• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • Telemarkgrrl

Kramar till alla och ett grattis igen till AM! Så kul med ett plus i tråden.

Några news från Zozo?!

• BrudSommar2006

Ja jag undrar hur det gått för Zozo.

FruLlan, hoppas ni får till det där pluset snart också då. Var det inte September som fick progesteron för att motverka tidigt missfall? Har inte hunnit prata med dagiset än eftersom Iris inte varit där och nästa vecka ska vi vara på Öland så då blir det heller inget dagis.

AM, kul att allt var bra!

Frejis, lycka till med hormonerna den här gången då! Hoppas att det inte blir så struligt som sist. Trist med borrelia, hoppas att pencillinet råder bot på det fortast möjligt, är det svårt att bli av med eftersom du ska äta så länge?

• start september

Heej FruLlan!

Jo, jag har fått både progesteron samt det som AM beskriver (barnalbyl) och det kanske var det den kombon som gjorde susen. Men läkarbesök låter som det första steget.

• Tinga

Idag har vi varit på läkarundersökning på neo och den gick alldeles utmärkt. Hon var väldigt nöjd med hur vikten utvecklat sig för Piff och superdupernöjd med Puffs viktutveckling. De väger nu ca 4.2 kg båda två, vilket är en standardavvikelse under normalkurvan. Känns finemang!

Igår var jag på "efterkontroll" hos min barnmorska. Det blev ju inte så mycket till kontroll eftersom jag snittades, men vi gick igenom förlossningsjournalen och jag fick mina papper. Sen behövde jag preventivmedel också, eftersom vi inte vill ha fler barn (just nu ). Jag var inte så sugen på någon hormonbaserad variant, utan var inne på spiral. BM tyckte att det var OK, trots att jag inte fött vaginalt. Hon hade gott om tid, så hon satte in den direkt igår. Jag var rädd att det skulle göra väldigt ont, men jag blev nästan besviken för det kändes ju knappt alls. Fast först var jag tvungen att lämna ett urinprov för att utesluta graviditet. Då är det jag och Jungfru Maria isåfall, sade jag. Inte för att jag är jungfru, i och för sig, men sen barnen föddes är jag det, för vi har inte alls haft lust till några aktiviteter i sänghalmen de senaste månaderna, borsett från sömn och lite kramar. Nu är ju iallafall spiralen på plats och tillvaron någorlunda ordnad, så nu ska vi se till att det blir ändring på den fronten.

Idag har jag också träffat psykologen på neo. Maken och jag har pratat med henne tillsammans många gånger, men den här gången var det bara jag som skulle dit, och anledningen var att vi skulle försöka gå till botten med min "förlorade" graviditet och känslorna som är knutna till det. Under första månaden på neo mådde jag illa och blev arg och ledsen så fort jag såg en gravidmage, vilket hände ganska ofta eftersom neo ligger granne med förlossningen. Tårarna steg i ögonen många gånger och jag önskade så hett att det varit jag som gått runt med magen i vädret. Fortfarande känner jag en tagg i hjärtat när jag tänker på det som inte blev av. Självklart är jag glad för våra barn och jag vet ju att en graviditet inte varar för evigt, men mycket av det som händer i huvudet på en den sista trimestern är ju att man ska bli trött på att vara gravid och bara längta efter att barnet ska födas. Dit kom ju aldrig jag, utan jag mådde super av att vara gravid, och var så glad och stolt över min mage. Även om jag i början kände ångest över att få en jättemage med två barn i, så kom jag så småningom fram emot det, och nu blev jag berövad på det. Häromdagen tittade jag lite på foton, och där fanns några magbilder från i våras, och då kom tårarna igen.

Tja, ni får stå ut med att jag använder tråden som lite "terapi", och ni får hemskt gärna kommentera om ni vill det.

• Fru FruLLan

Hej igen tjejer
    Tack för infom precis det jag sökte. Har sagt åt henne att gå till doktorn men av erfarenhet vet man ju att det kan vara bra att ha lite info redan INNAN man kommer till doktorn.

Tinga: Vilken resa ni gjort. Har verkligen försökt följa er under sommaren. Jag led så enormt med er när jag läste i somras om vaknätter och att du var helt slut. Du låter lite mer okej nu. Skönt. Tråden är vel perfekt terapi, kanske bäst i kombination med psykolog dock när nåt verkligen hänt.

Vad härligt att grabbarna vuxit till sig bra! måste kännas så skönt. Bra jobbat!

Frejan: urs fy faaan borrelia vilket skit. Men det blir inget hinder för IVF va? hoppas! hatar verkligen fästingar fast i sommar tycker jag getingplågan varit värre jag fick tre stick och maken och borren var sitt. Dom var överallt!

Ja hur går det för zozo det är nu i dagarna det smäller va?

Näe nu är det som vanligt sovdags. Vi kastade ut skärmen till datorn (ja hela datorn....) när vi gjorde om gästrummet. Ny dator har vi men ingen skärm. Så jag surfar bara på kvällarna när makens dator är hemma men problemet med det är ju att när jag väl läst är jag så trött så jag inte orkar skriva. Därav avsaknad av inlägg. Men måste fixa skärm och mer tid....
    nåja.
    som sagt
    'dags för bingen
    puss

• MSW

Hej frullan! Håller med Frejis, att tråden börjar bli lite intressantare igen! Lycka till med syskontillverkningen och säg till när vi ska hålla tummarna "på riktigt"!!

Frejis: vilken skit med borelian, men om det hjälper till att få ett + kanske det ändå är värt det.......?

Am: Bor juh på en liten liten liten ort, så det är alla som är födda detta året som är med.. Är juh en av mammorna som dragit ihop det på eget initiativ, för att få några mammalediga att hänga med här omkring istället för att behöva åka till där de"riktiga" (landstingsordnade) föräldragrupperna är!

Var förresten en av mammorna som var med som (om jag förstod det hela rätt) hade försökt i två år att bli gravid.. Och då är hon bara 26.. Så det är verkligen ingeting man kan ta förgivet, oavsett ålder!

Nu ska jag tvätta av nattens (och morgonens) kräks från plutten!! på återseende!!

• fru AM

God förmiddag i lugna tråden!

Hoppas alla har det bra! Idag ska jag ut och jaga vita kläder till mig och maken eftersom vi ska på fest i helgen - med vit klädkod ... Lite fel årstid känns det som! Var i alla fall smart och köpte ett par vita rea-jeans somras ... Wish me luck!

• start september

Här var det ont i halsen och lillan verkar drabbas också. Stackarn halvvaknade och gnydde ca en gång i timmen hela natten och fick sova som ett plåster tryckt mot mig. Ammning och napp om vartannt tröstade iallafall. Dumt nog fattade jag inte att hon kunde vara snorig förrän idag, så hon fick ingen alvedon inatt. Hon har ingen feber och är bara lite lite snorig (vilket har hänt förrut). Kan så små ha ont i halsen? Hon håller ju på med händerna i munnen sedan några dagar (bitringen har gjort succé) så kanske känns det läskigt där. Till natten blir det saltlösning och höjd huvudända (troligen även för mig om det är där hon ska sova).

Ja, ja inget att göra. Men lite kymigt att vi ska flyga med henne om några dagar. Surfade och det verkade inte vara någon fara sålänge det inte är akut öroninflammation, men klart det hade varit bättre om hon inte var hängig.

• fru AM

Start: Kanske några små tänder på g? De kan bli lite hängiga och gnälliga då ...? Är det det så kan du gnugga en tops doppad i flytande alvedon på tandköttet ... Lycka till och krya på er! Kram!

• Lapinette

Har du bara nederdelen fixad AM så ska det nog inte vara så svårt men håller med känns som lite fel årstid med vita kläder.

Här har tanten kommit igång som den ska och eftersom den bara drippelippade igår så blir det sprutstart på lördag istället (för fredag). Helt ok för mig men lite smygande premiär blir det då makens kollegor + fruar är hemma hos oss på middag.

Frejis - trist med Borelian. Är det ok med antibiotika och sprutor samtidigt?

Frullan - länge sen sist! Så ni har också börjat på försök nr 2. Ja, tänka sig vad man ligger efter ...

Tinga - tråden är ju till för terapi! Vem av oss här inne har inte suttit och skrivit av oss när det har kännts tungt?!

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen