• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • fru AM

Hej BS! Tack!
    Stackars stackars Iris. Och er! Borde hon inte bli lite sugen på mat nu om antibiotkan börjat verka? Kanske funkar det om ni ger henne små dockportioner av spännande och mumsig mat.

• fru AM

Vaccinationen jag pratade om är alltså pneumokockvaccinationen.

• BrudSommar2006

Urinprov förresten, samlas genom att en sköterska tejpar fast en liten plastsäck under blöjan och sedan får man helt enkelt vänta tills de behagar kissa.

• BrudSommar2006

Iris är ju också pneumockervaccinerad, det kanske är dags snart igen, det var ju en spruta under det andra levnadsåret också. Hon blev dessutom lite dålig efter varje spruta vad jag minns. Nu borde vi ta tag i det här med fästingvaccination tror jag, det blev ju inte av i somras.

Vet inte hur vi ska få Iris att äta igen, det spelar ingen roll om hon tycker det är gott eller inte, hon stoppar ju ingenting i munnen för att prova i alla fall och det går inte att komma i närheten av henne med mat i handen, inte ens favoriten glasspinne verkar gå att få i närheten av henne längre.

• fru AM

BS: Tomatsoppa/tomatjuice i flaska? Har du hunnit fråga någon på BVC än? Usch, vad jobbigt det är när barnet matvägrar ... Det måste vara en urinstinkt att till varje pris försöka få i ens barn mat!

• BrudSommar2006

AM, just tomatjuice har vi inte provat men annars har vi provat det mesta som går att få ner i en flaska! Läkaren vill helst att hon ska dricka proviva för magens skull och vi har köpt hem en med jordgubbssmak som vi trodde att hon skulle gilla men hon gillar ju inte saft eller juice så den får vi så klart trycka i henne med spruta, suck. BVC undrade om vi provat att ge henne flytande alvedon eftersom det kan lokalbedöva i halsen om det är så att hon fortfarande har ont i halsen. Vet inte om det är värt att prova för sist vi körde den varianten så kräktes hon upp alltihop och vi försöker ju få henne att sluta kräkas nu. Om hon har ont i halsen av att kräkas så borde det ju släppa snart, vi har ju tagit halsprov i alla fall och vet att det inte sitter någon annan infektion där.

• fru AM

BS: borde inte en vanlig alvedon supp ta bort det onda i halsen också - även om det inte lokalbedövar? Jag menar - om hon kräks av flytande Alvedon så borde rump-Alvedon vara värt att prova?

• BrudSommar2006

AM, jo vi har ju kört med suppar hela tiden så det får hon ju redan, det var mest att flytande tydligen lokalbedövar bättre ner i halsen om det nu är det som krånglar, vilket vi ju inte ens vet om det är. Vi kör nog vidare med våra gamla hederliga suppar tror jag...

Hur mår du förresten? Fortfarande inte ett enda litet symptom? För tidigt kanske, mådde du illa med Livia i början, jag minns inte?

• MSW

Am: grattis! Det blir säkert bra med alla farhågor, men jag tror att det hör till att oroa sig, mer eller mindre i situationen!

Nenne: när min syster och hennes man skulle på bröllop i norge, så skulle deras två barn (2,5 &5 år) vara hos mormor &morfar, vi var typ sex-sju vuxna inblandade, så är djupt impad att ni tom klarade av att resa med dom!!

Själv är det första halvdagen själv med plutten idag, makens första jobbdag alltså! (mjukstartar med halvdagar i två veckor innan det drar i gång ordentligt) känns iaf mycket bättre att vara själv med plutten här hemma på dagarna än att vara själv på nätterna på bb!
    Kom förresten på härom natten när jag var uppe och matade att jag FORTFARANDE inte har fattat att han ska bo hos oss föralltid... Vet inte vad jag tror, att någon ska komma och hämta honom, och vi bara har lånat honom.. well,well tillslut sjunker det väl in...Hoppas jag...

Ang pneumockervaccin så tror jag att det är det jag får inför en ev mjältborttagning... (Måste juh ta ställning till det igen nu när jag inte längre är gravid!)

Jag tror att jag tänker alldeles för mycket nu för tiden, men har kommit på att jag är riktigt glad att jag bor i Sverige, hade det varit "förr" eller i ett fattigare land hade jag förmodligen inte överlevt graviditet och förlossning (pga min sjukdom) och jag har dessutom bara betalat 900:- sen har högkostnadsskyddet tagit resten..

Jaja, nu ska jag sluta med mitt halv melankoliska ego-tjaffs!

• BrudSommar2006

Ja att åka bil med barn är ingen lek, i alla fall inte med Iris!

Ska annars bli skönt att komma ner till Öland nästa vecka då vi blir fyra vuxna som tar hand om Iris. Sedan har mamma lovat att hon ska få sova hos dem så vi får sova på nätterna i en hel vecka, tjoho!

MSW, hur snart måste du fundera på det där med operationen? Vore ju skönt om första småbarnstiden, eller till och med året, kunde klaras av först.

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen