• Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.

• Svar på tråden Upp och ned, hit och dit
  • Piggelin1

Telis - just det - det stämmer absolut - bara det att jag inte såg ditt inlägg medans jag filade på mitt egna inlägg...

Lappis - visst minns jag din läkare & att han kan en massa om champagne!!
    Jeeeesus tänkte jag först när du skrev att de bilade ner till SICILIEN, & förutom att det är hur långt som helst dit, så dessutom 2x50 mil mer än vad vi har som bilar från Gbg Men sen när jag läste beskrivningen av resan - lät ju hur kul som helst! Vi kikade faktist på detta med biltåg till Verona från Hamburg, men sen blev det att vi körde ändå.

• Lapinette

Ja och dessutom så tog han en "liten sväng" förbi Barcelona på vägen! Galet säger jag bara men om man mest åker båt eller tåg så verkar det ju helt ok. Framförde idén för maken men jag vet inte om den gick hem.

• Piggelin1

Jag som tyckte att vi var halvgalna som tog "en sväng" via Amsterdam på vägen hem från Alsace Men där ligger vi i lä!

• Tinga

Rosen - det är bara roligt med färslag på udda grejer att se, så jag ska absolut hålla utkik efter både kafé och toalett.

Telis - jag tycker att det hör till att göra turistgrejer också när man besker någon plats; ofta är det ju sådana saker en plats är mest känd för, och då vill iallafall jag se det också, utöver de där "icke-turistiga" attraktionerna.

Piggelin - du får hemskt gärna maila artikeln. Potsdamer Platz låter som ett trevligt förslag; de har väl byggt massor där på sistone. Och julmarknad - undrar när den startar? Kanske att den redan är igång om vi åker i slutet av november.

KaDeWe:s fantastiska matavdelning kommer jag ihåg från när jag var där senast. Minns att jag köpte blåbärsmarmelad där, för det hade jag aldrig sett förut och jag älskar blåbär. Väl hemma fick ingen ta från den burken i kylen utan att be mig om lov.

Jag funderade lite på om det finns något koncentrationsläger i närheten av Berlin, för det vore intressant, om än hemskt, att besöka ett sådant. Ska forska lite mer i saken.

• Mrs  B

Tinga
    Mina föräldrar åker alltid på Julmarknader i norra Tyskland i månadsskiftet nov dec.
    De gillade Berlin när de var där för några år sedan.

Har även för mig att det ligger ett koncentrationsläger där i närheten.

• Telemarkgrrl

Sachsenhausen ligger inte så långt från Berlin.

• Piggelin1

Telis - vilken uppslagsbok du är Jag satt själv & funderade, men kom inte på ngt ställe i närheten av Berlin, bara ett gäng andra.

Tinga, jag googlade lite på Weihnachtsmarkt & hittade detta ang när det drar igång i år:
    www.weihnachtsmaerkte-in-deutschland.de/weihnachtsmarkt-an-der-gedaechtniskirche-in-berlin-charlottenburg.html

Ska maila artikeln också! Till din jobbadress? Om du har ngn hem-mail annars, så kan du väl inboxa den, så använder jag den istället!

• Telemarkgrrl

Piggelin, asch, det råkar bara vara ett specialintresse det där.

• Lapinette

Slänger in en fråga som rör något helt annat.

Telis - vad tyckte du om hotellet i Serre Chevalier, Langleys egna? Har för mig att du nämnt något om lyhört etc men det ser jag även beror på vilket rum man bokar. Maken är lite orolig att det är ett "skruttigt" hotell men han har blivit bortskämd eftersom vi bodde 4-stjärnigt i fjol. Hur var maten? Också en viktig fråga .

Lobbar fortfarande för att få med oss kompisar dit och vi har en drös som är intresserade men ingen som säger - BOKA! De avvaktar väder, vind, mer pengar etc. Det som är trevligt med Serre Chevalier är att makens kompisar kan köra upp från Rivieran och semestra med oss. Vi har 4-5 stycken som tyckte att vår idé lät himla trevlig.

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit