• pluttefisa

Trött på folk som vill bestämma sin egen bordsplacering!

Usch vad arg jag blir pa folk som inte kan acceptera en bordsplacering (redan INNAN de har sett den).
    Fick ett sms idag fran en kompis (5 dagar innan bröllopet) där hon skriver att hennes pojkvän absolut vill sitta bredvid henne.
    Jag svarar att tyvärr, vi har redan skrivit ut alla 65 programmen med bordsplaceringen OCH ordnat lekar beroende pa var man sitter, men att han sitter bredvid nagon väldigt snäll och trevlig och att han inte behöver oroa sig.
    Istället för att acceptera detta svaret skriver hon da, ja, fast han vill inte komma om han inte far sitta bredvid mig, sa jag tänkte byta med tjejen som sitter bredvid honom när vi kommer dit..
    HALLA?!? Respekterar man inte ett sant klart och tydligt svar eller? Vi har suttit i 3 veckor med bordsplaceringen och han vet inte ens vem han sitter bredvid och sa ställer de ultimatum 5 dagar innan! Hade vi vetat det tidigare sa hade vi ju kunnat ändra men nu gar det inte! Vad hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-14 19:56
    Som om inte detta räckte fick jag precis ett email fran kompisen som ska läsa dikten under vigseln och som är skriven i vigselprogrammen som är utskrivna... att han inte kan läsa den för att han inte kan vara tillräckligt seriös... 5 dagar innan bröllopet!!! Halla!!!!

• Svar på tråden Trött på folk som vill bestämma sin egen bordsplacering!
  • T RO

TS, hur har det gått, har du pratat med din "vän" med den barnsliga partnern?

• foaLoKe
    tolonta skrev 2008-09-16 15:08:42 följande:
    Jag skulle varit litet irriterad på det, men det har inget att göra med att jag _inte_ brukar umgås med min partner utan för att jag faktiskt umgås med honom i vanliga fall, och jag går faktiskt inte på sociala tillställningar för att umgås med min make. Jag tycker inte att en bröllopsmiddag är ett bra tillfälle att umgås som par.
    Varför inte? Bröllopsmiddag är en fantastisk tid att umgås som par, den är en kärleksfest! Ett bra tillfälle att vara romantiska! Det tycker jag i alla fall...
  • tolonta

T RO skrev 2008-09-16 15:11:32 följande:

Jag tycker personligen att det är väldigt oartigt att klaganär man blir bjuden på fest. Hur många gånger har man inte blivit bjuden på middag hemma hos någon när man inte tyckt om just den maten som serveras?Inte fasen klagar man när man blir BJUDEN, det tycker jag är väldigt ohyfsat och respektlöst mot den stackaren som planerat tillställningen, oavsett om det är en middag för 4 personer eller en för 400. Och oavsett om det är valet av mat, bordsplaceringen, gästerna man bjuder eller klädkoden. Vissa saker får man faktiskt bita sig i tungan och gilla läget över. Eller stanna hemma. Hur kul är det med en gäst som surar?
    Nänä, klaga eller sura är ju det värsta man kan göra i det läget... Det ska man absolut inte göra. Man förstör antingen brudparets dag om man klagar, eller sin egen om man surar.
  • tolonta
    foaLoKe skrev 2008-09-16 15:13:07 följande:
    Varför inte? Bröllopsmiddag är en fantastisk tid att umgås som par, den är en kärleksfest! Ett bra tillfälle att vara romantiska! Det tycker jag i alla fall...
    Medan jag föredrar att äta utan att folk sitter och gullar med varandra överallt runtomkring...
  • foaLoKe
    tolonta skrev 2008-09-16 15:25:36 följande:
    Medan jag föredrar att äta utan att folk sitter och gullar med varandra överallt runtomkring...
    Vi är alla olika, därför finns det alltid några som är missnöjda med någonting Det vore mycket enklare med bordsplaceringen om alla hade samma åsikter!
  • pluttefisa

Oj, vad manga som svarat! Kul! Sa här ser det ut hos oss, tjejen och sambon har verkat acceptera läget, för i vilket fall som helst har vi inte hört nagot nytt fran dem efter att vi sagt att det var omöjligt att ändra sa sent. Vi far väl se om de ställer till nagra scener under bröllopet.

Maste bara fa svara pa vissa av inläggen här. Jag har väldigt svart att första folk som ser ett bröllop som ett tillfälle att träffa sin partner och sitta och prata med honom/henne när det finns ett flertal andra gäster omkring som man känner (eller inte). Som nagon skrev, ser man ett bröllop som ett tillfälle för kvalitetstid med partnern sa kanske det är bättre att stanna hemma. Det är ju faktiskt en fest för brudparet och inte en myskväll med betalad god mat... Jag är förstas ocksa extremt social, sa jag har svart att första hur man kan ga miste om att träffa nya människor i en glad och trevlig atmosfär och lära känna eventuella nya kompisar. Hade verkligen inte uppskattat om ett par satt och 'gosade' under en bröllopsmiddag oavsett om det var mitt bröllop eller inte. Det kan man ju göra hemma varje dag men inte pa en middag. Samma sak om jag suttit bredvid min sambo, hade blivit lite besviken över att inte fa prata med nya personer som kan tillföra nya ämnen att diskutera för min sambo och mig - nâr vi kommer hem...

Men tydligen är asikterna som baken, delad och det är väl bra det med, sa har vi nagot att diskutera!

• foaLoKe

Men det är jättelöjligt att tänka om ett par sitter tillsammans, att de inte ska prata med andra! Man kan fortfarande prata med nya människor, som sitter omkring... hallå!

• chamor
    foaLoKe skrev 2008-09-16 15:50:16 följande:
    Men det är jättelöjligt att tänka om ett par sitter tillsammans, att de inte ska prata med andra! Man kan fortfarande prata med nya människor, som sitter omkring... hallå!
    Tack Klart man pratar med andra.. Kan också förtydliga mig eftersom jag skrev några inlägg igår att "splittra" på ett par för mig innebär att man sitter vid olika bord eller utan kommunikationsmöjligheter och inte att man sitter mitt emot. Sitter man mittemot tycker jag inte man har "splittrat" på paret. Inte heller om de sitter snett mittemot.. Bara man har lite nära. Som en artig person pratar man ju med samtliga sina bordsgrannar oavsett om man har bredvid/mittemot sig sin partner eller inte.
  • tolonta
    foaLoKe skrev 2008-09-16 15:50:16 följande:
    Det är klart man kan, man pratar ju vanligtvis med alla runt bordet. Men det blir ju olika diskussioner, och det kan vara svårt att kastas mellan "jag och bruden har studerat tillsammans, och även rest en hel del ihop med" och "hann du kolla med verkstan vad bilreparationen kommer kosta". Det gör det oändligt svårare att prata med personer. Det är ju också troligt att ni sitter bredvid ett annat par, om alla ska sitta parvis, som kanske diskuterar ommålning av staket, eller present till svärmor, eller något annat. Det gör det onödigt svårt att få diskussioner att flöda fritt. Om man blandar upp bättre, så att alla sitter bredvid folk de inte känner så väl men gärna bredvid folk de har något gemensamt med, så är det lättare att komma in i vilken diskussion som helst. Det gör att INGEN behöver känna sig utanför, och känna att det är en intern diskussion som man "tjuvlyssnar" på...
  • 090208

Jag haller helt med T RO, ar man bjuden pa fest sa gnaller man val inte!!

• Wingtear
    pluttefisa skrev 2008-09-16 15:43:18 följande:
    Oj, vad manga som svarat! Kul! Men tydligen är asikterna som baken, delad och det är väl bra det med, sa har vi nagot att diskutera!
    Precis, dessutom heter det ju diskussionsforum från början
  • MrsWindh

Så hur gick det då? Fick ni en härlig fest med glada och SOCIALA gäster?! :)

Svar på tråden Trött på folk som vill bestämma sin egen bordsplacering!