• pluttefisa

Trött på folk som vill bestämma sin egen bordsplacering!

Usch vad arg jag blir pa folk som inte kan acceptera en bordsplacering (redan INNAN de har sett den).
    Fick ett sms idag fran en kompis (5 dagar innan bröllopet) där hon skriver att hennes pojkvän absolut vill sitta bredvid henne.
    Jag svarar att tyvärr, vi har redan skrivit ut alla 65 programmen med bordsplaceringen OCH ordnat lekar beroende pa var man sitter, men att han sitter bredvid nagon väldigt snäll och trevlig och att han inte behöver oroa sig.
    Istället för att acceptera detta svaret skriver hon da, ja, fast han vill inte komma om han inte far sitta bredvid mig, sa jag tänkte byta med tjejen som sitter bredvid honom när vi kommer dit..
    HALLA?!? Respekterar man inte ett sant klart och tydligt svar eller? Vi har suttit i 3 veckor med bordsplaceringen och han vet inte ens vem han sitter bredvid och sa ställer de ultimatum 5 dagar innan! Hade vi vetat det tidigare sa hade vi ju kunnat ändra men nu gar det inte! Vad hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-14 19:56
    Som om inte detta räckte fick jag precis ett email fran kompisen som ska läsa dikten under vigseln och som är skriven i vigselprogrammen som är utskrivna... att han inte kan läsa den för att han inte kan vara tillräckligt seriös... 5 dagar innan bröllopet!!! Halla!!!!

• Svar på tråden Trött på folk som vill bestämma sin egen bordsplacering!
  • Höstbrud-07

Är det lika svårt även om du funderat ut några samtalsämnen i förväg? Dessutom, just på bröllop kan man ju ofta prata om hur man känner brudparet, om vigseln, om festprogrammet osv. Dessutom bryts ju middagen av tal, sånger osv och det gör att det inte blir så mycket tid för prat hela tiden. Jag tycker ju förstås att vissa är mycket mer svårpratade än andra men det är ju så det är, anstränga sig får man ju göra ändå. Det funkar ju oftast bra att intressera sig för den andra, fråga om jobb, boende och sånt.
    Sen är det väl också lite en fråga om att försöka vara ok med att det kan bli tyst ibland, det är ju svårt men rätt viktigt också.

nilo7780 skrev 2008-09-14 21:31:39 följande:
    Höstbrud-07 skrev 2008-09-14 21:08:49 följande:
    Jag är en sådan som ofta har det riktigt jobbigt på alla fester där det är bordsplacering, om jag hamnar bredvid en person som är helt främmande för mig... Jag är blyg, rejält så, och har jätteproblem med att prata... Det handlar inte om intresse, långt ifrån, men det är inte enkelt för mig att hitta på saker att prata om... Så om inte personen jag sitter bredvid är duktig på att prata med tysta människor, så har jag i regel en riktigt jobbig middag... Och det kan kvitta om det är en trevlig och pratsam person som sitter bredvid... Så tro mig, man behöver inte ha någon psykisk sjukdom för att inte "våga"... Därmed inte sagt att jag tycker det är ok att komma med ett bordsplaceringskrav 5 dagar innan bröllopet... Förstår verkligen att ts är irriterad, det hade jag också varit...
  • Höstbrud-07

Oj, vad konstigt det blev med citatet, ser ut som jag citerar mig själv...
    nilo7780, en annan sak, är inte mycket av poängen med att gå på fest att träffa nya människor eller vad hur tänker du kring det?

• Bröllop år  2010

En kompis till mig var på bröllop för några veckor sedan där hon inte kände någon. Hennes man är gammal kompis till brudgummen. Hon hamnade i ett annat rum, såg inte sin man på hela kvällen (13 tal) maten tog en evighet. Till råga på allt så hamnade hon jämte TYSKAR så hon fick prata engelska hela kvällen. Klockan halv tolv gick hon därifrån till hotellet! Så roligt hade hon!

• trampetroll

Jag är varken blyg eller psykiskt sjuk men jag förstår folk som vill sitta bredvid någon de känner. En lång bröllopsmiddag på 3-4timmar är svårt att hålla igång ett samtal på med en vilt främmande människa även om man är väldigt social.

Jag förstår inte riktigt detta att splittra vänner och par överhuvudtaget, varför liksom? Hur bekvämt och roligt blr det egentligen? Vi komemr att göra vår bordsplacering med att inte splittra par och att folk som är singlar sitter alltid bredvid en de känner och sedan med någon som vi tror att de skulle trivas med. Ett par sätter man bredvid ett annat som vi tror kommer överens med.

Jag anser inte att en fest handlar om att man måste tvingas ihop och träffa folk som man inte känner (ärligt talat hur intressant är det att prata med brudens kusin bara för att jag är brudgummens kusin tex?). Ett bröllop ser jag inte riktigt att jag villuppleva med en människa jag inte känner och förmodligen inte kommer träffa igen utan med mina närmaste vänner eller pojkvän. Därför tror jag hellre på en lite tråkig bordsplacering där alla trivs och inte känner sig obekväma än en bordsplacering som är gjord på grund av att man "chansar" att folk ska komma överens bara för att de har samma yrke eller liknande.

