• Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.

• Svar på tråden Upp och ned, hit och dit
  • Tinga

Jag har ju heller ingen erfarenhet av att resa med barn än, men enligt våra barns läkare bör man vänta tills de är 6-8 månader med att flyga, men det finns ju andra sätt än flyg att resa med, så kan man resa med mindre barn också. Sen antar jag att man kanske får lägga in vissa punkter i programmet, som maninte gjort om man inte haft barn, men det behöver ju inte bli sämre för det.

Piggelin - det här med åldersgräns på safari beror nog på vilken lodge man bor på, för när vi var i Madikwe i vintras såg vi barn som max var två år gamla i vissa av jeeparna. Sen ska de nog helst vara lite äldre för att själva få ut något av det, men det tycker jag inte spelar någon roll - har föräldrarna glädje av det räcker det tycker jag, så länge barnen inte tar skada.

• Lapinette

En orsak till varför jag frågade var ju pga att vi har makens släkt utomlands och att flyga ned dit med en liten skrutt vore ju trevligt. Nåja, detta är ju inte aktuellt just nu iallafall utan mest något jag undrade.

• Originalrosen

Jag har flugit med barn från sex månader. Det har funkat riktigt bra. Bebisar har svårt att tryckutjämna så ett tips är att ge dem nappflaskan när man startar och landar, lite större barn ger man nappen eller tuggummi beroende på ålder.

Tinga och Piggelin,
    det finns ju åtminstone en lodge som är självhushåll och lite billigare. Man kan ju dela upp sig eller åka med en annan familj. Det känns inte som att små barn ska med på safarin, vad säger ni? Jag tror skolåldern kan vara lagom, sisådär utan att veta så känns det rätt.

Åker man två familjer så kan man dela upp sig och några stannar med barnen och några åker på safari. Det är ju klockrent!

• Piggelin1

Lappis, när min bror i A'dam fick sin tjej för drygt två år sen, så flög de hem till Sverige 2-2½ månad senare för att ha barndop här & vad jag vet så funkade det alldeles utmärkt. Sen kan det säkert ligga ngt i det där att inte flyga alltför långt med dem när de är alldeles nykläckta eftersom det brukar härja mkt baciller på flygen, iaf långflygningarna. Fast å´andra sidan har jag en kompis som flög från Sthlm till San Fransisco med sin bebis när hon var en månad gammal (pappan bodde där då) & den tjejen är numera elva år (tror jag) & verkar inte ha fått några men.

• Ab fab

hej
    behöver lite hjälp

skall boka konferens utanför New York. Någon som varit på Long Island o kan rekommendera ett hotell?

• Piggelin1

Tyvärr Ab Fab, kan inte hjälpa dig.

• Ab fab

va synd. Jag sitter här o surfar fram o tillbaka. Jag vill ju gärna vara så nära New York sommöjligt men det vill inte min chef

• Piggelin1

Lappis - nu har jag ÄNTLIGEN läst din reseberättelse från Portugal! TACK!! Härlig löäsning, som alltid! Allt är sparat i ett Word-dokument - bra att ha i framtiden!

Nu ska jag läsa vidare om Andalusien-planerna

....och sen vilket år som helst , så kommer min reseberättelse från Italien & Alsace! Hmmm, undras om den dröjer lika länge som USA-berättelsen gjorde förra året...!

Men det är ju betydligt lugnare dagar nu när jag jobbar "på riktigt" jämfört med jobbet jag haft de senaste tio månaderna, med A! Jobba "på riktigt" igen är ju rena semestern Så det ska nog allt hinnas med, tycker jag!

• Lapinette

Känn ingen brådska ! Semesterplanerna ligger lite på is just nu. Andalusien är ju bokat och så hoppas jag på alpern till nyår men Bordeaux i maj känns lite väl avlägset att planera nu (även om jag redan har börjat)!

• Piggelin1

...och vi har ingenting faktist inbokat just nu
    Har börjat fundera lite på att boka ngn helg iväg ngstans utan Amanda - fick mersmak ism bröllopet vi var på, på Österlen! Det var lyxigt att bara "vara vuxna" med varandra igen! Inte några större utsvävningar, det räcker att komma iväg till ngt mysigt ställe inte alltför långt från Götet. Hmm, får se vad det kan tänkas bli i så fall!

Nu på torsdag ska jag däremot på en efterlängtad tjejmiddag - kompisen, som flyttade till Hongkong i januari, är i Sverige en knapp vecka, & innan hon flyttade, så var vi fem tjejer som brukade gå ut & käka & tjöta med jämna mellanrum. Så nu passar vi på igen när hon är i Svedala! Från början var det egentligen ingen av oss fem som kände varandra jätteväl, men kanske just precis därför så har vi alltid så vansinnigt intressanta & roliga diskussioner
    Planen är att köra Casa Nostra (om jag minns namnet rätt) på Linné, var där för ngt år sen & den var klart bra!

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit