• Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.

• Svar på tråden Upp och ned, hit och dit
  • Piggelin1

Inga tips från mig, jag har inte åkt utför sen typ 1993 & på längden är det säkert närmare tio år sen senast
    Men jag beundrar de som kan åka!

• Originalrosen

Jag åker inte utför idag - tyvärr. Var galen i störtlopp som yngre.

Sisådär - nu har vi bokat semester! Det blir tre veckor till Bali med några dagar i Singapore på vägen. Ni kan inte ana hur skönt det ska bli! Jag har inte haft semester sedan vår bröllopsresa 2006 - och då jobbade jag på förmiddagarna vid datorn.

Tre veckor! *nyper mig i armen*

• Originalrosen

(Fast vi har lyckats lägga in lite jobb på den här resan också, men det är ett par avtalade möten så det känns okej - till och med kul.)

• Piggelin1

Gomorron!
    Vad kul med Singapore & Bali, Rosen!! Låter verkligen som en otroligt välförtjänt semester!

För vår del händer det inte så mkt på resefronten för tillfället, det är nog mer av den kulinariska varianten för vår del just nu Men det är ju inte fy skam det heller!
    I onsdags firade mannen & jag fyraårsjubileum (sen vi träffades) med champagne & div smårätter till & i torsdags en suverän middag på Casa Nostra med tjejkompisarna.

Nu i fredags tog vi en promenad till stan efter jobbet & hemvägen halkade vi in på vinbaren Barrique på Lorensbergsgatan. Inte så mkt folk just då, så vagnen med dottern fick rum utan bekymmer. Mannen som driver stället är otroligt kunnig - undertecknad njöt av en grymt god Sancerre för sisådär 125 kr glaset & mannen ett glass rött från "nya Spanien". Fick en lång lektion i alla nya viner från Spanien som kommer mer & mer nu - kul! Sen blev det en kantarelltoast hemma - yummie!

I lördags blev det en fika på G Chocolat - kaffe & deras helt underbara praliner - dessutom ute i solen - mmm!

...och sen fortsatte det i samma takter på kvällen då min bror med familj var över på middag. Insåg igår kväll att jag haft en riktig njutarvecka! Känns välförtjänt nu när jag börjat jobba igen

• Lapinette

Och jag har haft en njutarhelg med aldeles för mycket onyttigheter som bl a mille feuille med hemkokta nektariner och vaniljglass, foie gras med färska fikon, hallonmoussetårta, plommonkaka, långkok på kalvkött och självfallet ostar lunch som middag, minst 5-8 sorter. Oj, oj! Till middagen i lördags serverades det en vit Bourgogne från 1999 och sedan en Gevrey Chambertin som jag och maken köpt åt svärmor på vinmässan i Nice. Tror det var en 2001. Med i väskan hem fick vi plats med en vit Bourgogne (men i ynger upplaga, 2005) och en stor flaska Sauterne från mitt favoritstånd på vinmässan, Chateau Masserau. Har fortfarande en stor kartong med lite blandade sorters vin som ligger där och väntar på oss.

• Lapinette

Piggelin - tar gärna emot Spanientips (vin) inför vår resa om du har några?

Rosen - 3 veckor!!! Låter gudomligt härligt! Själva måste vi bestämma nyår snart för nu börjar även svärmor fråga om vi kommer ned (om hon ska boka restaurang åt oss)?

Mrs B - det är säkert ok vecka 6 även om jag normalt åker upp till svenska fjällen något senare, i mars, då jag hatar att frysa. Rekommendationer till vart så har ju jag aldrig åkt med barn så jag vet inte riktigt vad som är barnvänligt. Åkte mycket i Idre när jag var liten. Tyckte det var bra. Annars Vemdalen, Tänndalen eller Duved (mer barnvänligt än Åre).

• nennesjuttioåtta

Mrs B
    Sälen är ju lättillgängligt och otroligt barnvänligt, med en massa grejer vid sidan av skidåkningen, särskilt om man har små barn som inte åker skidor (eller mest deras föräldrar) med en massa olika fik, restauranger, bad, pulkabackar, legobyggartält... Det är ju snälla backar också och sätter man barnen i skidskola så är det ju en sorts barnpassning någon timmer per dag + att de lär sig åka skidor snabbare. Idre är också väldigt bra för barnfamiljer. Dessutom är det inte så långt att åka som till Härjedalsfjällen eller ännu längre bort, även om det är bättre skidåkning där. V 6 kan vara antingen storm (jag har själv lättat i en vindby uppe på kalfjället, dock utan skidor på fötterna ) och -30 eller strålande sol och -8, krispigt och perfekt skidåkning (hårt och välpreparerat) eller bara kanonsnö i backen och inget utanför. Så det är väldigt varierande.
    Du har ju även Säfsen, Branäs, Romme eller Bjursås också, om ni inte vill åka så långt.

• nennesjuttioåtta

Jamenjävlar! Glömde ju att Telis åkt till Dallas (hahaha, ser Dallas-vinjetten framför mig med den där helikoptern som speglas i skyskrapan) Ha det gött!!!!!

• Mrs  B

Nenne
    Tack för tipsen!
    Pratade precis med mannen och han nickde, hummade och ska nog fundera vidare på hur vi ska ha det i vinter.
    Är jag fortfarande mammaledig går det bra att åka då, men får jag jobb är det kört för då kan jag troligtvis inte vara ledig.

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit