• Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.

• Svar på tråden Upp och ned, hit och dit
  • Piggelin1

Gafsan,
    det låter som om ni kommer att få en alldeles underbar resa!!
    Jag blir sugen på att åka ner på nytt

Tinga - kul att se dig härinne! Klart att ni ska resa med barnen så småningom! En av mina närmaste väninnor var ute med man & två barn (då 4½ resp. 1 år gamla) i Asien förra vintern i tre månader & de hade det hur bra som helst!
    Vi bilade ju med A ner till Italien nu i sommar, det gick hur bra som helst det med!

E11a, vilket tjusigt hotell! Vill bo...!

Annars så kan jag berätta att vi var på bröllop på Österlen i helgen, v'ädret var ju GRYMT, så de hade verkligen valt rätt helg för bröllop!
    Efter vigseln bjöds det på riktig champagne tillsammans med supergoda "aptitretare". Bröllopsmiddagen var suverän & för ovanlighetens skull (för att vara bröllop alltså) så körde de ostar (lokalt producerade m tillbehör) innan desserten. Maten kom från en restaurant i Kåseberga, tror den heter Skafferiet & tydligen har kocken där varit med & kämpat i slutstriden av Årets Kock några ggr. Det märktes på maten!

Bodde på ett mysigt ställe några km från festen & mannen som driver stället erbjöd sig att hämta oss med sin bil på natten när vi ville lämna festen (oavsett tiden!).
    Skämdes ju nästan när jag ringde runt halv tre, men han kom som ett skott tio minuter senare! ...och då hade han redan varit & plockat upp några andra gäster från samma bröllop i två omgångar innan! När vi skulle betala rummet igår fm, så tog han HELA 20 kr per person för att han hämtat oss ...och bad nästan om ursäkt & frågade om detta var OK

• Lapinette

Piggelin - har hört talas om Skafferiet inte illa! Vi hade lokalproducerade ostar, Jürss mejeri, på vårt bröllop. Inte en riktigt middag utan ost för fransmännen.

En fråga till er som har barn. När kan man börja resa med dem? Bara lite nyfiken då jag inte har (och det vet ni ju om) några som helst erfarenheter kring detta ämne.

• Originalrosen

Jürss mejeri är ju fantastiskt! Deras Münsterost med kumminkex och en Gewurztraminer...*drömmer mig bort till Flen*

Resa med barn? Det kan man göra på direkten, inga problem alls. Jag har rest med spädbarn, blöjbarn och äldre barn. Det funkade till och med som ensam vuxen att bilsemestra med tre barn; 2,5,6 år gamla. Att inte stressa och att vara väl förberedd är väl nyckeln. För att inte ha några barn själv har jag haft min beskärda del av att semestra med barn.

Största utmaningen med barn var en långhelg med nio barn som ensam vuxen. Vi gjorde allt möjligt roligt! Cyklade, var på bonnauktion, bakade, lagade mat, spelade brännboll, fotboll med picnic, basket, grillade, pyjamasparty med spökhistorier, plockade bär, spelade burken och badade järnet!

Vi hade störtkul - men sedan sov jag gott i många timmar.

• Adamia

Nu har vi i alla fall bokat in fem dagar i Sheffield. Det är skönt att ha någonting att se fram emot mitt i all stress som det är här när det är högsäsong. Just nu håller jag på att kolla upp olika span i staden också för att se om jag hittar någonting som verkar bra. Förut har jag varit på ett spa lite utanför Palma, men det vore enklare att försöka hitta ett inne i centrum. Det får bli en efter-säsongen-belöning och sedan en kort resa till Sheffield. Det är alltid kul att ha någonting att se fram emot. Min kompis där har redan bokat in någon ett par nya restauranger, så det ska bli roligt. Vi får hoppas att det inte är så blött så vi kommer oss ut för lite klättring också.

Jag antar att jag borde se fram emot bröllopsresan egentligen, men det känns lite abstrakt fortfarande, fast vi har bokat safarin och hotellet på Fiji. Vi har tittat på endel B&B utanför Sydney också, men inte lyckats bestämma någonting. Är det någon här som har några förslag, tro?

Intressant också att läsa om att resa med barn. Vi som inte har några tror lite att det kan vara helt hopplöst, men det kanske det inte är? Det vore intressant att höra mer om det vid tillfälle!

• Lapinette

Rosen - om vi en dag får barn så ringer jag dig när vi behöver barnvakt . Låter optimalt med bullbak, burken och picnic. Precis så där som en barndomssomrar ska vara.

Nu är hösten verkligen här! Vet inte vad man ska sätta på sig på mornarna. Ena dagen varm andra dagen kall. Insåg imorse när jag tittade ut över den gråtunga himlen att vi faktiskt åker till Andalusien om 6 veckor. Säger som Adamia, känns skönt att ha något att se fram emot.

• anne på grönkulla

Mina föräldrar lyckades resa till alla möjliga knäppa ställen och ta med mig när jag var lite - så det går uppenbarligen! Detta var ändå sent 70-tal, tidigt 80-tal - de drog sig nog inte för mycket på den punkten. De brukade hävda att det bästa var att hade jag bara rätt kudde och filt med mig så kunde jag sova varsomhelst. Däremot var det knepigt att jag vägrade dricka läsk eller bubblig dricka.

• Originalrosen

Lapinette,
    Jag kommer som ett skott. Barn och jag gillar varandra av någon anledning.

Höst = svamp. Jag får tamejsjutton flexa från jobbet i veckan och gå ut i skogen! Längtar järnet efter det.

• anne på grönkulla

Vi har inte testat själva eftersom vi inte har barn (än, ska jag väl säga, för man vet ju aldrig) - men jag hoppas att vi ska våga oss på det också!

• Mrs  B

`Resa med barn

Tycker jag är både kul och jobbigt......

Max var 11 månader när han flög för första gången och Malte kommer att vara 10 månader, men vi håller oss till Kanarieöarna.

Bilresor runt i Sverige har vi dock gjort hela tiden.

Pratade med bvc idag om resan vi ska göra sen och det viktigaste är att tänka på att barnen är vaccinerade och att man sen har lite viktiga mediciner med sig. Och att man tänker på vad man stoppar i sig för mat.

Men allt är ju upp till var och en som sagt.....

• Piggelin1

Klart att man kan resa med barn! Vi har ju precis gjort det - det blev mängder med mil i bil på europa-touren, men precis som Rosen skrev - skippa stressen & var väl förberedd, så går det jättebra. Jag har ju även flugit med lilla tjejen & det gick ju hur bra som helst också.
    Vi vill ju hemskt gärna tillbaka till SA, men har för mig att det finns nedre åldersgränser för tex safari, så det får vänta lite.

Innan vi fick lilla tjejen, så hittade jag på en hel del med syskonbarnen & det funkade bra det med!

Ok, man kanske får ändra fokus lite grand, beroende på åldern på barnet/-n, men det känns inte som ngn uppoffring att ändra lite. Sen får man väl köra lite weekendresor på sikt, utan barn!

Lappis, kul att du kände till Skafferiet! ...och jag tänkte faktist på dig & ditt bröllop när jag skrev detta om osten i lördags - just att ni säkert hade ost för att du gifte dig med en fransman
    Jürss mejeri, det har gått mig helt förbi, men förmodar att det är mer lokalt i era trakter som detta finns.

Adamia, vad kul med Sheffield! Hade ingen aning att det var känt för bra klättring! Hade en romans ett tag med en otroligt inbiten klättrare innan jag träffade Mannen. Så jag passade på att testa klättring med honom, då det begav sig - lite läskigt, men väldigt kul! Sen dess har det tyvärr inte blivit av, men det var verkligen roligt att testa på det!

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit