Upp och ned, hit och dit
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Gafsan, vår rutt när vi var i SA var följande:
-Kapstaden (bodde på Bickley House)
-Hermanus (se länken innan idag)
-Wilderness
-Oudtshoorn
-Sweellendam (egentligen bodde vi på ett ställe mellan Swellendam & Robertson, inte så långt från Montagu)
-Franschoek
-Kapstaden
(& sen flyg till Jo'burg & vidare till Madikwe)
Så som jag läser din rutt, så ser det ut som om ni kör en förkortad version av vår, dvs skippar Wilderness & Oudtshoorn. ...och då kan ni ju lika gärna bo en natt i Hermanus (vi både boode & åt kanon där), några nätter i Franschoek (behöver inte säga ngt mer om mat & vin där...) & däremellan skulle jag verkligen rekommendera att bo på John Harmsgat Guesthouse istället för i Montagu. Mitt ute på vischan mellan Swellendam & Robertson & jag har pratat mig varm om detta stället här massor av ggr förut, men det var verkligen helt outstanding. Rummet, miljön, maten, vinerna, gästfriheten & paret som driver stället var alla ngt i hästväg!
www.jhghouse.com/index.html
Nu fick vi iofs i höstas veta på TUR-mässan (när vi pratade med Jonas som driver Bickley House) att paret var/är på G att sälja eftersom de börjar bli lite gamla, men kikade precis in på deras hemsida & det ser ut soom om det är desamma som fortfarande driver det (såg det på mailadressen/deras namn).
Detta stället var det dyraste vi bodde på under vår resa (undantaget safarin), men det var värt varenda krona, hade glatt kunnat betala mer & ändå vara supernöjd.
Minns att vi efter John Harmsgat besökte just Montagu & ett gäng vingårdar i Robertson-trakten, bla Bon Courage, där vi köpte en suverän Shiraz. Sen fortsatte vi ner till Franschoek & kom dit sen eftermiddag.
Fasen, vad jag snöar in... Precis som Tinga - vill verkligen tillbaka till SA!
Lappis - jag har fortfarande inte lyckats läsa din reseberättelse från Portugal & inte heller spanat in länkarna för den kommande Andalusien-resan - men jag ska snart!
Vår Sydafrikaresa börjar nu utkristallisera sig. Vi har tagit hjälp av en resebyrå (sydafrikaresor.se), eftersom vi skall åka redan i november. Annars brukar vi boka allting själva via nätet, men nu tyckte vi det blev för stressigt. Jag har inte riktigt vågat tänka på hur mycket påslag resebyrån egentligen sätter på priset, misstänker att det är mer än jag vill veta...
Vi flyger till Johannesburg och åker genast till Madikwe för tre nätter på Tau game lodge. Sedan via Pretoria (endast övernatting) till Drakensbergen fyra nätter. Vi flyger sedan från Durban till Kapstaden och där bor vi tre nätter i Franschhoek (ska försöka få la fontaine), en natt någonstans kring Montagu (tänkte försöka få John Harmsgat där, eftersom jag har läst dina (Piggelin) tidigare trådar där du talat dig varm för det stället). Sist två nätter i Kapstaden innan vi flyger hem igen. Vi beslöt att skippa en natt i Hermanus (men såklart skall vi åka dit på en dagsutflykt!), för att slippa onödigt upp och nedpackande. Det tar ju också tid och energi.
Det verkar bli en fantastisk resa som vi verkligen ser fram emot... Från början ville vi till Tanzania, men pga motvilja mot malariapiller ville vi istället ha en malariafri safari. Tror denna resa kommer bli totalt annorlunda, men förhoppningsvis lika bra på ett annat sätt. Denna tråd är verkligen fantastisk, jättebra att kunna fråga råd av folk som har varit där och inte bara vill sälja.
I Singapore bodde vi på Hotel Bencoolen - en budgetvariant som inte är så mycket att rekommendera direkt, men helt ok. MEN det jag verkligen vill rekommendera är den kinesiska restaurangen där vi åt brunch! Visserligen hade vi vår kinesiske vän med oss, som talade om exakt vad vi skulle välja men ändå... All mat var så fantastisk god - och vi var de ända turisterna där! Annars var det bara kineser. Inredningen var väl inte den mysigaste, men det brukar den ju inte vara på kinesiska restauranger. Problemet är att jag inte kommer ihåg namnet. Däremot har jag adressen.
Den är 20 Trengganu Street i Chinatown. Restaurangen ligger på tredje eller fjärde våningen. Om den inte har flyttat, det här var tre år sedan. Om ni går dit är det brunchtider som gäller, ca 12-tiden tror jag.
Orginalrosen
Jag gillar Alila hotell på Bali
www.alilahotels.com/ubud/
Tyckte det var jättemysigt och bra service och mat.
För Californien tycker jag att Yosemite är ett måste samt att skidåkningen i Lake Tahoe är bra (vandring på sommaren). SF är himla mysigt. Mycket bra resturanger.
Hej E11a,
det var länge sen senast. Yosemite är självfallet ett måste men troligen åker vi dit på sommaren så ingen skidåkning. SF vill jag också stanna några dagar i. Problemet med denna resa är bara att det är för mycket man vill se. Att avgränsa sig så resan inte enbart blir att sitta i bil.
E11a,
Vilket fantastiskt hotel på Bali! Stort tack för tipset. Denna gång på Bali (om vi bokar) så blir det ett litet familjehotell där jag har bott tidigare och det är rejält lågbudget. Lyxen för oss denna gång får ligga i att vara lediga och kanske lägga lite pengar på att hyra en yacht över dagen för snorkling och bad - kanske djuphavsfiske. Ja, och så massage mest varje dag!
Måste kika på hotellet ...ahhhh looks nice!
Som sagt Kalifornien blir det eventuellt nästa sommar. Resan som står på tur att planeras är annars Bordeaux dit jag vill åka i maj. Har suttit och kollat ut hotell och skulle nog vilja ha 3 stopp på 7 dagar. Två vindistrikt och så La Rochelle. Det är ju ingen brådska men väl så härligt att titta på franska chateaux och drömma sig bort.
Lappis - kul att jag kunnat bidra med tips även under min frånvaro. Jag fyller gärna i om du undrar något mer.
Och vad gulliga ni är som saknat mig; det är bra för egot!
Jag har ju länge envist hävdat att vi ska fortsätta resa mycket även med barn, så nu börjar det snart bli dags att fundera på vinterns resa. Som det ser ut just nu ligger ett par veckor i Florida bra till. Det känns som ett barnvänligt och lättillgängligt resmål när man reser med två små barn. Vi kommer dock inte att boka förrän ganska nära inpå, för vi vill inte åka om barnen får en massa infektioner under tiden fram tills dess; känns inte helt smart att sätta dem på ett plan för långflygning då. Men läsa på och kolla upp kommer jag förstås att göra i förväg ändå, för det känns realistiskt att tro att vi faktiskt kommer iväg.
Det där hotellet på Bali såg ju inte så tokigt ut heller. Vi har planer på att utnyttja en del av föräldraledigheten till att resa runt i Sydostasien, fast det där hotellet känns inte som rätt plats att släpa med två 1.5-åringar till.
lapinette
ooh! Vi var ju i Bordeaux-trakterna förra året! Saint Emillion var en tokmysig liten by med my-y-y-ycket vingårdar runtom. Men jag tror ni har bättre koll...