• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • muggles

Nenne: det var väl det jag visste, så fort man börjar hoppas så kommer hon. Jävla pisstant. Förstår dig mkt väl ang festen; risken är ju överhängade att det blir bara barn-diskussioner Min strategi skulle nog vara att gå dit en stund, kanske gå hem tidigare om det blir för outhärdligt. Då har du varit där och visat dig (blir inte bortglömd) men du slipper uthärda för mkt grav/barnprat.

BS: hoppas att det löser sig med Iris sömn och ledsenhet!

Min kurs gick väl sådär (inga större fel men inte perfekt heller), känner mig ringrostig. Förberedde ju genom att gå igenom övningar etc (det är en programmeringskurs så inte helt lätt) före semestern. Igår hann jag bara igenom materialet en gång till, inte övn en gång till. Och jag kände att jag knappt kom ihåg dem - det var ju typ för 7v sedan... Men va fan, det är bara att bryta ihop och gå vidare Nästa vecka är det kurs igen... Jag kanske kan bidra med lite jobbsnack nu då som omväxling (inte för att jag inbillar mig att ngn här är det minsta intresserad av mitt jobb haha)

Ursäkta att jag inte kommenterar så mkt, känns som att jag nästan bara hinner läsa och inte ens det, har fortfarande inte hunnit igenom helgens aktiviteter. Ni skrev ju så mkt idag...

Stor kram till alla kämpande plusjagare!!!

• BrudSommar2006

Iris sov rätt bra inatt faktiskt, trots att hon somnade extra tidigt. I morse var hon på rätt bra humör också, tills det var dags för den obligatoriska tandborstningen som ju tyvärr går till så att en får hålla fast henne under illvrål och den andra borsta.

Jag blir galen, mitt tangentbord här på jobbet gnisslar! Måste skaffa ett nytt men då vill jag ju ta mig någonstans och titta ut vad jag vill ha först och det blir ju aldrig av...

Hur är det med det där att byta säng, då hinner de ju ta sig ur sängen och vakna ordentligt varje gång de vaknar till på natten? Eller sover de som små änglar vid två?!

• fru AM

BS: Jobbigt med gnisslande tangentbord! KAn du inte kolla runt på nätet?

Det där med att byta säng ... Livia hojtar till ordentligt och har än så länge suttit kvar när vi kommit älgande. Det är ju mörkt och så så jag tror inte att deras första instinkt är att traska iväg ...? När min son flyttade ut ur spjälsängen så fick jag hämta honom varje natt under minst ett år innan han började försöka hitta till oss själv ...

• Zozo

Kram och tumhallande till MSW - spännande.

Lapis; jag har 25 dagar kvar till 20/9 om hon nu tänkt halla sig inne tills dess..

• BrudSommar2006

Så har vi klarat av ännu en dagisdag och Iris sover nu, det gick inte att hålla henne vaken längre.

Vad det gäller tangentbord så skulle jag vilja provskriva lite med det liksom... Så att jag blir riktigt nöjd!

Det låter ju bra att de håller sig i sängen även om man byter! Än så länge har Iris inte förstått sig på hur man tar sig i och ur vår säng men det kommer väl, vår soffa som är lägre än sängen kan hon ta sig ur själv och en köksstol kan hon ta sig ner från även om hon ofta missar lite och gör illa sig.

• Mrs  B

BS
    Max fick sin säng vid två och började sova betydligt bättre än han någonsin gjort i spjälsängen.
    Vi lärde honom direkt att komma in till oss istället för att vi skulle gå och hämta honom mitt i natten och det fungerade okej, med vissa undantag förstås. För säkerhets skull stängde vi grinden till trappan och han har alltid lampan tänd på svagt ljus.

• Tinga

Hej på er! Long time, no see! (Jag vet; det är mitt eget fel. ) Senast jag skrev var för närmare fyra veckor sen, och då var allting pest och pina. Nu har jag kommit upp med näsan över vattenytan, och tycker till och med att det är roligt att vara förälder; åtminstone större delen av tiden.

Det stora problemet var att det knappt blev någon sömn för min del, och sömnkänslig som jag är blev det bara pannkaka då. Våra föräldrar ryckte in och tog barnen varsin natt, så att vi fick sova ikapp, och sen gick vi över från 3 till 4 timmar mellan varje måltid, och då kunde man ta det lugnare under matningarna på natten vilket gjorde att vi inte var helt uppstirrade när vi väl lade oss och så blev det lättare att somna.

Jag ammar fortfarande litegrann, men inte på natten, så nu tar maken nattmatningen varannan natt och jag varannan, vilket innebär att man får ungefär 7 h sammanhängande sömn varannan natt och det är GULD. Det är mycket lättare att sova lite en natt om man vet att nästa får man sova hela.

Nu börjar vi iallafall känna att vi har lite koll på läget och livet går inte längre bara ut på att mata Piff och Puff, vilket det kändes som förut. Vi har t o m varit iväg på födelsedagskalas hos min moster, och det gick fint. Dessutom kommer jag nog att sluta amma inom ett par veckor, och då kommer matningarna att gå fortare när vi går direkt på flaska, och så blir det ytterligare lite mer tid över. Varken Piff eller Puff har blivit några stjärnor på amning (inte helt ovanligt när man sondmatats så länge som de har), så därför känns det som att det tär mer än det tillför (åtminstone för mig; kanske inte för dem) och därför lägger jag nog ner det snart. Har räknat ut att jag kommer att få ytterligare ungefär 3.5 h över per dygn om jag inte ammar, och det är en inte oansenlig tidsrymd.

I måndags blev barnen utskrivna från neo, så nu är det två helt sladd- och slanglösa barn vi har. Ska skicka en bild till Muggles, så att ni kan få se hur söta de är nu. Piff väger numera 3.8 kg och Puff 3.6, så nu är de inga pyttekillar längre. De vägde ungefär 3.2 och 2.9 kg vid tiden för BF, så de har kommit ikapp ganska bra, även om de fortfarande ligger i den undre delen av tillväxtkurvan på BVC. Men numera har de iallafall kommit in på kurvan!

Jag vet att jag har skrivit förut att jag trott att jag skulle få lite mer tid att hänga här, och nu skriver jag det igen, men den här gången tror jag verkligen det. Jag har saknat er! Eftersom jag inte haft datorn igång de senaste veckorna är jag hopplöst efter när det gäller att veta vad som hänt, men jag lär väl snart komma ikapp. Skickar iallafall en massa kramar, för det kan man aldrig få för mycket av!

• FruCicci

Kul att se dig tinga!!!!!

hinner bara in snabbt.... skulle bara säga hej och att jag har ALLA symptom mankan tänka sig, ha ha ha ha, molande mensvärk, täppt i näsan... Alla säger jag, men många för mig som brukar ha 0 (förutom täppt då)...

tjing

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen