om. Och då får väl de göra annorlunda när det är dags för dem. Det är ju ni som gör er fest på ert sätt. :)

• MrsWindh

Åh vad jobbigt, som om man inte har en massa annat att tänka på.
    Jag och min fästman var på bröllop hos en gammal bekant till mig. Min kille är rätt blyg och var placerad några bord bort från mitt, men det gick hur bra som hällst och vi hade båda jättekul. Hoppas att dina vänner tänker om..

Berätta gärna hur det gick!!

• pluttefisa

OK, tack för manga svar och manga olika asikter. Kanske ska precisera lite mer hur vi gjort och varför vi har gjort sa för att det ska komma i rätt kontext.
    Vi gifter oss i Sverige, men hälften av gästerna kommer fran Frankrike där vi bor. Alltsa känner ca hälften av de som kommer inte varann. Alla är medvetna om det. Eftersom detta är ett tillfälle att lära känna folk som man inte träffar sa ofta och som eventuellt kommer att träffas igen hos oss i Frankrike sa ville vi blanda, integrera och mixa. INgen av oss och i princip 99 % av vara vänner (bortsett fran denna sambon da) vill INTE sitta bredvid vara respektive som vi träffar varje dag. Alla kompisar (igen bortsett fran denna killen) fragade oss innan om vi inte kunde mixa svenska och franska. Sa det gjorde vi. Det tog oss 3 veckor att komma pa en bra mix där folk sitter bredvid personer som de har nagot gemensamt med, som de förstar spraket och som vi tror de ska känna sig bekväma med. Dessutom sitter nagon som de känner antingen mitt emot eller pa andra sidan. Sa klart, har vi inte gjort nagon 'trist' bordsplacering, men en som vi tror är kul för dem och för oss. Alla är runt 30 ar och de flesta väldigt sociala.
    Grejen är ju ocksa att detta paret VET inte vem de sitter bredvid sa det är ju inte för att de tycker det är trakiga gäster som de ska sitta bredvid utan för att de vill sitta bredvid varandra, punkt slut. Desutom är killen i fraga enormt social när han är i 'var grupp' och pratar non stop. Jag tycker det är oerhört oförskämt att komma med krav 5 dagar innan och förstar absolut inte att man försöker ändra sadana saker när det är brudparets dag.
    Vi har bestämt oss för att inte ändra placeringen, ändrar vi en maste vi ändra allt, för som sagt, allt är genomtänkt under laaang tid. Berättar mer... sen

• Sebastiána

Precis...

...därför är det ytterst oförskämt att komma några dagar innan och KRÄVA att bordsplaceringen ska göras om.

Som andra sagt här innan, om de inte klarar av att inte sitta bredvid varandra så får de välja om de vill stanna hemma istället eller komma ändå för att fira er dag med er trots att de inte får sitta med varandra.

Ni kan ju rimligtvis inte ändra bordsplaceringen nu.

• Silla69

Jag hatar bordsplaceringar, eller jag ska säga jag hatar att dela på par.

Så jag kan hålla med henne. Detta har jag på min blogg

""Sitter o tänker på bordsplacering, själv hatar jag det, Verkligen hatar det. När man går på bröllop och vet om att
    dom har det, så blir jag bara förbannad.
    Vadå splittra mig o min sambo för att vi inte är förlovade.
    Eller splittra gifta par.
    Jag är en av dom som tänker på: 1 Par har barn där hemma, jobbar och står i har aldrig tid att gå iväg själva. har kanske ingen barnvakt til barnen.( alla har inte det)
    Sen när dom äntligen betalar en barnvakt gjort allt för att komma på ditt/mitt bröllop, äntligen kunna dansa, mysa äta tillsammans. Ska bli splittrade för att någon annan bestämmt det.

Nej tack... HATAR det och blir aldrig glad för det.

Jag är social männiksa har inte svårt att få kontakt med andra, men fortfarande vill jag inte att dom splittrar mig och min partner.

Vet ni hur många som mår dåligt av det??? har ni tänkt på det??

Nej hos mig kommer ni få sitta tillsammans. Gifta, skilda förlovade ja you name it kommer få vara tillsammans och glada.
    Man lär ändå känna folk omkring sig...""

• T RO

Måste bara lägga mig i det här med "splittra par"

Det är väl en sabla skillnad att sitta snett emot sin partner eller sitta i vars en ände av rummet utan möjlighet till kontakt. Bara för att man är ett par så behöver man väl inte sitta LIMMADE vid varandras sida. Även om man inte har sin partner till bordet kan man ju ha honom/henne i närheten. Så att säga att det per defitition är FEL FEL FEL att splittra par är för mig lite väl mycket hårklyveri.

• Silla69

T RO
    Man behöver inte vara limmade för att inte gilla läget.

Jag vet några bröllop dom har suttit flera bord i från varandra.
    Jag tycker det är riktigt knäppt men alla är vi olika.

• T RO

Nej, men det är det jag menar. Att splittra ett par betyder ju inte att man ska slänga iväg pertarna till vars en ända av rummet, bara att man inte har den personen till bordet (dvs mannen på vänster sida) Att SPLITTRA par (så som det faktiskt betyder) innebär att man kan låta partnern sitta mittemot, höger om kvinnan eller snett emot, då är det väl trevligt ändå. Vad är det det för speciellt med att sitta just BREDVID varandra?

Silla69 skrev 2008-09-15 13:24:56 följande:
    T ROMan behöver inte vara limmade för att inte gilla läget.Jag vet några bröllop dom har suttit flera bord i från varandra.Jag tycker det är riktigt knäppt men alla är vi olika.
  • Sebastiána

Om brudparet känner personerna väl vet de kanske att de inte vill splittras och låter dem då förhoppningsvis sitta tillsammans. Festen ska ju förhoppningsvis bli trevlig för alla, inte bara för brudparet.

Svar på tråden Trött på folk som vill bestämma sin egen bordsplacering!