DÄRMED INTE SAGT att jag inte tycker att det är helt och hållet totalt fel att ringa upp 5 dagar innan och kräva en ny bordsplacering, om det nu är så extremt jobbigt för honom så skulle man meddelat det tidigare. Jag tycker osm en annan sa här att ni kan ändra kanske i bordsplaceringen (då behöver man ju bara skriva ut gästpresentationen igen och inte hela festprogrammet) och det ska de göra samt betala den extra kostnaden. Den ska inte ni stå för.

• Sanfor

Jag har delat på samtliga par, men sett till att alla har någon de känner iaf ganska väl i närheten. De man vet har lite svårare socialt har jag placerat i närheten med någon de känner sig trygg med och som är mer social.

T.ex. en bekant som för tillfället mår dåligt, och som inte känner någon annan min familj och sin syster, har fått sitta bredvid sin syster och min kusin.

Om någon kommer och har synpunkter efter det att vi skrivit ut festprogrammen, så tänker iaf inte jag ändra, om det är inte väldigt bra skäl.

Att komma fem dar innan och ställa krav..hade näst intill dragit in inbjudan. Så fräckt.

• didis

Bröllop år 2010 skrev 2008-09-14 22:02:30 följande:

En kompis till mig var på bröllop för några veckor sedan där hon inte kände någon. Hennes man är gammal kompis till brudgummen. Hon hamnade i ett annat rum, såg inte sin man på hela kvällen (13 tal) maten tog en evighet. Till råga på allt så hamnade hon jämte TYSKAR så hon fick prata engelska hela kvällen. Klockan halv tolv gick hon därifrån till hotellet! Så roligt hade hon!
    Det var respektlöst av den som gjorde bordsplaceringen!

Man måste verkligen kolla så folk hamnar i rätt sällskap och framförallt fråga om det är ok att inte kunna prata svenska med sina bordsgrannar.

Själv blir jag besviken om jag placeras nära maken - lite av vitsen är ju att träffa nya människor. En del är trevliga en del inte fullt så trevliga - men det är ovanligt!
  • dfk

Om man ringer 5 dagar innan och vill ändra i bordsplaceringen samt att skicka sms för att dra tillbaka dikten är det faktiskt taskigt gjort.
    Jag kan inte påstå att jag gillar bordsplaceringar så värst mycket själv, men försöker göra mitt bästa för att ha det trevligt ändå.
    Att komma med hot om att en pojkvän i sånt fall inte ska komma är lite omoget.
    Hoppas att det reder sig!

• nilo7780

Höstbrud-07 skrev 2008-09-14 21:47:10 följande:

nilo7780, en annan sak, är inte mycket av poängen med att gå på fest att träffa nya människor eller vad hur tänker du kring det?
    [/citat]

Visst är det det... Jag vill träffa folk jag med, tycker det är roligt med människor (tro't eller ej)... Och jag är oerhört social med de jag känner... Men, av någon anledning, är det (eller kan vara, det beror på vem det är) oerhört jobbigt med nya okända människor... Speciellt i sammanhang som fester faktiskt... Och tre-fyra timmar är väääääldigt lång tid att sitta helt tyst... Jag har gjort det många gånger... Därför tycker jag alltid att det är bättre att sitta åtminstone nära någon jag känner... Dock skulle jag aldrig säga till om nåt sånt några dagar innan, antingen säger jag till långt innan, eller så står jag ut under festen...

Höstbrud-07 skrev 2008-09-14 21:45:26 följande:
    [citat]
    Är det lika svårt även om du funderat ut några samtalsämnen i förväg?
    Jag kan hitta på tusen olika saker att säga innan en fest, eller innan jag går på något vad som helst där jag träffar nya människor, men när jag är i situationen är det helt borta... Det är väldigt svårt att förklara... Handlar inte om att inte anstränga sig tillräckligt eller att inte vara tillräckligt intresserad... En del människor har bara grymt svårt för vissa saker...
  • nilo7780

Blev lite fel med mitt citat också... :P
    Mittentexten är mitt svar också iaf... :)

• 090208

Man far val forst och framst tanka pa brudparet, det ar DERAS dag, som vi tjejer sa valdigt ofta skriver har.

Men jo, om nan har panikangest sa forstar jag ju. Men da kan dom val for f-n namna det!! Lite fint sadar, man kan vara allvarlig och vuxen och ringa upp och forklara for TS att det kanns jobbigt. Da ar det ju helt ok.

Men om det inte finns nan vettig ursakt/forklaring, fy vad kasst!!

Svar på tråden Trött på folk som vill bestämma sin egen bordsplacering!