• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • muggles

Lappis: jag har aldrig förstått mig på franska viner. Jag blir alltid besviken!!! Tom på en riktigt bra vinbar här i stan (samma ägare som Kock&Vin) frågade jag efter ett smakrikt rött vin (de ville tvinga på mig franskt) och vad fick jag - samma bleka som vanligt! Gillar Shiraz mfl druvor. Kan du tipsa om ngt gott vin (enl dig) på Systemet så kan jag ge det ett försök till

• muggles

Vad är eg grejen med musslor? Smakar inte de ganska ofta dy??? Och svampig konsistens. Plus ser äckliga ut. (Ok då det gör kräftor med... )

• BrudSommar2006

Men hallå AM, du tänker kanske, kanske testa redan ikväll och du kommer in och rapportera på måndag - kanske!!! Vi kommer inte att kunna sova!!! I och för sig inser jag att folk har viktiga saker på helgerna...

Musslor, mums! Fast jag gillar egentligen de stora gröna bäst men de andra går ner de också!

• fru AM

BS: Jag måste kanskekanske smälta resultatet lite innan jag offentliggör det. Oavsett vad det blir.

• Lapinette

Ehhhh...smakar dy?! Kanske då musslor på burk men annars kommer de inte i närheten av någon dy utan hav.

Vi har helt enkelt olika smak för jag gillar inte Syrah/Shiraz utan Pinot Noir (Bourgogne) eller Cabernet Sauvignon (Bordeaux). Fast i Frankrike pratar man inte druvor utan istället om regioner och i Portugal har de tusen olika druvor som man aldrig hört namnet på förut och de var likväl förbannat goda . Systemet ... vi köper faktiskt inte så mycket röda franska viner på bolaget men maken hittade två på sin lista som var ok som vi druckit det senaste året.
    Chateau la Tour de by nr 3083 från Bordeaux
    Chateau Mont-redon nr 2811 som kanske är mer i din smak..starkt, mycket sol och alkohol - en Chateauneuf de Pape
    På den vita sidan köper vi ganska mycket Chabliser så det är mitt favoritvin. Iblan bättre, ibland sämre och på sista tiden har vi tröttnat och gått över till Loiredalen och Sauvignon Blanc.

• Lapinette

Lite sen men mitt inlägg var till Mugglan.

Gröna musslor??!

• fru AM

Ett gott musselrecept som jag fick av min farmor när jag var tio år (trots att det är på burkmusslor). Alltså riktigt 70-/80-talsonyttigt men GOTT:

Lägg (avrunna) burkmusslor i en ungsfast form. Klicka över smör, rört med pressad vitlök, citronsaaft, rivet citronskal och hackad persilja. Strö över lite rivebröd/ströbröd. Gratinera i ugn tills smöret smält och ströbrödet är gyllenknaprigt. Ät med bröd att doppa i smöret.

• Piggelin1

Hmmm, vet inte om jag ätit de gröna, men jag åt en variant förra sommaren när vi var i Rhode Island, kan de hetat "clams"? Såg lite ut som blåmusslor i storleken fast mer beige/vita i skalet & så plattare liksom. Mannens släktingar kokade dem typ i enbart salt (om ens det) & sen åt man dem med smält smör (bara) - de mussslorna kunde jag faktist klarat mig utan. Urtrista & jag åt mest för artighets skull...

I onsdags kväll gjorde vi förresten DN-receptet med gratinerade havskräftor (som jag länkade till i förra veckan) till champagnen vi drack. Yummie! Helt ok för en onsdag kväll

• Lapinette

Annars är det inte så svårt att koka musslor själv hemma. Jag hade det på min tjejmiddag för ett år sedan. Chevrepizz till förrätt, vinkokta musslor och tillslut en massa ostar och kompotter.

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen