Upp och ned, hit och dit
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Vi var på Casa nostra för ett par veckor sedan. Urtrevligt o gott. O baristan kommer från favoriten Bar Centro
Här har reslusten heller dött bara för att vi fått barn. Inte för att jag trodde att den skulle göra det, men en del folk i min omgivning trodde nog att det skulle bli så. Tji fick de!
Det som jag funderat lite på är om vi skulle försöka utnyttja höstens gemensamma föräldraledighet till en liten tripp. Eftersom vi inte vill flyga än får vi välja ett resmål som ligger lite närmare, så jag har vissa funderingar på Berlin. Jag har varit där ett par gånger, men maken har aldrig varit där och senaste trippen för min del var 1995, så det känns osm att det kunde vara läge att åka igen för min del. Vad jag vet har det ju hänt otroligt mycket i Berlin de senaste åren; egentligen väl sen enandet 1989, så det vore kul att komma dit igen. Eftersom vi båda är hemma kan vi ju sticka med kort varsel, och det blir nog inte förrän in i november. Någon som har några särskilda Berlintips? Museum am Checkpoint Charlie blir det defintivt; det är så häftigt och väcker så många känslor, så dit vill jag gå även om jag varit där två gånger redan. Maken lär ju inte vilja missa det heller.
Ojsan - missade visst ett ord! ...reslusten INTE heller dött... menade jag förstås.
Berlin...
Jag undrar jag om det där speciella caféet finns kvar vid Brandenburgen Tor? Det var så himla ballt i två plan där övervåningen var som ett engelskt bibliotek - men det var toaletterna som var galna!
Knasigt va! Rekommendera ett toalettbesök.
Allvarligt talat, missa inte att kika efter det.
Aaaaah, barista från Bar Centro Ser redan fram emot en espresso efter maten på torsdag! Annars gillar jag Bar Italia skarpt liksom Da Matteo. Bar Centro har jag en tendens att glömma bort att det finns av ngn konstig anledning!
På tal om espresso/gott kaffe - mannen hemma är på god väg att bli en "espresso-pappa" nu. Han började ju sin pappaledighet för en vecka sen & i princip varje dag blir det en espresso ngnstans. Bla vet jag att han var på Bar Centro i förra veckan & igår blev det tydligen Mahogny på Gibraltargatan.
Tinga - vår reslust finns också kvar i MINST lika stor utsträckning som förut!! En del skakade nog på huvudet åt att vi bilade ner till Verona på semestern, men det gick ju hur bra som helst! Ok, att man får muta med banan, sång, leksaker etc mellan varven, men det är ju inte ngt konstigt... Sen när hon blir större får vi väl skaffa dvd eller liknande
Det enda hindret som vi ser det just nu är den inte helt onödiga tillgången på pengar! Annars hade vi dragit till såväl kompisen i Hongkong som en ny vända till NYC!
Vi försöker ju spara & snåla på föräldradagarna så gott det går, eftersom man inte riktigt vet hur länge vi kommer att få vänta på dagisplats etc. ...och då vågar vi inte ta ut svängarna riktigt lika mkt för tillfället, jämfört med tidigare. Hmmm, knasigt egentligen, massor med tid när man är föräldraledig, men inte så mkt pengar Iofs, så vet jag att vi har det väldigt bra jämfört med många andra & vi passade ju på att ta ut svängarna ordentligt under vår Europa-tour faktist... Så synd är det INTE om oss!
Det som faktist är roligt är ju att jag/vi gjorde flera kortare/mindre resor under våren - Jämtland, Skåne, Sthlm & ja just det, vi firade ju faktist min pappas 70 år i Tyskland med. Hmmm, det var visst en del ändå! Bara på lite annat vis!
Jag har bara gjort dom traditionella turistsakerna i Berlin men gillade riksdagen (kupolen), Holocaustmuseet och minnesplatsen för judeförföljelsen, Topographie des Terrors-utställningen, lunchrestaurangen på KaDeWe och zoo:et.
Rosen, jag har rekommenderat besök på en toalett/damrum på ett ställe i Hongkong liksom själv fått tips om två toaletter i NYC Så du är i gott sällskap (som vanligt
)!!
