• pluttefisa

Trött på folk som vill bestämma sin egen bordsplacering!

Usch vad arg jag blir pa folk som inte kan acceptera en bordsplacering (redan INNAN de har sett den).
    Fick ett sms idag fran en kompis (5 dagar innan bröllopet) där hon skriver att hennes pojkvän absolut vill sitta bredvid henne.
    Jag svarar att tyvärr, vi har redan skrivit ut alla 65 programmen med bordsplaceringen OCH ordnat lekar beroende pa var man sitter, men att han sitter bredvid nagon väldigt snäll och trevlig och att han inte behöver oroa sig.
    Istället för att acceptera detta svaret skriver hon da, ja, fast han vill inte komma om han inte far sitta bredvid mig, sa jag tänkte byta med tjejen som sitter bredvid honom när vi kommer dit..
    HALLA?!? Respekterar man inte ett sant klart och tydligt svar eller? Vi har suttit i 3 veckor med bordsplaceringen och han vet inte ens vem han sitter bredvid och sa ställer de ultimatum 5 dagar innan! Hade vi vetat det tidigare sa hade vi ju kunnat ändra men nu gar det inte! Vad hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-14 19:56
    Som om inte detta räckte fick jag precis ett email fran kompisen som ska läsa dikten under vigseln och som är skriven i vigselprogrammen som är utskrivna... att han inte kan läsa den för att han inte kan vara tillräckligt seriös... 5 dagar innan bröllopet!!! Halla!!!!

• Svar på tråden Trött på folk som vill bestämma sin egen bordsplacering!
  • brud080808

Vad oförskämt att komma och kräva detta! Förklara lugnt och sansat att ni har lagt ner väldigt mycket på att få till en bra placering, att det kommer flera gäster som är par och flera som inte är det, att det är ert bröllop och att om det inte passar honom så behöver han faktiskt inte känna sig tvingad att komma.

• Sebastiána

Håller med! Dessutom: Jag var på ett bröllop för flera år sedan, där det isserligen var bordplacering, men alla som kände varandra hade placerats ihop. Jag satt vid singelbordet (bara att ha ett sånt!!!). Vid bordet bredvid vårt satt alla brudens släktingar och de gillar att dricka och tävlade tydligen med varandra om vem som kunde dricka mest. De blev väligt otrevliga att ha att göra med senare på kvällen. Om det gänget hade splittrats upp hade de inte druckit på långa vägar så mycket!

Aleta skrev 2008-09-16 08:12:57 följande:
    Jag är väldigt social och brukar nog användas som ett "säkert kort" i bordsplaceringen. Trots att jag kan prata med i princip vem som helst så avskyr jag fri placering. Jag är en sådan som alltid kommer bland de sista till borden och då finns det bara konstiga luckor kvar mellan grupperingar. Eftersom alla pratar om sitt så hamnar man verkligen i kläm. De gångerna sitter man bara där och känner sig utanför. Kusiner som pratar om ditt och datt. Polare som diskuterar vad de ska göra i helgen, par som funderar på var de ska plantera vinbärsbuskarna. Försöker man komma in i konversationen så blänger de på en för att man stör...En bra bordsplacering är guld värd och visar att man bryr sig om sina gäster tycker jag!Att man sedan ibland hamnar bredvid ett hopplöst fall är inte värdfolkets fel utan den individens som vägrar försöka vara trevlig.
  • MrsWindh

Det verkar vara hugget som stucket..
    Några vill absolut sitta brevid varandra, och några vill absolut umgås med andra.
    Man kan ju inte ta hänsyn till allas önskningar. Jag tycker att man kan komma med önskemål (ett bra tag innan) om man nödvändigt vill sitta brevid någon speciell. På samma sätt tycker jag att man får respektera (och kanske även bita ihop och göra det bästa av situationen) brudparets ansträgningar vad gäller bordsplacering, det är inte lätt att få ihop alla.

Pluttefisa, har du pratat mer med din vän?

