• pluttefisa

Trött på folk som vill bestämma sin egen bordsplacering!

Usch vad arg jag blir pa folk som inte kan acceptera en bordsplacering (redan INNAN de har sett den).
    Fick ett sms idag fran en kompis (5 dagar innan bröllopet) där hon skriver att hennes pojkvän absolut vill sitta bredvid henne.
    Jag svarar att tyvärr, vi har redan skrivit ut alla 65 programmen med bordsplaceringen OCH ordnat lekar beroende pa var man sitter, men att han sitter bredvid nagon väldigt snäll och trevlig och att han inte behöver oroa sig.
    Istället för att acceptera detta svaret skriver hon da, ja, fast han vill inte komma om han inte far sitta bredvid mig, sa jag tänkte byta med tjejen som sitter bredvid honom när vi kommer dit..
    HALLA?!? Respekterar man inte ett sant klart och tydligt svar eller? Vi har suttit i 3 veckor med bordsplaceringen och han vet inte ens vem han sitter bredvid och sa ställer de ultimatum 5 dagar innan! Hade vi vetat det tidigare sa hade vi ju kunnat ändra men nu gar det inte! Vad hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-14 19:56
    Som om inte detta räckte fick jag precis ett email fran kompisen som ska läsa dikten under vigseln och som är skriven i vigselprogrammen som är utskrivna... att han inte kan läsa den för att han inte kan vara tillräckligt seriös... 5 dagar innan bröllopet!!! Halla!!!!

• Svar på tråden Trött på folk som vill bestämma sin egen bordsplacering!
  • chamor

Kan tillägga att jag varit på många bröllop och att blanda nya och gamla bekantskaper kan vara väldigt lyckat. Men en gång så hamnade jag vid ett bord med totalt främmanade människor där det tydligen enligt bröllopet skulle vara en gemensam nämnare som skulle föra oss samman. Ingen av oss fann någonstin denna nämnare utan alla undarade vi vilka gökar vi hamnat kring... Jag hittade senare en ledig stol vid en vän där jag satte mig och hade en betydligt trevligare kväll... (Jag hade försökt prata med mina bordsgrannar vid bordsplaceringen)

• MulleNuh

Men varför ska man inte ha trevligt för man sitter med andra människor??
    Herregud, vi är väl vuxna?

workoutgirl skrev 2008-09-15 07:30:25 följande:
    Sotj:Varför vill man som brudbar INTE att gästerna ska ha en trevlig middag?Jag kan helt och fullt förstå dem som inte vill sitta enbart bredvid helt främmande personer. Jag konverserar gärna med nya människor jag inte känner men det KAN vara svårt under en flera timmar lång middag.Jag tänker att om gästerna är bekväma och har roligt så blir det en bra fest, därför ska vi ha fri bordsplacering och buffé.
  • didis

Chamor: festen är bara några timmar, både vid minglet och till dansen kan du ju umgås med din man så att ni kan minnas bröllopet tillsammans. När borden bryts (och efter första dansen) behöver du inte titta åt bordsgrannarna mer utan kan hitta bättre sällskap.

Det är synd att så många ser talen som ett trist, nödvändigt ont. Meningen är att det skall vara roligt!

Själv tycker jag det är roligt att se vilken bordsherre man fått, är det en traditionell som fyller på mitt vinglas och vill dansa första dansen eller en "modernare" som inte bryr sig om ifall mitt glas är tomt? Inte för att något av det spelar någon roll, är han inte trevlig umgås vi bara de timmarna och sedan aldrig mer. Och är han trevlig o har en lika trevlig fru kanske vi bjuder hem varandra någon gång. Vänner kan man alrig få för många av.

• MulleNuh

Precis.. Och talen är faktiskt till för BRUDPARET..

didis skrev 2008-09-15 08:30:07 följande:
    Chamor: festen är bara några timmar, både vid minglet och till dansen kan du ju umgås med din man så att ni kan minnas bröllopet tillsammans. När borden bryts (och efter första dansen) behöver du inte titta åt bordsgrannarna mer utan kan hitta bättre sällskap.Det är synd att så många ser talen som ett trist, nödvändigt ont. Meningen är att det skall vara roligt! Själv tycker jag det är roligt att se vilken bordsherre man fått, är det en traditionell som fyller på mitt vinglas och vill dansa första dansen eller en "modernare" som inte bryr sig om ifall mitt glas är tomt? Inte för att något av det spelar någon roll, är han inte trevlig umgås vi bara de timmarna och sedan aldrig mer. Och är han trevlig o har en lika trevlig fru kanske vi bjuder hem varandra någon gång. Vänner kan man alrig få för många av.
  • workoutgirl

MulleNuh:
    Jag har inte sagt att man inte kan ha trevligt med främmande människor men i värsta fall hamnar man bredvid någon som man inte har ett dugg gemensamt med och får lida sig igenom middagen. Och om gästerna är obekväma blir festen rätt trist. För min del tycker jagatt bröllopsfesten är lika mycket gästernas som brudparet, anars kan man ju strunta i att bjuda in folk.
    Håller med Chamor om att det känns onödigt att dela på par.

• skille

Jeg var i bryllup til m2b sin bror for noen uker siden, jeg trodde jeg skulle få sitte ved siden av m2b, men nei da. Jeg kjente 5 stykker på den festen, og jeg ble plasert ved siden av en mann som var full lenge før middagen, han var motbydelig og når han tilbød meg kokain til desserten så gikk jeg bort til m2b og fortalte hva som hadde skjedd og at jeg gikk hjem for jeg orket ikke mer. jeg ville ikke ødlegge brudeparets dag, men enkelte ting tolererer jeg ikke. jeg har heller ikke sagt noe til brudeparet da ejg vil at de skal huske sin store dag som en posetiv dag og ikke at jeg hadde det helt jævelig under middagen....

• Aleta

Vi placerade alla par mittemot varandra, det blev riktigt lyckat. Idén fick jag här på BT förstås.

• chamor
    didis skrev 2008-09-15 08:30:07 följande:
    Chamor: festen är bara några timmar, både vid minglet och till dansen kan du ju umgås med din man så att ni kan minnas bröllopet tillsammans. När borden bryts (och efter första dansen) behöver du inte titta åt bordsgrannarna mer utan kan hitta bättre sällskap.Det är synd att så många ser talen som ett trist, nödvändigt ont. Meningen är att det skall vara roligt!
    Det beror ju på vilket storts bröllop man går på. De bröllop som vi brukar gå på har sällan någon dans och bara en typ 8timmars sittning. Då är det viktigt med bra bordssällskap! Jag håller med om att tal ska vara roliga men tyvärr blir många långrandiga och för intärna för att fler än de närmaste ska förstå. Kommer man "ensam" till ett bröllop tillhör man troligtvist inte de "närmaste" som förstår all den interna humorn. På vårt bröllop satte vi som sagt folk som kände varandra ihop, i den utsträckningen det var möjligt, även delvis för att många av våra vänner väldigt sällan träffas och de tyckte det var roligt att få träffas igen även om det självklart också finns de som önskar att de skulle få lära känna lite nytt folk. Känner att jag snott TS tråd lite för mycket.. Jag blev också irriterad när folk la sig i innan de sett bordsplaceringen. "Får jag sitta bredvid den och den". Våra toastmasters la sig i ganska mycket och ville vrida och vänta på bord och SCEN kvällen inann bröllopet men det är en annan historia.. Tycker om ni känner att det är viktigt för er att ni kan säga att diktläsaren får betala för ändringen i så fall. Däremot tycker jag inte ni ska ge me er på bordsplaceringen. I bröllopstider visar det sig ofta vilka som är ens vänner och vilka som är mer ego..
  • didis

Jag tänker att det kankse gör skillnad på hur länge man har varit ett par.

Våra vänner är alla i 40-årsåldern ungefär och de flesta har långa förhållanden bakom sig. Då har man dels hunnit med ett antal större fester och har viss "vana" och dels är det inte så intressant att tillbringa ytterligare en fest med maken/makan.

Är man 25 kankse det känns tryggare om partnern sitter i närheten?

Eftersom jag träffade maken när jag var 17 och släkten betraktade oss som etablerat par några år senare har jag i många år blivit placerad utan honom i närheten och har inte tänkt så mycket på att unga kanske tycker det är obehagligt.

Det var bara en tanke, så känn er nu inte trampade på tårna om jag har fel!

Svar på tråden Trött på folk som vill bestämma sin egen bordsplacering!