Upp och ned, hit och dit
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Gafsan - jag var själv inne på Drakensbergen när vi skulle till SA men pga tidsbrist så valde vi att stanna i de södra delarna av Sydafrika under våra två veckor.
Att göra utflykter från Kapstaden är superbra. Det finns massor att se men själv tyckte jag att våra 5 dagar kunde ha bantats ned till 3-4 dagar. Man är ju inte jetlaggad när man kommer dit så vi var fulla av energi och gav oss ut och såg massor redan första dagen. Sen beror det ju på om man vill ligga och slappa vid hotellets pool eller liknande, vi hade ingen så därför var vi ute hela tiden. Det finns stränder runt Kapstaden men när vi var där (slutet av januari - feb) så blåste det rejält. Vi kunde därför aldrig ligga på stranden.
Ska väl också tillägga att vi hade 2 dagar i Franschoek, har man inte det och vill besöka vingårdarna så behöver man ytterligare ett par dagar i Kapstaden. Om man nu är intresserad av vin (som vi nördar här inne är ).
Och ja, bästa badstället (det enda) som vi hittade var i Plettenbergs Bay. Helt juvliga stränder och mysig liten stad. Där hade jag gärna lagt ett par dagar till.
Gafsan,
vi badade faktist inte i havet alls när vi var i SA. Enda gångerna var i poolen på det ena stället vi bodde i Kapstaden samt i vår lilla privata "plunge pool" när vi var i Madikwe. Vi körde mer på vingårdar, mat, djur, natur etc & kände att "bada kan vi göra hemma eller iaf ngn annanstans än här".
Om man vill ha mer sol & bad, då tror jag att man ska sikta mer åt Durban till - eller åtminstone INTE bada längs den delen av kusten som är Atlanten.
Eller så kan man ju göra som Tinga (en tjej som hängt här massor innan, men som har fullt upp med små tvillingar numera), de körde en vecka i Madikwe & en vecka på Mauritius, för att få just sol, bad & slappa-biten.
Adamia - mannen är den som är mest fotointresserad av oss & han hade med sig ett riktigt paparazzi-objektiv (tror det heter canon 100-400, om det säger dig ngt?), som inhandlades i USA mha en släkting före resan (=halva priset). Om du vill, så kan jag inboxa dig några länkar där man se en del av bilderna han tog?
Hej Lappis!
Håller helt & hållet med om det där att Kapstaden avverkar man rätt snabbt. Det är mer omgivningarna som är intressanta.
...och ja just det, känner igen det där med blåsten, har för mig att jag läste att det väldigt ofta blåser väldigt mkt i & runt Kapstaden. Linbanan upp till xx (vad fasen heter det - minnet börjar svika mig!) hade tex varit stängd i flera dgr precis innan vi kom dit, just pga blåst & därför var det väldigt långa köer för att komma upp.
TABLE MOUNTAIN - nu kom jag på det
Haha, rätt kul - vi tycks alltid återkomma till SA med jämna mellanrum här
Inte för inte som vi alla tre tycker att SA var bästa resan i mannaminne! (visst var det så även för dig, Rosen?!)
Linbanan var stängd när vi var där så vi gick!!! istället. Dock inte hela vägen upp då vi inte alls var förberedda dvs vi hade inte ens något vatten med oss men en bra bit kom vi upp på berget.
Oj, vilken bra tråd! Tack för bra råd och tips! Det märks att ni verkligen har haft underbara resor till SA. En fråga till om Madikwe - det är ju inte lika stort som Krugerparken, är det någon risk för att Madikwe känns som en inhägnad djurpark typ - att det inte känns "äkta"? För det är väl inte äkta som jag förstod har de flyttat dit djuren...
Har läst på flera ställen att Drakensbergen skall vara så jättefint, så jag tror nog att vi försöker få med det iallafall. Bara det inte blir för dyrt med flygresan sedan, vi vill ju absolut hinna med Kapstaden också och då blir vi nog tvugna att flyga mellan Durban och Kapstaden. Tänkte eventuellt försöka hinna med lite sol och bad i närheten av Durban (har ni tips om någon mysig plats? St Lucia läste jag skulle vara fint, men det ligger ju också långt bort), men en eller högst två dagar räcker för oss. Sedan tröttnar vi på att bada.
Sedan Kapstaden - vilka utflykter skall vi satsa på där? Vi är vinintresserade, vår resa denna sommar till Toscana gav mersmak på vingårdar. Och några bra restauranger vill vi också hinna med, men det är väl inte så svårt att hitta i sydafrika har jag förstått.
Och en sista fråga - hur är det med säkerheten? Jag har förstått att Johannesburg inte är så kul - men resten. Får man gå omkring och vakta och vara orolig och känna sig hotad, eller är det ungefär som att resa på andra ställen med turister? Vågar man till exempel vandra upp till table mountain själv utan guide (bara som exempel)?
Usch, det blev många frågor, hoppas ni inte tycker jag är för jobbig.
Piggelin: kul, det är nämligen det objektivets vara eller icke-vara som diskuteras just nu, men jag tror att det får följa med ändå. Vart ska man annars släpa med sig det paparazziobjektivet!? Vårt är inhandlat i Hong Kong...
Om du ville inboxa lite bilder vore det ju jättekul så att man kan se ungefär vad man kan förvänta sig, så gör gärna det om du orkar!
Jag har för den delen en annan fråga om Sydafrika. Efter att ha tittat på hur vi ska ta oss till Mandikwe från Johannesburg verkar det som att vi kommer att hyra en bil. Någon som gjort den resan, eller hade ni ordnat transfer? På inrikesflyget är bagagegränsen 10 kilo, tydligen och transfer till Mandikwe är nästan löjligt dyrt, det kostar mer än vad själva vistelsen kommer att kosta?
Det verkar som att första resan till Sydafrika blir mer en planeringsresa inför nästa gång. Bekanta till oss som varit där säger också att man genast vill åka tillbaka. Det ska bli spännande att se!
Nej, nu är det dags för en cocktail på balkongen här i Spanien tror jag. Det är för varmt för att ha någon arbetsmoral och dessutom har jag varit på spinning idag, så jag förtjänar det!
Oj, vad mycket om SA! Javisst, det var den bästa resan jag har gjort någongång. Jag har haft förmånen att resa en del, både privat och i jobbet men valet är enkelt - bäst är Sydafrika, alla kategorier (förutom sol och bad).
Om linbanan till Table Mountain är stängd så kan man absolut ta en sväng med en picnickorg till Signal Hill. Härlig utsikt på ett annat sätt - och man kör bilen ända fram.
Avseende säkerhet osv. Vi upplevde ingenting negativt överhuvud taget. Vanligt sunt förnuft gäller som att inte promenera i fel områden varken på dagen eller kvällen, inte flasha med dyra kameror och smyckena kan man lämna hemma.
Vi hyrde bil och tuffade fram, gick jättebra. Nej, du behöver ingen guide på Table Mountain. Jag har för mig att det var vänstertrafik men det är enkelt att lära sig. Gäller bara att koncentrera sig några minuter när man sätter sig i bilen på morgonen. Jättebra skyltat, bra vägar, inte svårt att hitta.
Bilresan från Jo'burgs flygplats till Madikwe tar 4-5 timmar, jättebra väg hela vägen. Vackert landskap.
Rekommenderar att du köper "First Class" resehandbok om Sydafrika, den är jättebra och har många, fina tips som stämde bra in där vi kunde utvärdera det. Kostar några hundra i välsorterade bokhandlar eller på nätet.
Cocktail på balkongen här i Spanien - ah, do shut up! Här vräker regnet ned. *morrar*
Om linbanan till Table Mountain är stängd så kan man absolut ta en sväng med en picnickorg till Signal Hill. Härlig utsikt på ett annat sätt - och man kör bilen ända fram.
Avseende säkerhet osv. Vi upplevde ingenting negativt överhuvud taget. Vanligt sunt förnuft gäller som att inte promenera i fel områden varken på dagen eller kvällen, inte flasha med dyra kameror och smyckena kan man lämna hemma.
Vi hyrde bil och tuffade fram, gick jättebra. Nej, du behöver ingen guide på Table Mountain. Jag har för mig att det var vänstertrafik men det är enkelt att lära sig. Gäller bara att koncentrera sig några minuter när man sätter sig i bilen på morgonen. Jättebra skyltat, bra vägar, inte svårt att hitta.
Bilresan från Jo'burgs flygplats till Madikwe tar 4-5 timmar, jättebra väg hela vägen. Vackert landskap.
Rekommenderar att du köper "First Class" resehandbok om Sydafrika, den är jättebra och har många, fina tips som stämde bra in där vi kunde utvärdera det. Kostar några hundra i välsorterade bokhandlar eller på nätet.
Cocktail på balkongen här i Spanien - ah, do shut up! Här vräker regnet ned. *morrar*