• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • BrudSommar2006

Ingen AM???

Här känns livet lite jobbigt just nu, Iris har inte ätit något alls på en hel vecka, hon dricker vatten och välling men det går inte att komma i närheten av munnen på henne med vare sig sked, kex, banan eller vad vi nu kommit på. Blodprov och halsprov visar ingenting men hon har ju gått ner rejält i vikt och vi är så oroliga. Några tips på något man kan ge dem som inte involverar sked eller gaffel och som är omöjligt att motstå?

När jag blir stressad eller för orolig så blir jag alltid sjuk och mycket riktigt har jag legat och kräkts i natt men är väl på återhämtning nu. Maken har feber och ont i hela kroppen. Hoppas bara att vi inte blir helt liggande båda två för idag åker mina föräldrar till Öland så nu blir vi helt utan hjälp med Iris veckan som kommer.

Maken är ju hemma med henne måndag och tisdag men det börjar ju kännas tveksamt om det kan bli något dagis veckan som kommer heller, suck. Det betyder också att vi måste ha läkarintyg till försäkringskassan. Hoppas att vi slipper men just nu börjar det kännas som att immunförsvaret sjunkit så djupt för henne att jag är rädd att vi hamnar på Astrid Lindgren snart.

• BrudSommar2006

Liten, jag ser att ni har det tufft också, stackare!

• FruCicci

Ingen AM....

Ingen BÖJJ här iaf, fan nu har jag bara en sticka kvar, men som Lappis skrev, så är det nog hullerombuller i min kropp. SKIT, nu vet jag ju inte när jag ska förvänta mig varken ÄL eller BIM då

BS!!!!
    De symptomen som du beskriver hade en tjej i mammagruppen på sin son. Hon fick bara i honom välling. Det visade sig när de kom till sjukhus att han var FÖRSTOPPAD.
    Han hade feber och var allmänt hängig o totalt matvägrade. Det kanske är ngt som ni ska kolla. Man kan köpa lavemangtabletter på apoteket, helt ofarligt, och testa. Jag gjorde det på Victor en gång i våras...

• BrudSommar2006

Förstoppning, hm. Sist hon bajsade hade hon diarré, nu är det väl inte mycket kvar i henne efter alla kräkningar. Jaja, vi får se vad vi provar härnäst. Problemet är att hon är uttorkad just nu och på gränsen att vi får ha kvar henne hemma och vi kämpar verkligen för att komma upp i tre kissblöjor per dygn så om det inte är förstoppning och vi ger henne lavemang kan det fort bli akut.

Cicci förresten, vad synd att det strular med böjen och cykeln den här månaden! Hoppas att det ordnar upp sig fortast möjligt.

• FruCicci

Philip hade diaree med, för när man är förstoppad rinner det ut lite diarre ist. det ärligt talat tycker jag du ska åka in med henne idag eller ringa vårdguiden o fråga om det kan vara förstoppning.
    Det låter precis som det min mammakompis berättade. Hon kan f¨å lavemang på sjukhuset om det nu skulle vara det. Annars är det ju skönt att kolla upp om det kan vara ngt annat. Men proverna visade inte ngt ju. Usch era stackare.

• Liten med Mindre

BS - usch så jobbigt.

Nu vet ju jag inte vad en 16 (?) månaders får/kan äta, men radar upp saker som är gott och utan vanliga verktyg ur mitt perspektiv (avstår från att bedöma näringshalten i dem, just nu tror jag det kvittar vad det är)

-nyponsoppa med extra druvsocker (mugg eller med sugrör)
    -glasspinne/strut
    -cocacola, avslagen (jag vet...men det är uppiggande oxå, och fullt med socker)
    -rostbröd med marmelad
    -smoothie (banan, vaniljyoghurt, bär, äppeljuice)
    -pannkaka/plättar
    -avsvalnat te med socker?
    -våffla, rejält frasig (spännande konsistens?)

Kan nog sitta här och göra bort mig länge, har ju ingen aning om vad små barn äter egentligen...

Krya på tjejen!

Vi har det i alla fall bättre idag, mer mat går i fröken, och hon sover bättre. Och snorar. Och jag gör allt för att slippa sätta mig och komponera nytt spinningpass. Lägenheten är välstädad och golvet torkat...

• Vännerfan

Hej!

BS,
    Jag hade nog provat nån barn-fruktdryck i nattflaska. Samt Nestles smothies som heter Drikki. Tror Semper också har det. Prinsen älskar det och får det ibland som mellanmål i flaska. Bra när man är på resande fot också och kan ge det i bilstol eller barnvagn. Nyponsoppa var också ett bra förslag, samt blåbärssoppa. Men inte om ni tror att hon är förstoppad såklart. Frukt i småbitar som hon kan plocka själv? Håller med Mindre, spelar ingen roll vad det är för mat nu. Glass hade jag nog också provat.

• Vännerfan

TACK Mugglan för länken till dagis-artikeln! Mycket intressant!! Ens samvete lättade ju betydligt, fast jag har egentligen känt lite som att han nog fasen har betydligt roligare på dagis nu, än hemma med nån av oss. Dagiset han är på är verkligen kanon, vi är toppen-nöjda! Han har inte varit ledsen en enda gång vid vare sig hämtning eller lämning och går glatt och hämtar cykelhjälmen så fort grejerna till dagis börjar packas ihop på morgonen. Så antingen trivs han, eller så tycker han inte om oss så mycket... Blöjor byter de som tokar, de går åt som smör i solsken. Första tanken blev att oj, måste de byta så ofta? Men det räcker ju med att tänka valdigt fort på andra alternativet så inser man ju att man enbart bör vara glad för det... De små tjejerna i gruppen är så söta mot honom. Går hand i hand, försöker lyfta honom om man ramlar... Han har mognat i en rasande fart på 2 veckor! Det enda trista är ju att man ur ett egoistiskt perspektiv velat vara med där själv också!
    Men det kommer säkert komma upp en och annan grej man inte gillar. Men över lag är personalen så himla hänsynstagande till barnen. Det kan ju ta ett tag för Prinsen att gå från deras utgång och fram till grinden t.ex., för det är ju barn från andra avdelningar ute på gården. Jag manade på honom när jag lämnade, men de sa att det bara var att ta det lugnt... Fast egentligen visste jag ju att de skulle iväg och bara väntade på honom. I början var jag lite förskräckt över att det såg ut som om de gett honom mat utan att ta på haklappen, för bodyn var genomkladdig (de hade satt på honom en ny) men har insett nu att det nog var så att de glömt ta med sig dem ut just den dagen. Vill ju inte paniktvätta varenda kväll...

• Vännerfan

Alltså den kladdiga bodyn kom i en kasse bredvid... Hmm, skit i det där sista jag skrev, blev inget bra förklarat.

Så ingen AM? Och ingen Sweet som varit inne heller? Tänker på S, för hon lät ju inte så glad när hon var inne sist och sen dess har hon ju fått massor av uppmuntrande läsning i tråden, så man vill ju att hon ska läsa det snart om hon varit lite nere! (över vad hon trodde att folk tyckte om detta med dagis...)

• Vännerfan

Cicci, hade du inte rätt sen ÄL när du försökte bli med Victor? (helt sjukt vad mkt man vet om folk här!!!)

För övrigt, intresseklubben antecknar väl att jag har tant from hell idag!!! Hon segade i 2 dagar med att komma igång och då gör det alltid ONT sen!

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen