• pluttefisa

Trött på folk som vill bestämma sin egen bordsplacering!

Usch vad arg jag blir pa folk som inte kan acceptera en bordsplacering (redan INNAN de har sett den).
    Fick ett sms idag fran en kompis (5 dagar innan bröllopet) där hon skriver att hennes pojkvän absolut vill sitta bredvid henne.
    Jag svarar att tyvärr, vi har redan skrivit ut alla 65 programmen med bordsplaceringen OCH ordnat lekar beroende pa var man sitter, men att han sitter bredvid nagon väldigt snäll och trevlig och att han inte behöver oroa sig.
    Istället för att acceptera detta svaret skriver hon da, ja, fast han vill inte komma om han inte far sitta bredvid mig, sa jag tänkte byta med tjejen som sitter bredvid honom när vi kommer dit..
    HALLA?!? Respekterar man inte ett sant klart och tydligt svar eller? Vi har suttit i 3 veckor med bordsplaceringen och han vet inte ens vem han sitter bredvid och sa ställer de ultimatum 5 dagar innan! Hade vi vetat det tidigare sa hade vi ju kunnat ändra men nu gar det inte! Vad hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-14 19:56
    Som om inte detta räckte fick jag precis ett email fran kompisen som ska läsa dikten under vigseln och som är skriven i vigselprogrammen som är utskrivna... att han inte kan läsa den för att han inte kan vara tillräckligt seriös... 5 dagar innan bröllopet!!! Halla!!!!

• Svar på tråden Trött på folk som vill bestämma sin egen bordsplacering!
  • 20080301

Vi splittrade alla par men vi satte dom vid samma bord, tex mitt emot varandra så att alla ahde någon dom kände brevid sig. Ingen hade någon negativ åpsikt om dte utan alla tyckte att det var bra.
    Tycker ju att det är mycket oförskämt att dra sig ur så nära inpå och jag skulle aldrig kräva någonting när dte gäller bordsplacering om jag var bjuden på bröllop.

• anne på grönkulla

Ja, jag hör också till dem som helst INTE sitter med min man på fester - honom kan jag ju berätta för sen om de nya bekantskaperna och fråga hur han haft det på sitt håll!

• MulleNuh

Men det jag "lärt" mig är att ens partner sitter alltid NÄRA en! Dock int ebrevid! Utan kanske 2 platser bort fast på motsatt sida.. Så man kan hela tiden ha ögonkontakt och prata med varandra.

• Tooticki

Enligt gamla etikettsregler delar man bara på gifta par, så helt ute och cyklar är dem inte...

• Wingtear
    skille skrev 2008-09-15 08:57:24 följande:
    Jeg var i bryllup til m2b sin bror for noen uker siden, jeg trodde jeg skulle få sitte ved siden av m2b, men nei da. Jeg kjente 5 stykker på den festen, og jeg ble plasert ved siden av en mann som var full lenge før middagen, han var motbydelig og når han tilbød meg kokain til desserten så gikk jeg bort til m2b og fortalte hva som hadde skjedd og at jeg gikk hjem for jeg orket ikke mer. jeg ville ikke ødlegge brudeparets dag, men enkelte ting tolererer jeg ikke. jeg har heller ikke sagt noe til brudeparet da ejg vil at de skal huske sin store dag som en posetiv dag og ikke at jeg hadde det helt jævelig under middagen....
    Hjälp! Vilken otur du hade! Och vilket tålamod! Jag skulle ha slagit till honom HÅRT om han erbjudit mig kokain! Är väldigt mycket emot droger. Jag hoppas att ditt nästa bröllop blir bättre!
  • sotj

Morkoutgirl: Herregud... Såklart man vill att gästerna ska ha en trevlig middag, antar att du FÖRSTÅR att det inte var så jag menade...............

Det jag var emot var att de enbart ville komma om de fick sitta bredvid varandra, och dessutom krävde det på det sättet dom gjorde.
    Hade dom kollat upp innan samtalet till mig hade dom fått veta att de faktiskt skulle sitta vid samma bord och dessutom ha varsin nära vän till dom vid bordet! Så fruktansvärt dålig stil!

Och som någon sa, OM det är pga av någon viktig anledning så fine! Men meddela då detta vid OSA....

workoutgirl skrev 2008-09-15 07:30:25 följande:
    Sotj:Varför vill man som brudbar INTE att gästerna ska ha en trevlig middag?Jag kan helt och fullt förstå dem som inte vill sitta enbart bredvid helt främmande personer. Jag konverserar gärna med nya människor jag inte känner men det KAN vara svårt under en flera timmar lång middag.Jag tänker att om gästerna är bekväma och har roligt så blir det en bra fest, därför ska vi ha fri bordsplacering och buffé.
  • skille
    Wingtear skrev 2008-09-15 09:51:29 följande:
    Hjälp! Vilken otur du hade! Och vilket tålamod! Jag skulle ha slagit till honom HÅRT om han erbjudit mig kokain! Är väldigt mycket emot droger. Jag hoppas att ditt nästa bröllop blir bättre!
    Jeg tar med meg opplevelsen til mitt eget bryllup, vi kommer til å ha runde bord, nettop for å ikke la en gjest sitte å kjede seg og bli terrorisert under middagen...
  • Sebastiána

Man kan ju inte komma och lägga sig i bordsplaceringen 5 dagar inna. Det borde man själv fatta.

Å andra sidan har jag lärt mig att man, när man planerar en bordsplacering, ska tänka på att folk ska ha det trevligt och att de ska ha något gemensamt med sina bordsgrannar. De två senaste bröllop jag var på hade man tänkt så. På det ena satt jag nära en som jag kände sedan tidigare, men de andra var totalt främlingar. Det visade sig dock att vi hade väldigt mycket gemensamt och vi fick en väldigt trevlig kväll. På det andra bröllopet satt jag i stort sett bara med folk som jag kände sedan innan (inklusive min kille) men som jag inte träffat på väldigt länge. Det var jättekul att träffa alla igen och det blev en mycket trevlig kväll det också.

Bordsplaceringen är en konst och inte bara till för att folk ska träffa nya bekantskaper utan också ett sätt att få gästerna att trivas. Bröllopet är ju en fest där strävan i alla fall ska vara att alla har roligt. Gästerna ska inte vara en kuliss till brudparet.

• Sanfor

Men förhoppningsvis känner ju de flesta fler än sin partner på bröllopet?
    Förstår inte riktigt varför det skall vara ett självändamål att sitta med sin partner. De träffar man ju hela tiden ändå. Roligare att träffa sina gamla vänner man inte träffat på länge, eller nya bekantskaper som kan förgylla ens kväll, och helst en kombination av de båda.

• Sebastiána

Man behöver inte tvunget sitta med sin partner, så länge man känner andra på festen. Min kille plcerades snett mitt emot mig. Jag var det enda han över huvud taget kände på festen. Han kom inte heller från trakten så när folk började prata om en ett original som bodde i nån stuga i skogen och som alla kände till, eller när man livligt diskuterar dagiset på orten hängde han inte riktigt med.

OM man känner andra på festen behöver man absolut inte sitta vid sin partner - värdparet ska däremot tänka på att man hamnar just med människor som man har något gemensamt med eller som de tror att man kan trivas med.

Jag tycker själv att det är irriterande med par som tvunget ska göra ALLT tillsammans. Man är ju ändå två individer, samtidigt som man är ett par.

Svar på tråden Trött på folk som vill bestämma sin egen bordsplacering!