• Kjell Präst
    Silla69 skrev 2008-09-15 13:05:27 följande:
    Jag hatar bordsplaceringar, eller jag ska säga jag hatar att dela på par.Så jag kan hålla med henne. Detta har jag på min blogg""Sitter o tänker på bordsplacering, själv hatar jag det, Verkligen hatar det. När man går på bröllop och vet om att dom har det, så blir jag bara förbannad.Vadå splittra mig o min sambo för att vi inte är förlovade.Eller splittra gifta par.Jag är en av dom som tänker på: 1 Par har barn där hemma, jobbar och står i har aldrig tid att gå iväg själva. har kanske ingen barnvakt til barnen.( alla har inte det)Sen när dom äntligen betalar en barnvakt gjort allt för att komma på ditt/mitt bröllop, äntligen kunna dansa, mysa äta tillsammans. Ska bli splittrade för att någon annan bestämmt det.Nej tack... HATAR det och blir aldrig glad för det.Jag är social männiksa har inte svårt att få kontakt med andra, men fortfarande vill jag inte att dom splittrar mig och min partner.Vet ni hur många som mår dåligt av det??? har ni tänkt på det??Nej hos mig kommer ni få sitta tillsammans. Gifta, skilda förlovade ja you name it kommer få vara tillsammans och glada.Man lär ändå känna folk omkring sig...""
    Håller med till 100%
  • foaLoKe
    Silla69 skrev 2008-09-15 13:24:56 följande:
    T ROMan behöver inte vara limmade för att inte gilla läget.
    Vi (min man och jag) älskar att vara "limmade"! Därför fick alla par att sitta tillsammans på vårt bröllop!!! Väldigt irriterande för några, därför de var tvungna att äntligen umgås med sin partner... :-O
  • T RO

Jag menar mest att det är skillnad på att dela paren så de sitter i vars en ände av rummet (om de inte känner andra människor) för det tycker jag är fruktansvärt oartigt mot gästen, och på att dela paren så att man sitter mittemot eller tvärs emot.

Hos oss är det inga problem, för det är väldigt få som inte känner varandra. De enstaka som bara känner mig eller min m2b eller bara kanske EN anna på festen kommer vi självklart att placera så att de sitter nära sin partner.

foaLoKe skrev 2008-09-16 14:48:46 följande:
    Vi (min man och jag) älskar att vara "limmade"! Därför fick alla par att sitta tillsammans på vårt bröllop!!! Väldigt irriterande för några, därför de var tvungna att äntligen umgås med sin partner... :-O
    Och FY för singelbord! Det måste vara det värsta påfundet som finns. Som om singlar är ett folk för sig. Nej, när vi bordsplacerar (för det gör vi ofta) så ser vi till så att man sitter med folk man känner OCH folk som "går bra ihop", par eller inte.
  • MåM

Eftersom det verkar vara fifty fifty av vilka som vill ha bordsplacering eller inte, och om man ska sitta jämte sin partner eller inte, så är väl lärdomen att man aldrig kommer göra alla glada. Därför tycker jag det är upp till varje brudpar att försöka göra en så vettig lösning som möjligt - och som gäst gilla läget eller stanna hemma. Men så är jag inte heller den typen av person som överhuvudtaget skulle få för mig att klaga på en sån grej...

• tolonta
    foaLoKe skrev 2008-09-16 14:48:46 följande:
    Jag skulle varit litet irriterad på det, men det har inget att göra med att jag _inte_ brukar umgås med min partner utan för att jag faktiskt umgås med honom i vanliga fall, och jag går faktiskt inte på sociala tillställningar för att umgås med min make. Jag tycker inte att en bröllopsmiddag är ett bra tillfälle att umgås som par.
  • foaLoKe

T RO skrev 2008-09-16 15:02:09 följande:

Och FY för singelbord! Det måste vara det värsta påfundet som finns. Som om singlar är ett folk för sig. Nej, när vi bordsplacerar (för det gör vi ofta) så ser vi till så att man sitter med folk man känner OCH folk som "går bra ihop", par eller inte.
    Singlar fick sitta bredvid singlar Men vi hade bara 30 pers., och ett stort bord. Alla gäster kände varandra
  • T RO
    MåM skrev 2008-09-16 15:03:25 följande:
    Men så är jag inte heller den typen av person som överhuvudtaget skulle få för mig att klaga på en sån grej...
    Jag tycker personligen att det är väldigt oartigt att klaganär man blir bjuden på fest. Hur många gånger har man inte blivit bjuden på middag hemma hos någon när man inte tyckt om just den maten som serveras?
    Inte fasen klagar man när man blir BJUDEN, det tycker jag är väldigt ohyfsat och respektlöst mot den stackaren som planerat tillställningen, oavsett om det är en middag för 4 personer eller en för 400. Och oavsett om det är valet av mat, bordsplaceringen, gästerna man bjuder eller klädkoden. Vissa saker får man faktiskt bita sig i tungan och gilla läget över. Eller stanna hemma. Hur kul är det med en gäst som surar?
Svar på tråden Trött på folk som vill bestämma sin egen bordsplacering!