Kul med Berlin, Tinga!! Det är ju inte speciellt långt för er att åka heller! Mannen & jag var i Berlin strax efter att vi träffats, närmare bestämt i dec-04, då han hade bokat en resa för bonuspoäng utan att tala om vart vi skulle. Först när vi bytte plan på Kastrup, så fick jag veta vart vi skulle
Det som jag iaf skulle rekommendera är att bo i gamla "Öst". Vi bodde på en tvärgata till Ku´damm i gamla väst & det kändes ganska gammalt & lite halvtrist/-sömnigt. Fast det var inte så långt till julmarknaden vid Gedächtniskirche - mmmmys!
Det jag hade glömt bort var att alla butiker var stängda på söndagen. Vet inte om det ändrat sig ngt på detta gebietet sen dess, men minns att i princip ALLT var stängt på söndagen.
Har hört talas om att det finns ett museum i närheten av Brandenburger Tor till minne av förintelsen, som tydligen ska vara ngt alldeles speciellt. Har glömt namnet på arkitekten, men ett väldigt känt namn (hmmm, kanske samme man som ritat de nya byggnaderna som ska byggas på Ground Zero i NYC? Äsch, jag kan minnas fel.) & han tog ut svängarna ism detta muséet tydligen. Tror det var klart strax efter vårt besök där 2004.
Sen var det ju kul att se alla höga husen runt Potsdamer Platz, där det tidigare var ingemansland. Minns att i gatubeläggningen kan man se markerat vart muren gick en gång i tiden.
Jag har förresten en inscannad & väldigt välskriven artikel om Berlin (från RES - i vanlig ordning), som jag skickade förra året till en väninna som skulle dit. Om du vill, så kan jag maila den till dig, Tinga?
Rent allmänt så tycker jag väl iofs inte att Berlin är ngn superduper-WOW-upplevelse, men det var klart roligt att komma dit & se hur det såg ut jämfört med sommaren -91 då jag var där under en tågluff. Men sådär för en hleg & ni som bor så nära, då är det ju helt klart värt det!
Telis - du är mkt snabbare att komma till saken ang vad man ska se - herregud, vad långrandig & omständlig jag är i mina tips...
Ja just det, matavdelningen på KaDeWe rekommenderar jag med - bara att strosa runt & kolla in allt som säljs, mmmmm!
Har inte varit i Berlin men ska nog åka dit en dag! (som alla andra ställen i världen)
Måste bara berätta. Får alltid sån vin och reslust när jag besöker min och Telis läkare . Förut när jag pendlade till Frankrike pratade vi alltid om Rivieran. Nu när jag är här blir det den senaste semestern eller viner/champagne. Han är jädrans duktig på skumpa vår läkare (tror jag har nämnt det förut). I allafall när jag var där igår så nämnde han att de varit på Sicilien i sommar och självfallet provat viner och även väldigt gott mousserande vin. Eftersom jag är Sicilienkännare ville jag veta mer och det visade sig att de hade bilat!!! ned dit. Han säger då till mig att det inte alls var så jobbigt för de gjorde så här:
Åkte ned till Hamburg. Stannade en natt på Relais & Chateaux, åt middag på tysklands bästa italienska restaurang. Morgonen efter på tåget med bilen och sen ned till Avigonon (tror jag). Sen åkte de ned till Barcelona för han skulle dit på något läkarmöte. Från Barcelona på med bilen på båt och sen åkte tvärs över Medelhavet och "landade" i närheten av Rom. Därifrån åkte de faktiskt bil ned till Sicilien. Stannade utanför Syrakusa i en liten by där de inte mötte mer än 4 utlänningar under den tiden de var där. Besökte vingårdar och mös omkring innan de satte bilen på båten i Palermo och tog båten upp till Genova. Från Genova brände de hela vägen till Sverige.
Jag frågade om de hade lite vin med sig hem? Javisst, 110 flaskor!!! Mon dieu bilen måste ha skrapat i asfalten.
Piggelin, det var det museet som jag kallade för Holocaustmuseet! Men det kanske heter något annat, jag minns banne mig inte.
Vi bodde på Ku'damm och tyckte att det var alldeles förträffligt. Kvarteren mellan Ku'damm och S-bahn-hållplatsen .....aaaah, mitt minne alltså ...vad f-n hette den? ... Savignyplatz (ha!), var fullt med fina hus, trädkantade gator, ljuslyktor i träden och massor med restauranger av alla möjliga typer. Kalastrevligt att promenera runt där och kika på menyer innan man bestämde sig för vilket ställe som såg trevligast ut och hade godast meny.